Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Menno
Vandaag om 17:00:38
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 16:57:46
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Beekdaelen in H0 door Casmir
Vandaag om 16:49:37
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 16:33:38
fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 16:23:41
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 16:06:53
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
  

Auteur Topic: Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.  (gelezen 4151 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3882
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.
« Gepost op: 12 August 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 20:43:09 door Bert van Gelder »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7779
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3882
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1613
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)