Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan  (gelezen 9330 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Gepost op: 08 september 2019, 15:19:51 »
Met het najaar in zicht is het tijd geworden om een baanplan te gaan maken voor mijn nieuwe modelspoorbaan. Het betreft een H0 DCC baan naar Nederlands voorbeeld in tijdperk IV. :D

Hieronder een schets op schaal van de ruimte die beschikbaar is.



Er zijn een aantal aandachtspunten waar rekening mee gehouden dient te worden. Zo dienen de ramen (alles naar binnen draaiend draai-kiep) dusdaning bereikbaar te blijven zodat ze eenvoudig gewassen kunnen worden. Beide vensterbanken bevinden zich op 90 cm hoogte. Ook dient de doorgang van de trap naar de deur niet geblokkeerd te worden. De deur draait de naastgelegen kamer in en zit dus verder niet in de weg.

De wens is om de baan zo aan te leggen dat de treinen via een schaduwstation volledig rond kunnen rijden. Genoeg rijlengte is een pré. Twee kopstations vind ik minder praktisch, maar een aftakking van de hoofdbaan naar een kopstation (bijv. diesellijntje) is natuurlijk wel weer een optie.

Tot slot dient de baan goed bereikbaar te blijven en dus maximaal zo'n 80 cm diep te zijn vanaf de zijkanten.

Persoonlijk vind ik dit een lastige ruimte. Hieronder twee eerste ideetjes die ik grof heb uitgewerkt. De groene vlakken zijn vlakken waar de baan gebouwd zou kunnen worden. Let niet op de scherpe hoeken. In werkelijkheid zullen zo veel mogelijk hoeken afgeschuind worden.


Optie 1 - baan in midden ruimte


Optie 2 - baan langs zijkanten ruimte

Bij de ene wordt uitgegaan van een baan waar je volledig om heen kan lopen, bij de andere wordt de baan zo veel mogelijk langs de muren geleid waarbij de boel maximaal 80 cm diep getekend is.

Beide schetsen zijn nog niet ideaal wat mij betreft: bij optie 1 vrees ik dat de rijlengte tegen gaat vallen en bij optie 2 betwijfel ik het of ik wel mooi uit kan komen qua bogen en zal er een hoogtebeperking met betrekking tot scenery zijn voor de ramen. Ik ga in elk geval wel al uit van een baan waar je zittend aan werkt waarbij de hoogte 75 - 80 cm zal bedragen.

Wie heeft nog geniale ideeën om tot een optimale globale indeling voor een nieuwe baan te komen? (y)

« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 15:21:46 door NS 1100 »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2019, 20:10:09 »
Mooie ruimte, zeg maar gerust, een forse ruimte.

Succes met plannen maken, ik kwijl ondertussen mee, ik zou gaan voor optie 2.
Je zou zelfs nog kunnen gaan voor een uitneembaar deel om van het ene eindpunt via een brug over te steken naar het andere uiteinde. Zo wordt het rond rijden nog interessanter. (En kan je misschien wel ruimere bogen gaan bouwen dan je misschien al van plan was).

Mijn eigen baan is ook langs de wanden, klik maar eens op een onderstaan de link.
Via de andere link kom je bij een stukje baan waar nu mijn grootste passie voor is, misschien kan jij dit ook doen.
Bij mij wordt de modulebak uiteindelijk ook een onderdeel van mijn baan, (zo is de planning).
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 22:48:08 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2019, 20:51:05 »
Optie 2 lijkt mij ook een leuke optie maar je geeft aan dat de ramen naar binnen draaien/kiepen en dat ze goed bereikbaar moeten blijven voor wassen. Hoe ga je dan hetgeen bij die ramen ligt aan rails en scenery beschermen tegen water als de ramen gewassen worden? Ik heb nog nooit meegemaakt dat zoiets zonder druipend water gedaan wordt en zelfs als je je heel erg voorneemt om dat altijd héél voorzichtig te doen, komt meneer Murphy ongetwijfeld ook wel eens een keer om de hoek kijken  :P

Groeten,
Bert

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2019, 22:23:38 »
optie 2 lijkt aantrekkelijk maar ik denk dat optie 1 gezien de voorwaarden beter is.(oa de ranen)
linksboven is in ieder geval ruimte voor een ovale helix.
bovendien kan je er van alle kanten rondom bij
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 22:26:14 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2019, 00:55:21 »
Bij optie 2 zou je de delen voor de ramen modulair (uitneembaar) kunnen maken.
Met vriendelijke groet,
Gert

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2019, 08:23:22 »
Ik haal weer eens een oud plaatje van mijn oude baan van stal:



Brug!

Verder nog een tip: plak UV-werend folie op de ramen of hang er een (zonwerend) rolgordijn voor. Dit voorkomt verkleuring op je baan en materieel.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2019, 17:11:49 »
Bedankt voor jullie reacties! Het is de bedoeling om de ramen in de winter te voorzien van 3% lichtdoorlatende screens. Tevens wil ik de baan uiteindelijk zo maken dat deze stofvrij en lichtvrij afgedekt kan worden. :)

Een uitneembare brug had ik ook al in gedachte om bij optie 1 de twee zijdes aan de linkerkant van de kamer mee te verbinden zodat een volledige ronde gemaakt kan worden. Maar de tip om uitneembare delen te plaatsen voor de ramen is een eye-opener, dan zou je inderdaad aan die zijde ook een wat diepere baan kunnen maken en kan je gemakkelijker een schaduwstation wegwerken. (y)

Ik ga de komende tijd maar eerst eens aan de slag om vanuit optie 1 in Wintrack iets leuks uit te tekenen. Als ik wat ideetjes heb uitgewerkt zal ik ze hier posten.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2019, 23:06:13 »
Ga voor de combinatie van de 2 oplossingen  ;D ;D

Voorzie een looppad van de trap langs de muur met de deur naar de muur met de ramen.
De baan bouw je tegen de rechtermuur, zo naar beneden en op de tussenmuur terug naar boven, je zet een stuk achterwand in het verlengde en laat de baan daarom draaien terug richting trap.
Zo krijg je de mogelijkheid om een spiraal naar een verdoken schaduwstation te maken op het eiland in de kamer. De 2 uiteinden kan je dan voorzien van een eindstation.
Je treinen rijden van A naar C via het schaduwstation (B), lekker veel rijlengte en de mogelijkheid om mooie stations en andere scenery te maken.


tekening is een beetje geknoei in Paint (had geen zin om het te doen in ACAD...)

Voordeel, je hebt rechts nog plaats om een kleine hobbytafel te zetten, en een hele muur om een vitrine kast tegen te hangen.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Zilte

  • Gast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2019, 09:31:32 »
Misschien is het doen van één of meer stappen terug ook een optie en uzelf een aantal vragen te stellen. Hierbij kunt u denken aan vragen zoals:
- wat ben ik voor een modelspoorder? (rijder, bouwer van scenery of een combinatie van beide en dan in welke verhouding)
- personenvervoer in combinatie met goederen of alleen personen?
- welke lengtes wil ik gaan rijden? Langs de wanden zijn langere combinaties mogelijk dan in het midden.
- wil ik gaan automatiseren?
- hoe lang wil ik de baan hebben?
En ongetwijfeld kunt uzelf nog meer vragen bedenken en daar antwoord op geven. Des te duidelijker dit beeld is, des te duidelijker wordt ook de keuze. Bovenliggende vraag is de waarom-vraag.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2019, 11:42:47 »
Hoe dringend is het dat de ramen bereikbaar blijven? Ik heb zelf bij mijn spoorbaan een raam van 3 meter langs één kant. De achtergrondplaat heb ik voor het raam langs gebouwd. Weliswaar wegneembaar dus ik kan nog steeds bij het raam komen maar dat is een heel gedoe. Aan de buitenkant zit er een rolluik voor dat permanent op de kierstand staat want ik wil niet te veel zonlicht binnenkrijgen. Dat raam wordt dus nooit gewassen maar dat vind ik ook niet nodig al je er toch niet door kunt kijken.

Jouw vensterbanken zitten op 90 cm hoogte, dat betekent dat de treintafel niet hoger kan worden dan 80 cm als je de ramen ook nog naar binnen wil kunnen opendoen. Persoonlijk vind ik dat te laag. Mijn baan zit op 110 cm hoogte, dat vind ik eigenlijk nog te weinig, maar wegens het schuine dak kan ik niet hoger.
Dus ik zou zeggen, bouw gewoon voor de ramen langs en maak daar desnoods wegneembare secties.

Het idee van Frans heeft ook wel wat, maar ik denk dat je op sommige plekken te weinig breedte/diepte hebt om behoorlijke bogen te leggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2019, 12:17:20 »
Bedenk wel of die ramen niet een eventuele vluchtroute vormen bij brand e.d.
Groeten,
Richard

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2019, 21:23:39 »
Bedankt voor het meedenken! De optie van Frans is inderdaad een goede, wellicht in combinatie met een lang dubbelsporig uitneembaar deel dat tijdens het rijden voor de ramen geplaatst kan worden om een volledig rondje te kunnen maken. Dit zou dan qua scenery zelfs kaal gelaten kunnen worden.

De ramen maken geen onderdeel uit van een vluchtroute, maar zijn van buiten redelijk moeilijk bereikbaar voor de schoonmaak. Ik wil sowieso de optie blijven houden om de kozijnen van binnenuit te kunnen poetsen, heeft ook iets met de WAF te maken... ;) Voor de ramen zelf zullen aan de buitenkant in het voorjaar 3% lichtdoorlatende screens geplaatst gaan worden, mits dit mogelijk is. Deze kunnen dan direct daglicht grotendeels filteren, en voor de baan zelf wil ik ook nog een afdeksysteem maken zodat de baan licht- en stofdicht afgedekt kan worden. Helemaal donker wil ik het niet hebben in deze ruimte omdat het tevens een doorloop is naar naastgelegen slaapkamer.

Onder andere onderstaande vragen had ik me al gesteld, maar ben ik in dit topic nog niet verder op in gegaan. Zie hieronder in het vet gedrukt mijn antwoorden.

Misschien is het doen van één of meer stappen terug ook een optie en uzelf een aantal vragen te stellen. Hierbij kunt u denken aan vragen zoals:
- wat ben ik voor een modelspoorder? (rijder, bouwer van scenery of een combinatie van beide en dan in welke verhouding) Met name een rijder, maar baan dient uiteindelijk qua scenery ook in orde te zijn.
- personenvervoer in combinatie met goederen of alleen personen? Ongeveer 50%-50%, denk aan een breed spectrum aan NL tijdperk IV samenstellingen.
- welke lengtes wil ik gaan rijden? Langs de wanden zijn langere combinaties mogelijk dan in het midden. Verschilt van een lokale stopper (DE-2/Plan V etc.) tot een intercity en autoslaaptrein die tussen 2,5 - 3,0 meter lang zijn. Idem voor goederentreinen, van buurtgoederentrein met enkele wagens tot een vrij uitgebreide unit cargo van +-2,5 meter. Alle lange treinen zijn "doorgaand" waardoor een station en raccordementen compact gehouden kunnen worden.
- wil ik gaan automatiseren? Ja, DCC computergestuurd rijden (maar tijdens eerste bouwfase nog gewoon met LokMaus).
- hoe lang wil ik de baan hebben? Zo veel mogelijk rijlengte zonder dat de indruk gewekt wordt dat er zo veel mogelijk rails per m² neergelegd zijn.
En ongetwijfeld kunt uzelf nog meer vragen bedenken en daar antwoord op geven. Des te duidelijker dit beeld is, des te duidelijker wordt ook de keuze. Bovenliggende vraag is de waarom-vraag.

RobVille

  • Gast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2019, 23:07:32 »
Ik zou in ieder geval zeker een 45 cm bij de ramen vandaan blijven. Mijn treinkamer heeft aan beide zijde, op de kopse kanten ook naar binnendraaiende, kiepende ramen met gordijnen ervoor. Zelfs bij die afstand is het wassen van de ramen echt een crime. Waarom geen L-vormige baan? Ik heb begrepen dat je met lange treinen wil rijden. Hou er rekening mee dat de nuttige perronlengte kan tegenvallen. Je hebt niet alleen te maken met bogen die bv naar het schaduwstation gaan, maar ook met wisselstraten. Omdat je op termijn computergestuurd gaat rijden, wil je ook dat de treinen langzaam afremmen voor een sein en voor dit sein ook blijven staan en niet doorschieten. Een thema heb je al. Maak een paar opzetjes voor het sporenplan aan de hand van schetsen.

In mijn optiek is het bouwen van een baan aan de hand van de fysieke eigenschappen van je kamer, waarbij je een aantal concessies moet doen, niet handig ;)

Groetjes,
Rob




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2019, 23:28:49 »
Rob, je laatste zin kan ik niet volgen. De fysieke eigenschappen van de kamer bepalen toch (deels) de mogelijkheden die je hebt voor het bouwen van een spoorbaan?

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2019, 23:38:13 »
Ik zou gaan voor optie 1 maar wel de kleine groene rechthoek linksboven weglaten. In de plaats daarvan zou ik de basis van de L rechts onderaan laten doorlopen tot tegen de muur onderaan. Verder zou ik de tafel optisch dan in twee delen door een tussenwand van bvb 50 cm hoog.
Als je de kamer dan binnenkomt moet je als het ware rondom lopen om alles te ontdekken. Langs beide kanten kan je ook een andere situatie afbeelden die redelijk verschillend kan zijn.
Rechtsonderaan kan je dan langs beide kanten wegduiken naar een schaduwstatïon.

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout