Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 14:55:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Voorstellen, en meteen hulp vragen.  (gelezen 4822 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2019, 22:11:44 »
Ik ga je wijzen op de BNLS modulebaan. Door zelf 1 of meerdere modules te maken kan je onderdeel gaan uitmaken van deze opzet.

Maar ga zeker eens op bezoek bij een spoorclub in de buurt. Daar lopen senioren rond met heel veel ervaring,
die je vast wel wat willen bijbrengen over,...    zeg het maar. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:03:52 »
Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen.
Bij het 3-rail forum staat een stukje over M-rails componenten. Wat je beschrijft heet tegenwoordig een schakelrails (vroeger in de Märklin catalogus was dat foutief vertaald uit het Duits als contactrails). In M-rails zijn er drie: 1/2 recht =5146, 1/2 5100 (radius I) =5147 en 1/2 5200 (radius 2)=5213. Die catalogusnummers staan op de rails-stukjes vermeld aan de onderzijde van de omgeslagen bedding. Dus die kun je zelf terugvinden op je eigen rails.

bron: Bezetmelding 3rail wiki
Citaat
Märklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Het 3rail forum wordt vooral bevolkt door digitaalrijders, analoogrijders zijn er in de minderheid.
Dat heeft gevolgen voor de manier van presenteren en de selectie van informatie.
 
Schakelrails geven een korte puls, ideaal om universele relais te schakelen.
Dat zijn schakelaars met twee stabiele standen (vergelijk de lichtschakelaar in de huiskamer).
Binnen de Märklin wereld zijn dat vooral seinen, wissels en hulprelais (bij analoog gebruik).
Maar niet Märklin overwegen (wel voor overgangen van Kibri, Faller, Viessmann),  niet Märklin draaischijven en niet Märklin hijskranen.

Digitaalrijders: er bestaan er die met korte pulsen werken, maar de meeste 3-railers willen langerdurende pulsen, en prefereren contactrails voor bezetmeldingen (zolang een trein zich op een contactrails bevindt, is dat stuk rails bezet).
Dat beïnvloedt de manier van denken en beschrijven van Märklin onderdelen en hun functies.
Bij metalen M-rails leidt die vorm van digitale bezetmelding tot extreem veel huisvlijt, en ligt stroomdetectie meer voor de hand. En over stroomdetectie vind je veel info op dit forum.

Als mensen denken dat je later digitaal wilt gaan rijden zullen ze je
a. adviseren over te stappen op een ander type rails (want goedkoper en eenvoudiger te digitaliseren), en
b. vanaf het begin geen schakelrails te gebruiken (want ander denkconcept, misschien kan iemand anders dit beter onder woorden brengen)

Analoog rijden op M-rails betekent dat schakelrails onmisbaar zijn zodra je het treinverkeer door treinbeïnvloeding wilt sturen. Er zitten nadelen aan schakelrails, en voor die nadelen bestaan aanpassingen, en een aangepast gebruik.

De simpelste aanbevelingen zijn:
  • nooit meer dan drie relais schakelen met 1 schakelrails
    (moet er meer geschakeld worden, leg een 2e schakelrails)
  • nooit een stilstaande lok (sleper) op het palletje
    (ofwel op een schakelrails zet je altijd rijspanning,
    ofwel je hangt er een condensator achter die de puls eenmalig doorgeeft en dan eerst moet opladen alvorens opnieuw een puls te kunnen geven).
  • montage van een extra bladveer waardoor de schakelrails nooit dienst weigert
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail