Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:06:50
Roco 2025 door KNed
Vandaag om 13:04:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 12:53:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
  

Auteur Topic: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.  (gelezen 11191 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #15 Gepost op: 26 July 2019, 13:07:17 »
 ;D  (y)

Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #16 Gepost op: 26 July 2019, 14:27:48 »
Tijd voor cabriotreinen  ;D
Zo dus?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #17 Gepost op: 26 July 2019, 14:29:43 »
Dan is het plafond van 40 graden dus toch gewoon aan de krappe kant ;) ;D
Mwah, bij continu belasting komt er nog veel meer warmte vrij, en daar kan dan de koeling schijnbar niet tegenop.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5925
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #18 Gepost op: 26 July 2019, 16:15:43 »
Zo dus?  ;D

krijg je ook klachten dat het bolletje van de passagiers over verhit raakt
Gewoon rijdende badkuipen inzetten

ReneN

  • Gast
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #19 Gepost op: 26 July 2019, 16:19:58 »
Niets bijzonders hoor, die cabrio-trein. De Zillertalbahn heeft al decennia zulke rijtuigen. Naderhand wel wat roet van mijn gezicht moeten wassen, maar een leuke rit  (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #20 Gepost op: 26 July 2019, 20:28:45 »
Laten we van de voorbije dagen niet vergeten dat het echt extreem warm geworden is. Het hitterecord is niet een beetje verpulverd, maar met meer dan anderhalve graad.

Daarnaast was de lucht zeker woensdag en donderdag verzadigd: de hygro-meter stond hier thuis nog net niet op 100%. Ook dat maakt het koelen van zaken erg moeilijk, want het betekent dat de lucht amper nog vocht op kan nemen.

De hitte is gewoon te extreem. Ik ben al 2 dagen thuis van m'n werk omdat het gewoon niet meer ging: er is geen airconditioning op de plek waar ik werk en met een binnentemperatuur van 31 graden werd het woensdag al erg moeilijk. Donderdag schijnt het 38 graden geworden te zijn... BINNEN...

Ik kan er al moeilijk tegen, laat staan apparatuur. Wel eens op een rustig station onder zo'n CTA gestaan op dagen als vandaag? Je wordt krankjorem van het gejank van de koeling in die dingen, die hun uiterste best doen te redden wat er te redden valt.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #21 Gepost op: 26 July 2019, 23:36:12 »
Zijn de tractie installatie dan meestal de hoofdoorzaak voor de uitval van het moderne materiaal?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #22 Gepost op: 27 July 2019, 02:34:29 »
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
    • sleutelspoor
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #23 Gepost op: 27 July 2019, 11:27:36 »
Geef mij maar de gewone ouderwetse stoomlocomotief, nooit geen probleem met de warmte ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2019, 12:12:23 »
Dat is altijd dus  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #25 Gepost op: 27 July 2019, 13:20:55 »
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas
Nou, op het moment zijn er heel wat VIRMs juist defect door een defecte tractie installatie ;)

Feitelijk is het gewoon dat elk component waar warmte bij vrijkomt en wat een ventilator heeft om zichzelf te koelen nu gewoon de geest kan geven.
Denk dan aan een Airco, een statische omzetter, een tractie installatie, een boordcomputer...

Of je iets probeert te koelen met lucht van 25 graden van buiten, of lucht van 40 graden, dat lukt soms gewoon niet meer en dan warmt het component gewoon langzaamaan steeds verder op...

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #26 Gepost op: 27 July 2019, 15:17:52 »
Een Mat54 rijdt (reed) gewoon door, ook als het wat warmer was zoals nu. In de trein wellicht wat warmer dan normaal, maar gewoon lekker alle ramen open en rijden maar.

Als het vandaag de dag iets boven of onder de 20 graden komt, als er blaadjes vallen en er valt meer dan 10mm regen per etmaal, nou dan is het raak. En bovenstaande zaken niet noodzakelijk allemaal tegelijk.

En dat is jammer, want reizen per trein kan zo leuk zijn.


Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #27 Gepost op: 27 July 2019, 15:22:24 »
Dat is het nou juist, toen mat '54 reed, werden deze absurde temperaturen niet gehaald. Die vergelijking gaat dus aardig mank...

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #28 Gepost op: 27 July 2019, 15:42:25 »
Helaas, denk aan de zomer van 1976. We zijn nu slechts lichtjes over de temeratuur van toen gegaan. Daarbij bleef de zomer van 1976 aanzienlijk lang aanhouden met hoge temperturen.

Wat zo jammer is van de situatie nu is dat het reizen per trein wat doorgaans toch echt leuk en handig is, door technische probleemjes gehinderd wordt terwijl dat echt wel te voorkomen is.

Richard

ReneN

  • Gast
Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
« Reactie #29 Gepost op: 27 July 2019, 17:15:37 »
We zitten nu wel hoger dan toen. Ook 1975 was warm, in 1976 was de hoogste temperatuur in De Bilt bijna 36 graden. In het zuiden is het nu al drie dagen rond de 40 graden geweest, dat kwam toen niet voor. Kan me nog herinneren dat we met de boottrein naar Hoek van Holland gingen, heerlijk afkoelen op zee. En de trein was gewoon op tijd, er was geen elektronica of airco die de geest gaf. De ellende begon pas in de haven van Harwich door de stakingsacties van de Engelsen. Hebben daar uren voor anker gelegen  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 July 2019, 17:19:08 door ReneN »