Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Biesje
Vandaag om 20:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 20:15:34
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:59:25
Modelwensen 2026 door SvenW
Vandaag om 19:53:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:21
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 16:09:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
  

Auteur Topic: Voorstellen, en meteen hulp vragen.  (gelezen 5365 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2019, 22:11:44 »
Ik ga je wijzen op de BNLS modulebaan. Door zelf 1 of meerdere modules te maken kan je onderdeel gaan uitmaken van deze opzet.

Maar ga zeker eens op bezoek bij een spoorclub in de buurt. Daar lopen senioren rond met heel veel ervaring,
die je vast wel wat willen bijbrengen over,...    zeg het maar. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2019, 23:03:52 »
Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen.
Bij het 3-rail forum staat een stukje over M-rails componenten. Wat je beschrijft heet tegenwoordig een schakelrails (vroeger in de Märklin catalogus was dat foutief vertaald uit het Duits als contactrails). In M-rails zijn er drie: 1/2 recht =5146, 1/2 5100 (radius I) =5147 en 1/2 5200 (radius 2)=5213. Die catalogusnummers staan op de rails-stukjes vermeld aan de onderzijde van de omgeslagen bedding. Dus die kun je zelf terugvinden op je eigen rails.

bron: Bezetmelding 3rail wiki
Citaat
Märklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Het 3rail forum wordt vooral bevolkt door digitaalrijders, analoogrijders zijn er in de minderheid.
Dat heeft gevolgen voor de manier van presenteren en de selectie van informatie.
 
Schakelrails geven een korte puls, ideaal om universele relais te schakelen.
Dat zijn schakelaars met twee stabiele standen (vergelijk de lichtschakelaar in de huiskamer).
Binnen de Märklin wereld zijn dat vooral seinen, wissels en hulprelais (bij analoog gebruik).
Maar niet Märklin overwegen (wel voor overgangen van Kibri, Faller, Viessmann),  niet Märklin draaischijven en niet Märklin hijskranen.

Digitaalrijders: er bestaan er die met korte pulsen werken, maar de meeste 3-railers willen langerdurende pulsen, en prefereren contactrails voor bezetmeldingen (zolang een trein zich op een contactrails bevindt, is dat stuk rails bezet).
Dat beïnvloedt de manier van denken en beschrijven van Märklin onderdelen en hun functies.
Bij metalen M-rails leidt die vorm van digitale bezetmelding tot extreem veel huisvlijt, en ligt stroomdetectie meer voor de hand. En over stroomdetectie vind je veel info op dit forum.

Als mensen denken dat je later digitaal wilt gaan rijden zullen ze je
a. adviseren over te stappen op een ander type rails (want goedkoper en eenvoudiger te digitaliseren), en
b. vanaf het begin geen schakelrails te gebruiken (want ander denkconcept, misschien kan iemand anders dit beter onder woorden brengen)

Analoog rijden op M-rails betekent dat schakelrails onmisbaar zijn zodra je het treinverkeer door treinbeïnvloeding wilt sturen. Er zitten nadelen aan schakelrails, en voor die nadelen bestaan aanpassingen, en een aangepast gebruik.

De simpelste aanbevelingen zijn:
  • nooit meer dan drie relais schakelen met 1 schakelrails
    (moet er meer geschakeld worden, leg een 2e schakelrails)
  • nooit een stilstaande lok (sleper) op het palletje
    (ofwel op een schakelrails zet je altijd rijspanning,
    ofwel je hangt er een condensator achter die de puls eenmalig doorgeeft en dan eerst moet opladen alvorens opnieuw een puls te kunnen geven).
  • montage van een extra bladveer waardoor de schakelrails nooit dienst weigert
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail