Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Albert de Heer
Vandaag om 10:59:14
IiTrain akties op tijd aanmaken. door C_Jabaaij
Vandaag om 10:57:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 10:25:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:18:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Vislijn
Vandaag om 10:05:55
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 09:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:50:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
  

Auteur Topic: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.  (gelezen 11358 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #15 Gepost op: 26 July 2019, 13:07:17 »
 ;D  (y)

Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #16 Gepost op: 26 July 2019, 14:27:48 »
Tijd voor cabriotreinen  ;D
Zo dus?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #17 Gepost op: 26 July 2019, 14:29:43 »
Dan is het plafond van 40 graden dus toch gewoon aan de krappe kant ;) ;D
Mwah, bij continu belasting komt er nog veel meer warmte vrij, en daar kan dan de koeling schijnbar niet tegenop.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5927
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #18 Gepost op: 26 July 2019, 16:15:43 »
Zo dus?  ;D

krijg je ook klachten dat het bolletje van de passagiers over verhit raakt
Gewoon rijdende badkuipen inzetten

ReneN

  • Gast
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #19 Gepost op: 26 July 2019, 16:19:58 »
Niets bijzonders hoor, die cabrio-trein. De Zillertalbahn heeft al decennia zulke rijtuigen. Naderhand wel wat roet van mijn gezicht moeten wassen, maar een leuke rit  (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #20 Gepost op: 26 July 2019, 20:28:45 »
Laten we van de voorbije dagen niet vergeten dat het echt extreem warm geworden is. Het hitterecord is niet een beetje verpulverd, maar met meer dan anderhalve graad.

Daarnaast was de lucht zeker woensdag en donderdag verzadigd: de hygro-meter stond hier thuis nog net niet op 100%. Ook dat maakt het koelen van zaken erg moeilijk, want het betekent dat de lucht amper nog vocht op kan nemen.

De hitte is gewoon te extreem. Ik ben al 2 dagen thuis van m'n werk omdat het gewoon niet meer ging: er is geen airconditioning op de plek waar ik werk en met een binnentemperatuur van 31 graden werd het woensdag al erg moeilijk. Donderdag schijnt het 38 graden geworden te zijn... BINNEN...

Ik kan er al moeilijk tegen, laat staan apparatuur. Wel eens op een rustig station onder zo'n CTA gestaan op dagen als vandaag? Je wordt krankjorem van het gejank van de koeling in die dingen, die hun uiterste best doen te redden wat er te redden valt.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #21 Gepost op: 26 July 2019, 23:36:12 »
Zijn de tractie installatie dan meestal de hoofdoorzaak voor de uitval van het moderne materiaal?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #22 Gepost op: 27 July 2019, 02:34:29 »
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #23 Gepost op: 27 July 2019, 11:27:36 »
Geef mij maar de gewone ouderwetse stoomlocomotief, nooit geen probleem met de warmte ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2019, 12:12:23 »
Dat is altijd dus  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #25 Gepost op: 27 July 2019, 13:20:55 »
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas
Nou, op het moment zijn er heel wat VIRMs juist defect door een defecte tractie installatie ;)

Feitelijk is het gewoon dat elk component waar warmte bij vrijkomt en wat een ventilator heeft om zichzelf te koelen nu gewoon de geest kan geven.
Denk dan aan een Airco, een statische omzetter, een tractie installatie, een boordcomputer...

Of je iets probeert te koelen met lucht van 25 graden van buiten, of lucht van 40 graden, dat lukt soms gewoon niet meer en dan warmt het component gewoon langzaamaan steeds verder op...

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #26 Gepost op: 27 July 2019, 15:17:52 »
Een Mat54 rijdt (reed) gewoon door, ook als het wat warmer was zoals nu. In de trein wellicht wat warmer dan normaal, maar gewoon lekker alle ramen open en rijden maar.

Als het vandaag de dag iets boven of onder de 20 graden komt, als er blaadjes vallen en er valt meer dan 10mm regen per etmaal, nou dan is het raak. En bovenstaande zaken niet noodzakelijk allemaal tegelijk.

En dat is jammer, want reizen per trein kan zo leuk zijn.


Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11712
    • Mijn fotoarchief
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #27 Gepost op: 27 July 2019, 15:22:24 »
Dat is het nou juist, toen mat '54 reed, werden deze absurde temperaturen niet gehaald. Die vergelijking gaat dus aardig mank...

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #28 Gepost op: 27 July 2019, 15:42:25 »
Helaas, denk aan de zomer van 1976. We zijn nu slechts lichtjes over de temeratuur van toen gegaan. Daarbij bleef de zomer van 1976 aanzienlijk lang aanhouden met hoge temperturen.

Wat zo jammer is van de situatie nu is dat het reizen per trein wat doorgaans toch echt leuk en handig is, door technische probleemjes gehinderd wordt terwijl dat echt wel te voorkomen is.

Richard

ReneN

  • Gast
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #29 Gepost op: 27 July 2019, 17:15:37 »
We zitten nu wel hoger dan toen. Ook 1975 was warm, in 1976 was de hoogste temperatuur in De Bilt bijna 36 graden. In het zuiden is het nu al drie dagen rond de 40 graden geweest, dat kwam toen niet voor. Kan me nog herinneren dat we met de boottrein naar Hoek van Holland gingen, heerlijk afkoelen op zee. En de trein was gewoon op tijd, er was geen elektronica of airco die de geest gaf. De ellende begon pas in de haven van Harwich door de stakingsacties van de Engelsen. Hebben daar uren voor anker gelegen  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 July 2019, 17:19:08 door ReneN »