Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kerstbaantjes/winterbanen door Baan Wally
Vandaag om 00:46:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:41:13
Timmer på Dalsland. door Hendrik Jan
Vandaag om 00:26:46
Boogstraal Fleischmann rails door Mechiel_
Vandaag om 00:25:22
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door ingenium
06 december 2019, 23:57:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
06 december 2019, 23:38:49
Piko NS1100, materieelbespreking door roadster36
06 december 2019, 23:37:06
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Ronald Halma
06 december 2019, 23:24:50
Van Biervliet/B Models 2019 door Joran
06 december 2019, 22:52:27
Cranicher Altbahn door Noordernet
06 december 2019, 22:43:36
Wensendraadje Nederlands 2020 door Reinier Z.
06 december 2019, 22:43:17
Plaats hier foto's van modeltreinen in een onverwachte omgeving door RICROO
06 december 2019, 22:42:00
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
06 december 2019, 22:41:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 december 2019, 22:29:52
Projekt 083-338 door 44
06 december 2019, 22:19:38
Frans loodsje door Noordernet
06 december 2019, 22:18:40
Bouw Bührtal III door Daniel Caso
06 december 2019, 22:09:42
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
06 december 2019, 21:59:59
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
06 december 2019, 21:48:46
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
06 december 2019, 21:43:54
BR 94 Trix rijdt niet meer door Olivier77
06 december 2019, 21:19:24
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
06 december 2019, 21:06:51
Haardvuurtje in de hut door jerrytrein
06 december 2019, 20:52:48
Modulebaan.nl in Zutphen 21 en 22 december 2019 door Marc tramt
06 december 2019, 20:12:11
Wissels wel/niet van DCC-spanning voorzien via diodebrug? door PeterNS
06 december 2019, 19:50:36
Raadplaatje door René 4312
06 december 2019, 19:43:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
06 december 2019, 19:14:34
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
06 december 2019, 18:35:38
Faller 2019 door ex-DR V100
06 december 2019, 18:31:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 december 2019, 17:36:21
  

Auteur Topic: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering  (gelezen 1313 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Gepost op: 12 augustus 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13464
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5526
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)