Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Voorstellen, en meteen hulp vragen.  (gelezen 4790 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2019, 22:11:44 »
Ik ga je wijzen op de BNLS modulebaan. Door zelf 1 of meerdere modules te maken kan je onderdeel gaan uitmaken van deze opzet.

Maar ga zeker eens op bezoek bij een spoorclub in de buurt. Daar lopen senioren rond met heel veel ervaring,
die je vast wel wat willen bijbrengen over,...    zeg het maar. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:03:52 »
Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen.
Bij het 3-rail forum staat een stukje over M-rails componenten. Wat je beschrijft heet tegenwoordig een schakelrails (vroeger in de Märklin catalogus was dat foutief vertaald uit het Duits als contactrails). In M-rails zijn er drie: 1/2 recht =5146, 1/2 5100 (radius I) =5147 en 1/2 5200 (radius 2)=5213. Die catalogusnummers staan op de rails-stukjes vermeld aan de onderzijde van de omgeslagen bedding. Dus die kun je zelf terugvinden op je eigen rails.

bron: Bezetmelding 3rail wiki
Citaat
Märklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Het 3rail forum wordt vooral bevolkt door digitaalrijders, analoogrijders zijn er in de minderheid.
Dat heeft gevolgen voor de manier van presenteren en de selectie van informatie.
 
Schakelrails geven een korte puls, ideaal om universele relais te schakelen.
Dat zijn schakelaars met twee stabiele standen (vergelijk de lichtschakelaar in de huiskamer).
Binnen de Märklin wereld zijn dat vooral seinen, wissels en hulprelais (bij analoog gebruik).
Maar niet Märklin overwegen (wel voor overgangen van Kibri, Faller, Viessmann),  niet Märklin draaischijven en niet Märklin hijskranen.

Digitaalrijders: er bestaan er die met korte pulsen werken, maar de meeste 3-railers willen langerdurende pulsen, en prefereren contactrails voor bezetmeldingen (zolang een trein zich op een contactrails bevindt, is dat stuk rails bezet).
Dat beïnvloedt de manier van denken en beschrijven van Märklin onderdelen en hun functies.
Bij metalen M-rails leidt die vorm van digitale bezetmelding tot extreem veel huisvlijt, en ligt stroomdetectie meer voor de hand. En over stroomdetectie vind je veel info op dit forum.

Als mensen denken dat je later digitaal wilt gaan rijden zullen ze je
a. adviseren over te stappen op een ander type rails (want goedkoper en eenvoudiger te digitaliseren), en
b. vanaf het begin geen schakelrails te gebruiken (want ander denkconcept, misschien kan iemand anders dit beter onder woorden brengen)

Analoog rijden op M-rails betekent dat schakelrails onmisbaar zijn zodra je het treinverkeer door treinbeïnvloeding wilt sturen. Er zitten nadelen aan schakelrails, en voor die nadelen bestaan aanpassingen, en een aangepast gebruik.

De simpelste aanbevelingen zijn:
  • nooit meer dan drie relais schakelen met 1 schakelrails
    (moet er meer geschakeld worden, leg een 2e schakelrails)
  • nooit een stilstaande lok (sleper) op het palletje
    (ofwel op een schakelrails zet je altijd rijspanning,
    ofwel je hangt er een condensator achter die de puls eenmalig doorgeeft en dan eerst moet opladen alvorens opnieuw een puls te kunnen geven).
  • montage van een extra bladveer waardoor de schakelrails nooit dienst weigert
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail