BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: NS 1100 op 08 september 2019, 15:19:51

Titel: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: NS 1100 op 08 september 2019, 15:19:51
Met het najaar in zicht is het tijd geworden om een baanplan te gaan maken voor mijn nieuwe modelspoorbaan. Het betreft een H0 DCC baan naar Nederlands voorbeeld in tijdperk IV. :D

Hieronder een schets op schaal van de ruimte die beschikbaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer.png)

Er zijn een aantal aandachtspunten waar rekening mee gehouden dient te worden. Zo dienen de ramen (alles naar binnen draaiend draai-kiep) dusdaning bereikbaar te blijven zodat ze eenvoudig gewassen kunnen worden. Beide vensterbanken bevinden zich op 90 cm hoogte. Ook dient de doorgang van de trap naar de deur niet geblokkeerd te worden. De deur draait de naastgelegen kamer in en zit dus verder niet in de weg.

De wens is om de baan zo aan te leggen dat de treinen via een schaduwstation volledig rond kunnen rijden. Genoeg rijlengte is een pré. Twee kopstations vind ik minder praktisch, maar een aftakking van de hoofdbaan naar een kopstation (bijv. diesellijntje) is natuurlijk wel weer een optie.

Tot slot dient de baan goed bereikbaar te blijven en dus maximaal zo'n 80 cm diep te zijn vanaf de zijkanten.

Persoonlijk vind ik dit een lastige ruimte. Hieronder twee eerste ideetjes die ik grof heb uitgewerkt. De groene vlakken zijn vlakken waar de baan gebouwd zou kunnen worden. Let niet op de scherpe hoeken. In werkelijkheid zullen zo veel mogelijk hoeken afgeschuind worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer_indeling1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer_indeling1.png)
Optie 1 - baan in midden ruimte

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer_indeling2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer_indeling2_1.png)
Optie 2 - baan langs zijkanten ruimte

Bij de ene wordt uitgegaan van een baan waar je volledig om heen kan lopen, bij de andere wordt de baan zo veel mogelijk langs de muren geleid waarbij de boel maximaal 80 cm diep getekend is.

Beide schetsen zijn nog niet ideaal wat mij betreft: bij optie 1 vrees ik dat de rijlengte tegen gaat vallen en bij optie 2 betwijfel ik het of ik wel mooi uit kan komen qua bogen en zal er een hoogtebeperking met betrekking tot scenery zijn voor de ramen. Ik ga in elk geval wel al uit van een baan waar je zittend aan werkt waarbij de hoogte 75 - 80 cm zal bedragen.

Wie heeft nog geniale ideeën om tot een optimale globale indeling voor een nieuwe baan te komen? (y)

Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: nighttrain1 op 08 september 2019, 20:10:09
Mooie ruimte, zeg maar gerust, een forse ruimte.

Succes met plannen maken, ik kwijl ondertussen mee, ik zou gaan voor optie 2.
Je zou zelfs nog kunnen gaan voor een uitneembaar deel om van het ene eindpunt via een brug over te steken naar het andere uiteinde. Zo wordt het rond rijden nog interessanter. (En kan je misschien wel ruimere bogen gaan bouwen dan je misschien al van plan was).

Mijn eigen baan is ook langs de wanden, klik maar eens op een onderstaan de link.
Via de andere link kom je bij een stukje baan waar nu mijn grootste passie voor is, misschien kan jij dit ook doen.
Bij mij wordt de modulebak uiteindelijk ook een onderdeel van mijn baan, (zo is de planning).
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Bert V op 08 september 2019, 20:51:05
Optie 2 lijkt mij ook een leuke optie maar je geeft aan dat de ramen naar binnen draaien/kiepen en dat ze goed bereikbaar moeten blijven voor wassen. Hoe ga je dan hetgeen bij die ramen ligt aan rails en scenery beschermen tegen water als de ramen gewassen worden? Ik heb nog nooit meegemaakt dat zoiets zonder druipend water gedaan wordt en zelfs als je je heel erg voorneemt om dat altijd héél voorzichtig te doen, komt meneer Murphy ongetwijfeld ook wel eens een keer om de hoek kijken  :P

Groeten,
Bert
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: eitreb op 08 september 2019, 22:23:38
optie 2 lijkt aantrekkelijk maar ik denk dat optie 1 gezien de voorwaarden beter is.(oa de ranen)
linksboven is in ieder geval ruimte voor een ovale helix.
bovendien kan je er van alle kanten rondom bij
groet,
Bert
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Gert van Opbroek op 09 september 2019, 00:55:21
Bij optie 2 zou je de delen voor de ramen modulair (uitneembaar) kunnen maken.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Arjan6511 op 09 september 2019, 08:23:22
Ik haal weer eens een oud plaatje van mijn oude baan van stal:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan-29-11-09-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan-29-11-09-001.jpg)

Brug!

Verder nog een tip: plak UV-werend folie op de ramen of hang er een (zonwerend) rolgordijn voor. Dit voorkomt verkleuring op je baan en materieel.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: NS 1100 op 09 september 2019, 17:11:49
Bedankt voor jullie reacties! Het is de bedoeling om de ramen in de winter te voorzien van 3% lichtdoorlatende screens. Tevens wil ik de baan uiteindelijk zo maken dat deze stofvrij en lichtvrij afgedekt kan worden. :)

Een uitneembare brug had ik ook al in gedachte om bij optie 1 de twee zijdes aan de linkerkant van de kamer mee te verbinden zodat een volledige ronde gemaakt kan worden. Maar de tip om uitneembare delen te plaatsen voor de ramen is een eye-opener, dan zou je inderdaad aan die zijde ook een wat diepere baan kunnen maken en kan je gemakkelijker een schaduwstation wegwerken. (y)

Ik ga de komende tijd maar eerst eens aan de slag om vanuit optie 1 in Wintrack iets leuks uit te tekenen. Als ik wat ideetjes heb uitgewerkt zal ik ze hier posten.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Frans Peeters op 09 september 2019, 23:06:13
Ga voor de combinatie van de 2 oplossingen  ;D ;D

Voorzie een looppad van de trap langs de muur met de deur naar de muur met de ramen.
De baan bouw je tegen de rechtermuur, zo naar beneden en op de tussenmuur terug naar boven, je zet een stuk achterwand in het verlengde en laat de baan daarom draaien terug richting trap.
Zo krijg je de mogelijkheid om een spiraal naar een verdoken schaduwstation te maken op het eiland in de kamer. De 2 uiteinden kan je dan voorzien van een eindstation.
Je treinen rijden van A naar C via het schaduwstation (B), lekker veel rijlengte en de mogelijkheid om mooie stations en andere scenery te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobbykamer.jpg)
tekening is een beetje geknoei in Paint (had geen zin om het te doen in ACAD...)

Voordeel, je hebt rechts nog plaats om een kleine hobbytafel te zetten, en een hele muur om een vitrine kast tegen te hangen.

Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Zilte op 10 september 2019, 09:31:32
Misschien is het doen van één of meer stappen terug ook een optie en uzelf een aantal vragen te stellen. Hierbij kunt u denken aan vragen zoals:
- wat ben ik voor een modelspoorder? (rijder, bouwer van scenery of een combinatie van beide en dan in welke verhouding)
- personenvervoer in combinatie met goederen of alleen personen?
- welke lengtes wil ik gaan rijden? Langs de wanden zijn langere combinaties mogelijk dan in het midden.
- wil ik gaan automatiseren?
- hoe lang wil ik de baan hebben?
En ongetwijfeld kunt uzelf nog meer vragen bedenken en daar antwoord op geven. Des te duidelijker dit beeld is, des te duidelijker wordt ook de keuze. Bovenliggende vraag is de waarom-vraag.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 september 2019, 11:42:47
Hoe dringend is het dat de ramen bereikbaar blijven? Ik heb zelf bij mijn spoorbaan een raam van 3 meter langs één kant. De achtergrondplaat heb ik voor het raam langs gebouwd. Weliswaar wegneembaar dus ik kan nog steeds bij het raam komen maar dat is een heel gedoe. Aan de buitenkant zit er een rolluik voor dat permanent op de kierstand staat want ik wil niet te veel zonlicht binnenkrijgen. Dat raam wordt dus nooit gewassen maar dat vind ik ook niet nodig al je er toch niet door kunt kijken.

Jouw vensterbanken zitten op 90 cm hoogte, dat betekent dat de treintafel niet hoger kan worden dan 80 cm als je de ramen ook nog naar binnen wil kunnen opendoen. Persoonlijk vind ik dat te laag. Mijn baan zit op 110 cm hoogte, dat vind ik eigenlijk nog te weinig, maar wegens het schuine dak kan ik niet hoger.
Dus ik zou zeggen, bouw gewoon voor de ramen langs en maak daar desnoods wegneembare secties.

Het idee van Frans heeft ook wel wat, maar ik denk dat je op sommige plekken te weinig breedte/diepte hebt om behoorlijke bogen te leggen.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Modellbahnwagen op 10 september 2019, 12:17:20
Bedenk wel of die ramen niet een eventuele vluchtroute vormen bij brand e.d.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: NS 1100 op 11 september 2019, 21:23:39
Bedankt voor het meedenken! De optie van Frans is inderdaad een goede, wellicht in combinatie met een lang dubbelsporig uitneembaar deel dat tijdens het rijden voor de ramen geplaatst kan worden om een volledig rondje te kunnen maken. Dit zou dan qua scenery zelfs kaal gelaten kunnen worden.

De ramen maken geen onderdeel uit van een vluchtroute, maar zijn van buiten redelijk moeilijk bereikbaar voor de schoonmaak. Ik wil sowieso de optie blijven houden om de kozijnen van binnenuit te kunnen poetsen, heeft ook iets met de WAF te maken... ;) Voor de ramen zelf zullen aan de buitenkant in het voorjaar 3% lichtdoorlatende screens geplaatst gaan worden, mits dit mogelijk is. Deze kunnen dan direct daglicht grotendeels filteren, en voor de baan zelf wil ik ook nog een afdeksysteem maken zodat de baan licht- en stofdicht afgedekt kan worden. Helemaal donker wil ik het niet hebben in deze ruimte omdat het tevens een doorloop is naar naastgelegen slaapkamer.

Onder andere onderstaande vragen had ik me al gesteld, maar ben ik in dit topic nog niet verder op in gegaan. Zie hieronder in het vet gedrukt mijn antwoorden.

Misschien is het doen van één of meer stappen terug ook een optie en uzelf een aantal vragen te stellen. Hierbij kunt u denken aan vragen zoals:
- wat ben ik voor een modelspoorder? (rijder, bouwer van scenery of een combinatie van beide en dan in welke verhouding) Met name een rijder, maar baan dient uiteindelijk qua scenery ook in orde te zijn.
- personenvervoer in combinatie met goederen of alleen personen? Ongeveer 50%-50%, denk aan een breed spectrum aan NL tijdperk IV samenstellingen.
- welke lengtes wil ik gaan rijden? Langs de wanden zijn langere combinaties mogelijk dan in het midden. Verschilt van een lokale stopper (DE-2/Plan V etc.) tot een intercity en autoslaaptrein die tussen 2,5 - 3,0 meter lang zijn. Idem voor goederentreinen, van buurtgoederentrein met enkele wagens tot een vrij uitgebreide unit cargo van +-2,5 meter. Alle lange treinen zijn "doorgaand" waardoor een station en raccordementen compact gehouden kunnen worden.
- wil ik gaan automatiseren? Ja, DCC computergestuurd rijden (maar tijdens eerste bouwfase nog gewoon met LokMaus).
- hoe lang wil ik de baan hebben? Zo veel mogelijk rijlengte zonder dat de indruk gewekt wordt dat er zo veel mogelijk rails per m² neergelegd zijn.
En ongetwijfeld kunt uzelf nog meer vragen bedenken en daar antwoord op geven. Des te duidelijker dit beeld is, des te duidelijker wordt ook de keuze. Bovenliggende vraag is de waarom-vraag.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: RobVille op 11 september 2019, 23:07:32
Ik zou in ieder geval zeker een 45 cm bij de ramen vandaan blijven. Mijn treinkamer heeft aan beide zijde, op de kopse kanten ook naar binnendraaiende, kiepende ramen met gordijnen ervoor. Zelfs bij die afstand is het wassen van de ramen echt een crime. Waarom geen L-vormige baan? Ik heb begrepen dat je met lange treinen wil rijden. Hou er rekening mee dat de nuttige perronlengte kan tegenvallen. Je hebt niet alleen te maken met bogen die bv naar het schaduwstation gaan, maar ook met wisselstraten. Omdat je op termijn computergestuurd gaat rijden, wil je ook dat de treinen langzaam afremmen voor een sein en voor dit sein ook blijven staan en niet doorschieten. Een thema heb je al. Maak een paar opzetjes voor het sporenplan aan de hand van schetsen.

In mijn optiek is het bouwen van een baan aan de hand van de fysieke eigenschappen van je kamer, waarbij je een aantal concessies moet doen, niet handig ;)

Groetjes,
Rob



Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2019, 23:28:49
Rob, je laatste zin kan ik niet volgen. De fysieke eigenschappen van de kamer bepalen toch (deels) de mogelijkheden die je hebt voor het bouwen van een spoorbaan?
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Patrick Smout op 11 september 2019, 23:38:13
Ik zou gaan voor optie 1 maar wel de kleine groene rechthoek linksboven weglaten. In de plaats daarvan zou ik de basis van de L rechts onderaan laten doorlopen tot tegen de muur onderaan. Verder zou ik de tafel optisch dan in twee delen door een tussenwand van bvb 50 cm hoog.
Als je de kamer dan binnenkomt moet je als het ware rondom lopen om alles te ontdekken. Langs beide kanten kan je ook een andere situatie afbeelden die redelijk verschillend kan zijn.
Rechtsonderaan kan je dan langs beide kanten wegduiken naar een schaduwstatïon.

Mvg, Patrick
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Ruud-64 op 12 september 2019, 04:47:09
Grote ruimte!!

Heb even een idee getekend, stippellijnen zijn opties/uitneembaar deel.
De breedte van de baan kun je natuurlijk zelf beter invullen, heb gewoon een aanname gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190912_042530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190912_042530.jpg)

Groeten,
Ruud
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Zilte op 12 september 2019, 05:54:46
Als u met treinen tegen de 3 m wil gaan rijden, dan betekent dat er dus ook rechte stukken van minimaal 3 m nodig zijn voor deze treinen, anders gaat de loc al weer de bocht in, terwijl de laatste wagon nog uit de bocht moet komen. Met een radius R3 heeft u 1 m nodig voor een bocht, dus is het minimaal al 4 m. In de eerste optie lijkt mij dit nogal een 'frummelen' en 'niet op orde'.
Persoonlijk zou ik om deze reden voor optie 2 gaan.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 september 2019, 09:31:15
Ruud, heb je bij jouw tekening ook een sporenplan in gedachten? Jouw plan biedt alleen ruimte voor een heen-en-weer baan want 70 cm is veel te smal om te keren.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: RobVille op 12 september 2019, 10:38:48
Rob, je laatste zin kan ik niet volgen. De fysieke eigenschappen van de kamer bepalen toch (deels) de mogelijkheden die je hebt voor het bouwen van een spoorbaan?

Mijn opmerking is een beetje kort door de bocht. Je hebt natuurlijk gelijk. Bij de bouw van mijn baan waren de afmetingen van de kamer bepalend ;) Waar ik wel negatief tegenover sta, is de maximalisatie van de treintafel waarbij alle hoeken en gaten benut dienen te worden met allerlei kunstgrepen.

Groetjes,
Rob



Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Ruud-64 op 12 september 2019, 11:39:17
Hoi Klaas Zondervan,

Nee geen sporenplan ik had er een uitneembaar deel in getekend zodat je rond kan rijden. Het is een opzetje, zo kun je bij de ramen en heb je ruimte voor een werktafel. Welke afmetingen iets wordt kan iemand die een baan bouwt beter zelf bepalen denk ik. Bijvoorbeeld tussen de ramen en de baan heb ik 55cm aangehouden, zonder vensterbank en/of verwarmingselementen zou 40cm (misschien nog wel minder cm) waarschijnlijk wel voldoende zijn.

Groetjes Ruud
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 september 2019, 13:16:48
Dat uitneembare deel had ik even over het hoofd gezien.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: NS 1100 op 23 juli 2020, 22:49:53
Inmiddels is er weer aardig wat tijd verstreken en ook flink wat verbouwd aan huis. De ruimte die in eerste instantie als hobbykamer zou moeten fungeren is losgelaten. Door het trapgat en de twee ramen met relatief lage vensterbanken lukte het me niet om een echt fatsoenlijk ontwerp neer te zetten. Daarom hebben we wat gewisseld met de kamerindelingen en een andere kamer geschikter als hobbykamer bevonden.

Dit is wel een "doorloopkamer": aan een zijde zit een overloop en aan de andere zijde een kleine kamer. Dit betekent dat het gangpad tussen beide deuren te allen tijde vrij moet blijven. Op zich niet erg, want in deze kamer is volgens mij genoeg ruimte. En nee, hak en breekwerk aan muren / deurposten is geen optie. :P

Voordelen zijn dat je in deze kamer geen last heb van een trapgat en dus geen rare bogen moet maken én nog belangrijker: in deze kamer hoeft geen rekening te worden gehouden met een raam en bijbehorende vensterbank-hoogte! De baan kan lekker hoog worden gebouwd en er is ruimte voor een mooi schaduwstation. Bovendien is het onderste stuk van de baan vanuit twee zijdes te zien, wat vraagt op een tussenwandje en een aftakkend enkelsporig diesellijntje. (y)

Enfin hier een ruw schetsje van de ruimte en mogelijkheden.

(https://i.ibb.co/5hHtGqb/Hobbykamer-indeling4.png) (https://ibb.co/N2BQtwc)

Thema blijft nog steeds NL tijdperk IV in H0 DCC. Ik denk dat het het handigste en leukste (lees snel resultaat) om eerst het niveau van het schaduwstation geheel te bouwen, zodat er wat gereden kan worden en ervaring kan worden opgedaan met het automatiseren van de baan met Rocrail. Als dit er staat kan een niveau hoger de daadwerkelijke baan gebouwd worden. Ik ga voor de gesloten bouwmethode om zo veel mogelijk vrijheid te hebben in het later aanpassen van het baanplan, dus met multiplex platen. Uiteraard wel wat mooier afgerond dan in de bovenstaande schets. ;D

Graag ontvang ik suggesties om een en ander attractief te maken, want een rondje rijden gaat natuurlijk snel vervelen...  ;) Ook ben ik benieuwd waar jullie de ingang(en) van het schaduwstation zouden maken. De brug op de tekening is uiteraard uitneembaar.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Frans Peeters op 28 juli 2020, 11:38:26
Even een paar dingen uitwerken voor jezelf:

Welk hoogteverschil heb je in gedachten tussen je schaduwstation en feitelijke baan?
Wil je dit overbruggen met een klimspiraal of met een lange helling?

Wil je "rondjes rijden" vermijden, dan knal je die brug er gelijk uit. Zo dwing je jezelf om een plan van A naar C over B uit te werken.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: jandcargo op 28 juli 2020, 12:29:25
Hallo,

IK ben wel een voorstander van een brug. Je kunt overal mooie grote boogstralen aanhouden en dat rijdt mooi zonder ontsporingen en is visueel aantrekkelijker dan die treinen die zelf hun achterste wagen van de zijkant bekijken.Als je dan aan de lange wand van de 575 een helling bouwt hoef je ws geen spiraal. Je zou dan een spoor van links naar recht kunnen laten dalen en een spoor van links naar rechts kunnen laten stijgen. Dit sluit dan links en rechts boven aan op je baan.
succes jandcargo
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2020, 12:52:22
....dan die treinen die zelf hun achterste wagen van de zijkant bekijken.
Dan denk je waarschijnlijk aan keerlussen. Maar volgens mij bedoelde Frans een point-to-point baan. Dus met twee kopstations.
Keerlussen op deze breedte wordt wel erg krap.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Frans Peeters op 28 juli 2020, 21:37:45
De spreekwoordelijke kop van de nagel Klaas  ;)

Keerlussen krijg je er gewoon niet in, dus ofwel ga je voor een grote ovaal maar je moet ergens de aansluiting maken naar je schaduwstation. En zelfs met de riante lengte van bijna 6m - nuttig iets van een 4,5m - ga je toch nog iets anders moeten voorzien om voldoende hoogteverschil te krijgen tussen schaduwstation en zichtbare baan dan een hellend spoor tegen de achterwand.

Als je echt met een 2de niveau wil werken, zou ik in de linkerhoek een spiraal steken. Op de linker hoek kan een mooi stukje industrie komen dat een aansluiting krijgt vanuit een iets verder gelegen station (eventueel zelfs al op het centrale been) of gewoon als aftakking op de hoofdlijn.
Op het centrale been zet je een scheidingswand en je creëert gelijk weer een nieuwe wereld. De bocht op de kop van het centrale been steek je weg in een tunnel of iets in die aard, zolang je het zicht op de volledige trein maar breekt.
Aan de andere kant heb je dan een kopstation staan waar je weer een pak rangeerplezier krijgt met een klein depot en/of goederenkoer of lokale aansluitingen. Rij je trek-duw stellen, dan keer je gewoon terug, anders mag je een loc laten omlopen eer je terug kan gaan.

Wil je het heel spannend houden, dan ga je voor enkelspoor met een paar plaatsen om te kruisen in plaats van een volledig dubbelspoor.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: NS 1100 op 02 augustus 2020, 13:30:40
Allereerst hartelijk bedankt voor jullie adviezen! (y) Ik was aan het denken over een hoogteverschil tussen de 15 en 20cm tussen niveau 0 en niveau 1. Tevens zullen op de baan een aantal relatief lange goederentreinen / slaaptreinen / intercity's gaan rijden die niet per sé ergens moeten kunnen stoppen. Die treinen zullen nergens gaan omlopen.

Afgelopen week heb ik al eens zitten te kijken hoe niveau 0 er uit zou kunnen komen zien zonder keerlus of spiraal. Het schaduwstation kan aan de achterwand of juist aan de voorkant gebouwd worden. Aan de achterwand is iets meer lengte beschikbaar, maar aan de voorkant kan je wel van beide kanten bij het schaduwstation komen en kan je dus meteen plaat van 100cm diepte werken en toch alles goed bereikbaar houden. Tevens kan je dan het lange rechte stuk aan de achterwand gebruiken om te stijgen en dalen. Op de achterwand zou dan een stuk paradebaan gemaakt kunnen worden.

Dit is echt nog de aftastfase om te ontdekken wat de meest praktische oplossing is. Omdat ik nog een berg Fleischmann profirails heb liggen, wil ik deze gebruiken voor niveau 0. Op niveau 1 wil ik gebruik maken van wat natuurgetrouwere rails. Nadeel van de profirails is wel dat de railgeometrie niet al te best is, waardoor in het schaduwstation steeds 1cm lange stukjes rail nodig zijn tussen de wissels (of ik kan flexrails gebruiken op de rechte stukken).

Bij deze een opzetje voor het schaduwstation.

(https://i.ibb.co/85DKqXn/Schaduwstation.png) (https://ibb.co/85DKqXn)

Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Ed op 02 augustus 2020, 14:07:00
In dit geval zou ik de wissels gewoon aan elkaar leggen. de sporen komen dan ietsje dichter op elkaar, maar dat maakt niet uit.
Dan bij elk opstelspoor de laatste 6101 op maat maken.

Groet, Ed.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Patrick Smout op 03 augustus 2020, 22:26:14
De opzet van het schaduwstation is me niet zo duidelijk. Als je virtueel de uiteinden van de sporen naar +1 met elkaar verbindt heb je 2 afzonderlijke banen. Ik zou denken dat het ene schaduwstation aan het ene uiteinde van een bot zit en het andere schaduwstation aan het andere uiteinde.

mvg, Patrick Smout
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: Frans Peeters op 05 augustus 2020, 14:34:20
Zoals ik het nu zie ga je dus gewoon voor een groot rondlopend spoor om treinen rondjes te laten rijden. Your choice.
Benieuwd hoe je het zichtbare deel gaat invullen nu.

Wat je schaduwstation aangaat zou ik er toch voor streven om te trachten alle sporen even lang te maken.
In de bovenste bundel kan je dat envoudig door de wisselstraat andersom te leggen en al te vertrekken van uit de bocht.
In de onderste bundel kan de rechterkant ook in de bocht laten vertrekken en door links de wisselstraat om te keren kan jo ook daar sporen van gelijke lengte krijgen.
Een beetje puzzelen maar best doenbaar.
Ga ook zeker over op flexrail. Scheelt je een stuk aansluitingen van de rijstroom vermits elke raillas een potentiële onderbreking is en een gegarandeerde verbruiker door een niet optimaal contact.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: 72sonett op 09 augustus 2020, 22:53:11
Als ik jouw ruimte zou hebben, zou ik zoiets maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hobbykamer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hobbykamer.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hobbykamer3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hobbykamer3D.jpg)

Een dubbelspoor ovaal, een schaduwstation, een station, een rangeerterrein en uitneembare bruggen. Alles op één niveau, geen keerlussen of helixen.
Titel: Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
Bericht door: jandcargo op 10 augustus 2020, 16:26:47
Hallo,

Op zich een mooi plan maar ik zou er graag nog wat fabrieksaanluitingen en losweg bij zien.

succes jandcargo