Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ATB
Vandaag om 22:30:48
Mijn baan (Erwin) door erwin janssens
Vandaag om 22:27:48
Klepperen van de wissels door Heiko
Vandaag om 22:24:26
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel. door Te 2/2
Vandaag om 22:23:16
Testbaan om kennis op te doen door wjmeijer1986
Vandaag om 22:11:28
wissels eerst vastlijmen en daarna servo's monteren? door Haradigi
Vandaag om 22:11:01
Fleischman 434x onderdelen, maar waar door Te 2/2
Vandaag om 22:03:04
Vloerbaan op een studentenkamer... door NS1220
Vandaag om 21:58:47
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:49:08
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door WimM
Vandaag om 21:34:08
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
Vandaag om 21:09:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:57:06
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 20:55:14
NS 2264 van het NSM door Landsee
Vandaag om 20:36:22
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 19:52:30
Artitec 2019 door Falkenberg
Vandaag om 19:39:32
Bouw NS 2200 in spoor-0 door Joran
Vandaag om 19:08:35
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:49:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:19:51
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 17:57:30
NS SLT in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 17:50:05
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:45:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door zuylen
Vandaag om 17:23:35
Nog iets voor de modelbouwer. helikopter vliegt op een hoogte van ongeveer 190 door MOVisser
Vandaag om 17:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 16:40:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 16:35:44
Website die leeftijd gebouwen/wijken laat zien door gruspoor
Vandaag om 15:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:16:46
Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw door Mechiel_
Vandaag om 14:06:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 12:47:55
  

Auteur Topic: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering  (gelezen 854 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3347
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Gepost op: 12 augustus 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5033
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13054
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3347
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5243
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)