BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: grafjan op 16 augustus 2019, 16:06:36

Titel: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: grafjan op 16 augustus 2019, 16:06:36
Hallo, ik ben Geert-Jan en heb sinds kort een baan, gekocht op de rommelmarkt (Marklin).
Is erg oud en natuurlijk analoog. Ik heb een tafel van 240*150. Ik heb een CNC freesmachine gebouwd en heb een klein draaibankje, ook overweeg ik om een 3-D printer te kopen, dus ik kan het een of ander wel zelf maken.
Nu meteen mijn eerste domme vraag (er zullen er nog vele volgen..) : Ik heb een baan gelegd met best veel wissels, daar wil ik 2 treinen op laten rijden. Is het mogelijk om een trein voor een wissel te laten stoppen, zodat er geen botsing komt? Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen. Ooh ja.. en wat is het verschil tussen M-rails en K-rails.
Groeten Geert-jan.
(hoop dat ik niet afgezeken word)
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Remunj op 16 augustus 2019, 16:18:29
Ooh ja.. en wat is het verschil tussen M-rails en K-rails.
Welkom  (y)

Het verschil is dat de een een metalen bedding heeft (de M-Rails) en de nadere een kunststof bedding (de K-rails). Hoe simpel kan het leven zijn  ;D
Voor de rest laat ik het aan de marklin specialisten over.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: grafjan op 16 augustus 2019, 16:26:18
Hmmm de M van metaal en de K van kunststof Goh, daar had ik zelf ook wel achter moeten komen. :-\
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: henk op 16 augustus 2019, 16:43:28
Het verschil is dat m-rails ook echt een immitatiebedding van metaal heeft en de k-rails heeft alleen een kunststof bielzenmat. Kan je zelf meer natuurgetrouw ballast aanbrengen. Nu is de m-rail uit het assortiment van Märklin verdwenen en vervangen door de c-rails. Dat is rails met een kunststof immitatiebedding.  ;D

Verder wil je basaal beveiligen. Je kan een stukje rail electrisch isoleren door een stukje papier tussen de lippen te stoppen. Dan kan je dat stuk rails met een aparte draad voeden of niet dus, afhankelijk van bijvoorbeeld een wisselstand. Daarbij hoort dan een uitgebreid verhaal over seinen en relais en wat al niet. Op het 3railforum loopt al een tijd een draad over analoog beveiligen en automatiseren. Ik denk dat daar al staat wat je wilt weten.  :)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35408.0 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35408.0)
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: JaJo op 16 augustus 2019, 17:09:24
Citaat
(hoop dat ik niet afgezeken word)

Daar zou ik op dit forum echt niet bang voor zijn. Echter kritiek op bouwsels hoort wel thuis op dit forum.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: grafjan op 16 augustus 2019, 18:03:26
Henk,
Ik heb de topic gelezen en vooral bekeken wat is dat mooi!!!Ik wil alleen dat 2 treinen niet botsen,maar als ik zie wat er nog meer mogelijk is!!!Hebben jullie allemaal zo'n baan????of vergelijkbaar??Dan val ik met mijn plaat van 150*240cm een beetje in het niet.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: nighttrain1 op 16 augustus 2019, 18:05:09
(hoop dat ik niet afgezeken word)

Dan direct melde bij een moderator, maar vaak lezen ze mee en wordt er al ingegrepen voor je er melding van gemaakt heb,
.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Juroen op 16 augustus 2019, 18:40:17
Geert-Jan,

Dan val ik met mijn plaat van 150*240cm een beetje in het niet.

Nou, mijn baan is ongeveer 2,6 * 1,4 m. Niet iedereen heeft veel ruimte.
Toch beleef ik er plezier aan; voorlopig aan de bouw. Ik kan nu even niet rijden omdat er wat elektronica stuk is gegaan.
Bovendien heb ik nog geen landschap, dat is voor de toekomst.

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet, Juroen
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Martijn193 op 16 augustus 2019, 19:16:13
Wat voor rails heb je zelf nu eigenlijk?
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: grafjan op 16 augustus 2019, 19:32:41
Marklin M-rails. Bedankt voor alle reacties!
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: grafjan op 16 augustus 2019, 19:35:53
Volgens mij heb ik met die quote ook iets verkeerd gedaan,naast dat ik van treinen geen verstand heb geldt dat ook voor computers.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Remunj op 16 augustus 2019, 19:56:10
Als je direct op een voorgaand bericht reageert hoef je ook niet te citeren. Gewoon antwoorden is dan genoeg.
Wil je op een (veel) eerder bericht of een deel van een bericht reageren dan kan je de citaat knop gebruiken. Dan kan je ook niet ter zake doende tekst verwijderen. Dan blijft het ook overzichtelijker.

En bij jouw quote heb je waarschijnlijk binnen en buiten de quote getypt en/of iets weggehaald. EDIT: Voor het woord /quote heb je een vierkante haak verwijderd waardoor het bericht verminkt wordt.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Jeronimos op 16 augustus 2019, 19:56:38
Daar zou ik op dit forum echt niet bang voor zijn.


een héél klein beetje dan. Zijn forumnaam is wat aan de donkere kant. ;)
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: NS264 op 16 augustus 2019, 20:03:07
Hoi,

Welkom hier.

Wat is het doel van de aangeschafte spullen?

- is het puur een latere interesse?
- Wil je een retro baantje bouwen?

Dat is op zich niet gek, er zijn er meer die dat doen.

Marklin M is nog ten overvloede te koop op beurzen en enkele winkels.
Dus als je nog uitbreiding nodig hebt.
Volgens mij moet je wat de trafos betreft even uitkijken of ze op het huidige net kunnen.

Als je echt een start wilt maken kun misschien beter een set van deze tijd overwegen.

Gr Koen.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 augustus 2019, 21:04:23
Volgens mij moet je wat de trafos betreft even uitkijken of ze op het huidige net kunnen.
Het is een misverstand om te denken dat de oude trafo's niet op de huidige netspanning kunnen. Dat is geen enkel probleem.Het enige waar ik voor zou uitkijken zijn trafo's met een metalen behuizing. Die zijn onveilig.
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: MOVisser op 16 augustus 2019, 22:11:44
Ik ga je wijzen op de BNLS modulebaan. Door zelf 1 of meerdere modules te maken kan je onderdeel gaan uitmaken van deze opzet.

Maar ga zeker eens op bezoek bij een spoorclub in de buurt. Daar lopen senioren rond met heel veel ervaring,
die je vast wel wat willen bijbrengen over,...    zeg het maar. (y)

Ronald Visser
Titel: Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
Bericht door: Te 2/2 op 16 augustus 2019, 23:03:52
Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen.
Bij het 3-rail forum staat een stukje over M-rails componenten (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten). Wat je beschrijft heet tegenwoordig een schakelrails (vroeger in de Märklin catalogus was dat foutief vertaald uit het Duits als contactrails). In M-rails zijn er drie: 1/2 recht =5146, 1/2 5100 (radius I) =5147 en 1/2 5200 (radius 2)=5213. Die catalogusnummers staan op de rails-stukjes vermeld aan de onderzijde van de omgeslagen bedding. Dus die kun je zelf terugvinden op je eigen rails.

bron: Bezetmelding 3rail wiki (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding#M.C3.A4rklin_contactrail)
Citaat
Märklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Het 3rail forum wordt vooral bevolkt door digitaalrijders, analoogrijders zijn er in de minderheid.
Dat heeft gevolgen voor de manier van presenteren en de selectie van informatie.
 
Schakelrails geven een korte puls, ideaal om universele relais te schakelen.
Dat zijn schakelaars met twee stabiele standen (vergelijk de lichtschakelaar in de huiskamer).
Binnen de Märklin wereld zijn dat vooral seinen, wissels en hulprelais (bij analoog gebruik).
Maar niet Märklin overwegen (wel voor overgangen van Kibri, Faller, Viessmann),  niet Märklin draaischijven en niet Märklin hijskranen.

Digitaalrijders: er bestaan er die met korte pulsen werken, maar de meeste 3-railers willen langerdurende pulsen, en prefereren contactrails voor bezetmeldingen (zolang een trein zich op een contactrails bevindt, is dat stuk rails bezet).
Dat beïnvloedt de manier van denken en beschrijven van Märklin onderdelen en hun functies.
Bij metalen M-rails leidt die vorm van digitale bezetmelding tot extreem veel huisvlijt, en ligt stroomdetectie meer voor de hand. En over stroomdetectie vind je veel info op dit forum.

Als mensen denken dat je later digitaal wilt gaan rijden zullen ze je
a. adviseren over te stappen op een ander type rails (want goedkoper en eenvoudiger te digitaliseren), en
b. vanaf het begin geen schakelrails te gebruiken (want ander denkconcept, misschien kan iemand anders dit beter onder woorden brengen)

Analoog rijden op M-rails betekent dat schakelrails onmisbaar zijn zodra je het treinverkeer door treinbeïnvloeding wilt sturen. Er zitten nadelen aan schakelrails, en voor die nadelen bestaan aanpassingen, en een aangepast gebruik.

De simpelste aanbevelingen zijn: