Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?  (gelezen 4128 keer)


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2019, 10:52:41 »
"‘Dan moet je erg van de trein houden. [...]’ Of natuurlijk aan een ongeneeslijke vorm van vliegschaamte."

Schuldig!  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2019, 11:01:09 »
Maar goed , onder aan de streep => de trein is dus stukken duurder of lastiger te boeken. Dan mogen er nog 10 goede redenen zijn, het is wel de slotsom. En voor veel mensen is een een verschil van 525 euro op 825 euro erg veel geld.

En dus gaan ze de mensen niet uit het vliegtuig krijgen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2019, 11:11:06 »
…. de trein is dus stukken duurder of lastiger te boeken.
Aan beide zaken kunnen ze wat doen. Wat de prijs betreft vind ik het onverteerbaar dat de prijs zo sterk afhangt van de boekingstermijn. Als je nu een kaartje koopt voor vandaag betaal je meer dan het dubbele van iemand die 3 maanden geleden heeft geboekt.
En lastiger te boeken, daar kunnen ze ook wat aan doen: makkelijker maken. Ik begrijp niet dat ze zelf niet doorhebben in wat voor doolhof een reiziger terechtkomt als hij een simpele reis naar b.v. Londen wil kopen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2019, 14:47:25 »
Als je een interrail kaart koopt (te koop voor elke leeftijdsklasse) reis je goedkoper, en zit je ineens veel minder vast aan boekingstermijnen, tenzij je met de tgv wilt reizen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2019, 16:08:37 »
Uit eigen ervaring gemerkt dat het een heel verschil is of ik in NL bij NS boek of in Duitsland bij DB of Belgie bij SNCB.
Voor dezelfde reis is NS veel duurder dan onze buren.
De politiek vraagt zich af waarom in het vernieuwde station van Heerlen de kaartjesautomaat van de DB is verdwenen....
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2019, 16:41:42 »
Kosten? Vorige maand heb ik een retourtje London geboekt voor volgende maand, zonder al te veel zoeken kwam ik op €125. Dan sta ik wel in hartje London. Dus het prijsje valt wel mee.

Vorig jaar heb ik uitgezocht wat het verschil in prijs was tussen een retourtje Madrid vanaf Schiphol en met de trein. Zodra ik ging boeken via 3 verschillende sites kon ik de juiste aansluitingen krijgen en viel het prijsje nog wel mee. De aanvraag verwerken op 1 site was ook mogelijk, maar dan konden ze of de juiste verbindingen niet vinden, of geen prijs. Het verschil was nog wel fors met vliegen, rond de €150 p.p.. En je was er met een dag (07.00h vertrekken en tegen middernacht in Madrid).

En dit jaar met de fiets vanaf Basel Bad naar Arnhem gereisd, kosten €78 inclusief fietsen met Quer-durchs-Land en het laatste kaartje Emmerich-Arnhem. Als je een beetje zoekt, combineert en nadenkt over alternatieven en data is het best wel betaalbaar te houden.

Maar het kost wel tijd, zowel het zoeken als het reizen.

Groet,
Michel

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:04:04 »
Heb je het artikel gelezen, Michel? Die kanttekening staat er ook redelijk uitgebreid in, dat het goedkoper is als je vroeger boekt. Net als met het vliegtuig. Ik heb inderdaad ook een kaartje voor zelfs maar €105 retour van Londen naar Gilze-Rijen, maar da's inclusief NL korting. Dat staat in het artikel ook, het kan landelijk goedkoper met kortingskaarten of aanbiedingswebsites.

Jammer dat de prijs voor de meerderheid de doorslag zal geven. Zonder een gezond milieu geen leven en dus geen reizen. Lijkt me wat belangrijker dan geld. Voor mij geldt: kan ik alternatief vervoer niet betalen of is het te omslachtig, het vliegtuig nemen is geen optie. Vakantie naar verre bestemmingen is geen levensnoodzaak. Ons milieu wel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:36:04 »
Ben vroeger ( makkelijk 20 jaar geleden ) eens een keer naar Warschau gereden met de trein vanuit Belgie.
Als ik goed voor heb was de route : Heist op den Berg naar Antwerpen met de boemmeltrein, Antwerpen - Brussel Zuid met de Intercity.
In Brussel Zuid de ICE naar ik denk Dusseldorf en in Dusseldorf de ICE naar Berlijn. Vanuit Berlijn met een soort boemeltje naar Rzepin, en daar met, ik vermoed een soort oost-west express, verder naar Warschau.
En zoals de gewoonte in Belgie, kon je ook toen al niet voortgaan op de stiptheid van de treinen, waardoor ik in Brussel Zuid reeds mijn "normale" ICE miste, de volgende dus kon gaan nemen ( met gedoe, want gereserveerde plaatsen ), daardoor de "normale" ICE in Dusseldorf gemist en de volgende kon nemen ( ook met gedoe, want eveneens gereserveerde plaatsen ), waardoor ik de normale oost-west express in Berlijn miste, en ik dus de boemel naar Rzepin kon nemen, en vervolgens daar omstreeks 2 uur s nachts paar uur in een raar stationsgebouw gezeten eer de noord west express daar kwam  om verder naar Warschau te gaan, want ook daar gedoe omwille, je raad het al gereserveerde plaatsen.
Dolle pret als jonge snotaap die nog nooit internationaal met een trein gereden had, en eigenlijk nog maar nauwelijks/niet zonder ouders op reis was geweest.

Hedendaag zal het in Duitsland en Polen wel allemaal snor zitten, zoals toen eigenlijk het geval was, maar in Belgie is het nog steeds een klucht. Tijdens vakantieperiodes kan je zeker zijn dat je stakingen hebt, steeds toevallig als er verlengde weekends zitten aan te komen, of een festival is ( dit jaar weer toevallig tijdens tomorrowland en pukkelpop ) of tijdens de examenperiodes van studenten etc, en de stiptheid, mja, laten we daar niet teveel over schrijven. Begin vorig jaar een cursus gedaan op 500 meter van het station Brussel zuid gedurende een week. Aangezien ik het vertik om men wagen te riskeren in Brussel en de spits/file daar ( 50 km van bij mij in vogelvlucht, met de wagen blij zijn als je het in 2 uur gedaan krijgt ). Donderdags heb ik tegen men cursusgenoten gezegd, dat als ik die trein dagelijks heen en weer van thuis/werk moest nemen, dat ik na een maand een geweer meebracht en begon te schieten op alles en iedereen. Om maar een idee te geven van de Belgische spoorwegen.

Niet dat ik internationaal treinen nooit meer overweeg, maar dan zal het met een rechtstreekse trein zijn, en dan nog geen garantie.
Paar jaar geleden met een klant naar evenement in Barcelona gemogen, vlucht vertrok van in Schiphol, dolle pret, want men favoriete luchthaven om op te vliegen, aangezien ik Zaventem verafschuw omwille van spontane stakingen. Dus s morgens vroeg met collega tot in Antwerpen Centraal om vandaar met de Thalys naar Schiphol te rijden .... je raad het al : vertragingen. 30 minuten voor vertrek vlucht op Schilhol aangekomen en als een idioot door de checkin etc kunnen hollen om de vlucht te halen. Echt : dolle pret treinen in Belgie.

Dat het treinen iets duurder is vind ik niet erg, op zich eenmaal op je plek is het aangenaam, lekker door het raampje kijken, altijd leuk als treinliefhebber, maar die vertragingen/onzekerheid op je aansluiting, dat is gewoon wat mij ( en vermoed menig andere reiziger ) er van weg houdt.
En zoals reeds aangegeven : het "makkelijke" vinden van hoe en welke trein je moet nemen als je internationaal reist, zeker als je meer dan 1 land doorkruist. Hopeloos.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2019, 19:41:29 »
@Sven, Wel gelezen, maar weer vergeten  ::)

Overigens ook interessant: https://www.lowtechmagazine.be/2007/04/vliegtuig-op-wi.html Het steeds sneller worden van de treinen lijkt een goede optie, maar je hebt er meer vermogen voor nodig, en uiteindelijk is dat ook weer minder milieuvriendelijk.

Groet,
Michel

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2019, 20:03:48 »
Vind het hele milieu gedoe wel behoorlijk doorslaan, niet dat ik een goed milieu niet heel belangrijk vind, maar we zijn wel doorgeslagen. Las laatst dat het eten van knoflook sterk afgeraden wordt, je raadt het al. Veel te veel CO2 uitstoot uit 2 verschillende kanalen, zowel uit de mond als k...
Al dat geneuzel over minimale winsten, krijg al rillingen als ik die Klaver weer met zijn belerend vingertje zie zwaaien, terwijl ze in Brazilië en Indonesië hele bossen plat branden en in Siberië doen ze ook nog een flinke duit in het zakje al is daar de mens niet de oorzaak.

Dus om nu alleen om milieu reden de trein te gaan nemen, ondanks dat mijn portemonnee dan akelig leeg wordt, gaat mij te ver. De prijsverschillen zijn gewoon veel te groot en dat komt volgens mij omdat het vliegverkeer veel meer belastingvoordeeltjes heeft dan de trein. Lijkt mij dat ze dat internationaal eens gelijk moeten gaan trekken dan wordt het prijsverschil praktisch weggevaagd. Dan zullen we sneller een trein nemen, want een treinreisbeleving is voor heel veel toch een veel fijnere benadering, dan als haringen in een ton zitten en niet teveel bewegen en je ziet feitelijk helemaal niets en u raadt het al beter voor het milieu.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2019, 00:59:06 »
Jammer dat de prijs voor de meerderheid de doorslag zal geven. Zonder een gezond milieu geen leven en dus geen reizen. Lijkt me wat belangrijker dan geld. Voor mij geldt: kan ik alternatief vervoer niet betalen of is het te omslachtig, het vliegtuig nemen is geen optie. Vakantie naar verre bestemmingen is geen levensnoodzaak. Ons milieu wel.
Bij een verschil van een paar euro, vooruit, een paar tientjes, wil ik dat overwegen. Maar als ik voor de prijs van een enkele reis Eurostar Amsterdam - Londen heen en weer kan met het vliegtuig, de extra kosten van Heathrow terminal 5 naar het stadshart per metro en terug de extra transferkosten vanaf Londen St. Pancrass naar Luton (inc. bus) kan betalen en dan nog steeds geld over houdt, is mijn keuze toch wel snel gemaakt. Daarbij ben ik nog eens eerder in Londen ook in de ochtend. Terug inderdaad wel later thuis, maar dat is toch naar huis. Dan maakt het niet zo veel uit.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:11:57 »
De prijs voor een treinticket naar Londen vind ik meevallen.
Met de Eurostar vanuit Zwolle 108 Euro pp voor een retour.

Gr. Jan


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:32:56 »
Ik had een retourtje Amsterdam - Londen voor 286 euro, waarbij de heenreis zes uur duurde.  :P

Aan beide zaken kunnen ze wat doen. Wat de prijs betreft vind ik het onverteerbaar dat de prijs zo sterk afhangt van de boekingstermijn. Als je nu een kaartje koopt voor vandaag betaal je meer dan het dubbele van iemand die 3 maanden geleden heeft geboekt.
En lastiger te boeken, daar kunnen ze ook wat aan doen: makkelijker maken. Ik begrijp niet dat ze zelf niet doorhebben in wat voor doolhof een reiziger terechtkomt als hij een simpele reis naar b.v. Londen wil kopen.
Vind je dat eerste bij vliegreizen ook niet kunnen? Bij het boeken van een ticket naar Londen kies je op de Eurostarsite de datum, vul je je gegevens in en betaalt. Hoe moet dat nog simpeler kunnen? En dan is je kaartje eventueel ook nog geldig vanaf ieder Nederlands station.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Waarom zijn internationale treinreizen zo duur?
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2019, 12:35:59 »
Vliegreizen interesseren me niet. Ik heb een keer gevlogen en dat is me zo slecht bevallen dat ik me heb voorgenomen om dat nooit meer te doen. Als je ergens alleen maar met een vliegtuig kan komen, dan ga ik er gewoon niet naar toe.
En wat het boekingsgemak van de Eurostar betreft, dat heb ik een keer geprobeerd en ik kwam er niet uit. Kan zijn dat het nu gebruiksvriendelijker is. Maar wat mij het meest stoort is het prijsverschil tussen de vroegboekers en de last-minute beslissers. Als ik nu besluit om morgen op reis te gaan wil ik niet 2 keer zo veel betalen als iemand die 3 maanden geleden heeft geboekt. Ik vind dat oneerlijk.