Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.  (gelezen 3531 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering, varianten besproken.
« Gepost op: 12 augustus 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

« Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 20:43:09 door Bert van Gelder »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)