Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 54530 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2019, 19:15:32 »
Grooteseriefabrikanten hebben deze locomotieven nooit gemaakt. Kleinseriefabrikanten de 5500 wel (zie hier). Werps Modelbouw voert op het moment de Bergkruiper die volgens De Nederlandse Stoomlocomotieven van Waldorp, Statius Muller en  Veenendaal, achtste druk op blz. 153 wel personentreinen getrokken heeft tussen Groningen en Roodeschool. Dan mag hij toch ook wel eens een uitstapje maken naar Zoutkamp?

De NS 700 is nooit ergens gefabriceerd bij mijn weten.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2019, 19:19:09 »
Nog even wat de Begrkruiper betreft: Je moet dan wel de verbouwde variant hebben

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2019, 09:04:21 »
Het is geen ss 2900?

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2019, 10:52:44 »
De foto toont een NS 5500, en is ook in kitvorm te krijgen bij DJH (model loco)
https://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3144.
Als je zin hebt om een messing/witmetalen kit in elkaar wilt zetten, is wel verslavend

Of even zoeken op marktplaats voor een gebouwde versie, (niet van mij)
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1445170704-modelloco-geen-philotrain-messing-ns-5555.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2019, 12:42:52 »
Ik ben in de boeken gedoken, omdat ik meer wilde weten over deze Marnelijn.

Volgens het boek "Vervlogen Stoom" van Hans van Poll en Bert Steenkamp:
Werd het depot Zoutkamp op 1-4-1922 geopend en op 15-10-1926 gesloten.
Op 1-7- 1922 waren daar loc 7111 en loc 7123 in depot. De meeste treinen reden niet verder dan Winsum.

Op de foto met de trein in Zoutkamp is duidelijk een 7100 te herkennen. Ik denk dat deze foto is gemaakt in de beginjaren van dit lijntje.

De enige andere foto met een trein, die ik gezien heb, is gemaakt in Eenrum.
Zo te zien met een 5500 met een hoge kolenbak en een allegaartje aan materieel.
Volgens het genoemde boek was in 1922 geen enkele 5500 in het Noorden in depot.
Wel in 1939, waarvan 12 stuks in Groningen. Ik verwacht dat deze foto rond 1940 is gemaakt.
De lijn naar Zoutkamp zal toen vanuit Groningen zijn bediend.

Zilte, heb je nog andere foto's van de Marnelijn waar materieel op staat?

Voor modellen van de gebouwen van Zoutkamp raad ik je aan op de site van 3D scaleworks te kijken.

Piet



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 13:17:16 door Piet Groot »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2019, 14:47:43 »
@ Piet Groot: De enige foto, die ik nog heb is deze:



Verder heb ik op het (g)orakel deze foto nog gevonden.

Dat het materieel niet verder ging dan Winsum had ongetwijfeld te maken met het feit, dat de lijn Winsum - Zoutkamp door de GLS (Groninger Lokaalspoorweg Maatschappij) werd geëxploiteerd. Vanaf het begin heeft er zowel goederen als personenvervoer plaatsgevonden. Het personenvervoer is gestopt in 1938 door concurrentie van de bus en de crisis en aan het begin van de oorlog nog weer geactiveerd wegens gebrek aan bussen. In 1942 is de lijn door de Duitse bezetters gedemonteerd en afgevoerd om ingezet te worden aan oostfront (zie ook Wikipedia)

Ik hoop via historische verenigingen nog het een en ander te krijgen van rijdend materieel en mogelijk uit het archief van de gemeente Het Hogeland.

De site van 3D scaleworks is mij bekend en daar heb ik ook al contact mee gehad voor het leveren van een model van het stationsgebouw Zoutkamp. Aan de lijn Winsum - Zoutkamp zijn 5 identieke stationsgebouwen gebouwd, waarvan die in Ulrum nog het meest authenthiek is. Op de site van 3D scaleworks staat het gebouw van Wehe den Hoorn (gesloopt in 1963), maar zij kunnen desgewenst de gevel voorzien van de plaatsnaam Zoutkamp.

Ik ben erg blij met het meedenken en gulzig naar nog meer informatie, beeldmateriaal, ingangen, enz. Je aaname, dat de lijn vanaf 1940 vanuit Groningen bedient is, zal ongetwijfeld zeer goed kunnen, aangezien de GLS toen is opgegaan in de NS en opgehouden is te bestaan.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:02:58 »

Dit ziet er ook uit als een loc uit de 7100 serie
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:20:44 »
Ik ben in de boeken gedoken, omdat ik meer wilde weten over deze Marnelijn.

Volgens het boek "Vervlogen Stoom" van Hans van Poll en Bert Steenkamp:
Werd het depot Zoutkamp op 1-4-1922 geopend en op 15-10-1926 gesloten.
Op 1-7- 1922 waren daar loc 7111 en loc 7123 in depot. De meeste treinen reden niet verder dan Winsum.
Geweldig boek. Echt een aanrader voor iedereen die zich in het het interbellum wil verdiepenn

Op de foto met de trein in Zoutkamp is duidelijk een 7100 te herkennen. Ik denk dat deze foto is gemaakt in de beginjaren van dit lijntje.

Welke foto bedoel je?

De foto hierboven doet mij ook denken aan een 7100. Hoewel ik de 1B1 tenderlokjes wel lastig vind te onderscheiden.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:10:25 »
Ik wil graag het misverstand wegnemen dat de GLS zelf in het begin de exploitatie heeft verzorgd. De GLS was een zogeheten papieren maatschappij, die de uitvoering van de dienst gewoon door de nabije grote spoorwegmaatschappij liet verzorgen. In dit geval de Staatsspoorwegen/Nederlandsche Spoorwegen.

Kijk voor parallellen even naar hoe het bijvoorbeeld in Twente toeging met de lokaalspoorwegen van de GOLS en in Groningen, Drenthe en Overijssel met de NOLS. Daar kwamen resp. de HSM en de Staatsspoor aan te pas om treinen te laten rijden en personeel te leveren. En in Noord-Holland liet Hollands Noorderkwartier op zijn lijn Hoorn-Medemblik treinen rijden door de HSM. Geen complete opsomming trouwens! Voor de liefhebber heeft/had de NVBS een boek over alle spoorlijnen, met hun afkomst.

Wolter


Moins mais mieux.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:41:38 »
Wolter, u heeft gelijk. Ik was iets te enthousiast in mijn overname. Ik moet maar een lidmaatschap aangaan bij het NVBS. Doet niet onverlet, dat alle informatie en beeldmateriaal welkom blijft.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 19:43:43 door Zilte. Reden: Typfout verwijderd »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2019, 20:06:46 »
Heb je al bij Het Utrechts Archief gekeken?
Daar zijn onder andere wat tekeningen te vinden in dossier 959 en dan archiefstuk 3.25 Winsum-Zoutkamp.

Zie: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&mizk_alle=Zoutkamp&miview=inv2

Succes en groeten,
Laurens

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:47:52 »
Zilte, voorlopig hou ik het op loc 7111 of 7123 met een sleep oud lokaalspoormaterieel zoals in de kop van Noord-Holland op het lokaalspoor heeft gereden. Ik meen zelfs een HSM bagagerijtuig van Beijnes te herkennen. Verder onderzoek lijkt mij zinvol.
Ik zal hier in de gemeente Het Hogeland een paar vragen uitzetten.

Heb je trouwens de perronkanten gezien, gemaakt uit bielzen?

Piet

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:59:00 »
Zijn jullie er al uit? Anders moet Eelco de loc maar determineren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:01:08 »
Naast de foto van de trein in Eenrum, heb ik van deze lijn ook eens foto's gezien van een treinbotsing met een bus op de overweg in Ranum. Dit gebeurde in oktober 1940, er vielen 13 doden.
Ik herinner me een foto van de gekantelde locomotief met de resten van een autobus tegen de stoomdom aan; de losse tender en hierachter een houten bagagerijtuig met een kansel.
Wanneer we deze foto's gaan analyseren, weten we ook de treinsamenstelling van dat moment.
De locomotief zou heel goed een 3200 van het depot Groningen kunnen zijn.

Piet
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:24:51 door Piet Groot »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:11:53 »
Hier de link naar de foto van het ongeluk.
Misschien dat iemand er wagons kan identificeren.

Gr.

Edsko