Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:38:51
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 00:12:02
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 00:09:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
23 februari 2020, 23:53:57
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:39:30
Aanmelden itrain forum door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:37:52
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
23 februari 2020, 23:27:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 februari 2020, 22:58:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
23 februari 2020, 22:50:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Hendrik Jan
23 februari 2020, 22:24:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
23 februari 2020, 22:08:57
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Piet Groot
23 februari 2020, 22:00:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
23 februari 2020, 21:52:09
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
23 februari 2020, 21:51:10
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
23 februari 2020, 21:43:06
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Hendrik Jan
23 februari 2020, 21:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
23 februari 2020, 21:18:13
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
23 februari 2020, 21:05:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 februari 2020, 20:46:54
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
23 februari 2020, 20:45:34
Relais aanpassen door Menno
23 februari 2020, 20:32:25
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
23 februari 2020, 20:20:50
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
23 februari 2020, 20:11:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
23 februari 2020, 19:48:35
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
23 februari 2020, 19:36:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
23 februari 2020, 19:36:23
Projekt 083-338 door KJB
23 februari 2020, 19:02:54
Falcons Baan-Zonder-Naam door Falcon10
23 februari 2020, 18:21:46
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
23 februari 2020, 18:04:12
Haven modelbaantje door olaf99
23 februari 2020, 17:46:39
  

Auteur Topic: Decoder foppen door weerstand ipv motor  (gelezen 2802 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2019, 19:47:58 »
Remco,
Bij (test)gebruik van die 1K weerstand werd die niet warm toen ik ‘volgas’ gaf, maar een lampje wordt heet als het brandt, vandaar.

Aangezien de decoder ingebouwd zit en in een rijtuig zit dat al helemaal klaar is, heb ik geen mogelijkheid meer voor het aanbrengen van een dipswitch, mini-schakelaar of iets waardoor de weerstand uitneembaar wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2019, 22:20:03 »
Je zou een reedcontactje kunnen proberen weg te werken Peter, deze kan je dan van buitenaf met een magneet laten schakelen.
Groeten, Marius

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2019, 08:36:19 »
Eenieder bedankt voor de inbreng en de info. Op zich een nuttige discussie en ik ben in ieder geval wel weer wat wijzer geworden ;)

Zoals al eerder aangegeven, wordt de decoder ingebouwd in een rijtuig dat al helemaal klaar is.



Die plek is de kleine ruimte tussen het plafond van het halletje en het dak, daar is net voldoende ruimte om een decoder permanent en uit ’t zicht ‘weg te frommelen’ zonder allerlei extra/lange bedrading voor schakelaartjes o.i.d. te hoeven wegwerken én ik wil er ook niets meer aan boren of solderen  ;D

Nu hoef ik alleen nog maar 2 stroomafnamedraden door de toiletruimte naar de draaistellen te voeren en aan te sluiten.

Aangezien ik nog een loc-decoder had liggen maar geen functie-decoder, wilde ik daarom de loc-decoder gebruiken. Op zich was de oplossing van een vaste weerstand wel handig en ik dacht een makkelijke oplossing gevonden te hebben voor het ‘probleem’, maar om het zekere voor het onzekere te nemen en ‘ongelukjes’ in de toekomst te voorkomen, heb ik toch maar besloten een functiedecoder te kopen en deze er in te zetten.
Met vriendelijke groet,
Peter

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Team Mitropa
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2019, 11:02:01 »
Een weerstand van 1k of 470 ohm is meestal voldoende. Mocht hierop (per ongeluk) de volle spanning komen te staan dan wordt die echt niet warm.
Het gaat er enkel om dat de centrale een belasting ziet tijdens programmeren en uitlezen. Die belasting hoeft echt niet zo groot te zijn als die van een motor.
Gewoon proberen en als het niet werkt een lagere waarde kiezen tot het wel werkt.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2019, 11:48:38 »
Wat je ook kunt doen is je programmeerspoor uitrusten met een weerstand op een schakelaar.

Ga je een FD programmeren zet je de weerstand aan.

Heb je ook geen gedoe in je rijtuig met warmte.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
    • Onze site
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:05:40 »
de motoruitgang moet een belasting zien.Als je dat op de sporen doet heeft dat geen zin want dan zal je weerstand de centrale plat leggen of mss wel eens heel hard roken..
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #36 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:10:28 »
Bedoel ook een functiedecoder, bij een loc decoder moet je inderdaad de motoruitgang voorzien van weerstand.

Het koken van je centrale geloof ik niet in, nooit last van gehad. En kan het teoretisch ook niet hardmaken. Maar misschien kan jij dat wel, dan leren we weer wat.

Overigens: Hier staat alles mooi uitgelegd

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Decoder_programmeren
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2019, 13:14:54 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #37 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:24:32 »
Remco,
Bij (test)gebruik van die 1K weerstand werd die niet warm toen ik ‘volgas’ gaf, maar een lampje wordt heet als het brandt, vandaar.

Aangezien de decoder ingebouwd zit en in een rijtuig zit dat al helemaal klaar is, heb ik geen mogelijkheid meer voor het aanbrengen van een dipswitch, mini-schakelaar of iets waardoor de weerstand uitneembaar wordt.
Kijk even naar de digitale auto's van het MCC systeem. Die hebben onderop in het chassis een micro schakelaar, die word naderhand ingebouwd en is zeer klein. Daar word het gebruikt om de accu te schakelen tussen de decoder en de lader.

Bijv deze:
https://s.click.aliexpress.com/e/UJ3faLn1v

Als je die in de bodem inbouwt middels een kleine sleuf, kan je als je gaat programmeren de weerstand inschakelen. Bij normaal bedrijf laat je deze gewoon uit.
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #38 Gepost op: 18 augustus 2019, 14:24:15 »
Ik waardeer dat iedereen meedenkt en probeert met een oplossing te komen, maar het rijtuig is klaar en zoals in voorgaand plaatje te zien is, is het enige dat ik hoef doen om de decoder aan te sluiten, de 2 stroomdraden door een gat in de bodem te doen en op de stroomafnemers aan te sluiten.

Ik heb zelf ook zo’n micro-schakelaar maar als ik die nu achteraf nog wil aanbrengen moet ik extra draden trekken vanaf de decoder/weerstand naar de micro-schakelaar en in zowel de vloer van het interieur alsook in de bodemplaat een gleuf maken waar deze schakelaar in past. Om de rijtuigbak, het interieur en het onderstel nog van elkaar te kunnen scheiden, moet ik vervolgens in de aansluitdraden van de schakelaar nog een stekkerverbinding maken. Dit wordt mij allemaal teveel gedoe en ik wil nu nog zo min mogelijk handelingen verrichten aan het rijtuig dat al gespoten is. De kans op beschadigingen wordt daarmee alleen maar groter. Het demonteren is overigens ook niet maar even 2 schroefjes losdraaien :)

Dus ik ga nu toch maar voor een aparte functie-decoder. Het rijtuig is momenteel gedemonteerd en zodoende is de decoder omwisselen vrij makkelijk.
Een eigen functie-decoder lijkt mij het meest simpel en ben ik ook van verder gedoe af  8)

Martin, bedankt voor de link. Ik heb -eerlijk gezegd- vooraf niet gekeken in de encyclopedie, maar raakte ‘getriggerd’ door een opmerking in een ander draadje op het moment dat ik zelf met een soortgelijke vraag zat en heb toen maar gelijk de vraag gesteld op het forum.
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4573
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2019, 14:32:50 »
1k zal inderdaad niet zo warm worden. Goed als je centrale er mee werkt maar dat hoeft dus niet elke centrale te zijn. Wel even iets om te onthouden dus. Zoals Karst dus opmerkte is 60mA de norm. En dan moet je dus een aardig oppervlak hebben wil dat niet heet worden. ;D

En met een belasting over de rails kan helpen bij functiedecoders maar ook hier. Daarmee haal je eigenlijk de drempelwaarde die de decoder moet halen naar beneden. Dan kan de drempel dus ook gehaald worden met bijvoorbeeld een ledje op een functiedecoder. Dus of je met een functiedecoder dus echt van het gedoe af bent valt nog te zien. Maar gezien de geringe belasting waar je centrale genoegen mee neemt zal dat wel. Maar weer, iets om te onthouden als je van centrale wisselt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2019, 13:13:28 »
Dus of je met een functiedecoder dus echt van het gedoe af bent valt nog te zien.

Inmiddels is de functiedecoder binnen en in het rijtuig geïnstalleerd en het lezen en schrijven van en naar de decoder verloopt (in ieder geval bij mij) probleemloos.  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter