Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door ArjanB
Vandaag om 19:36:27
2 treinen samen stoppen niet op tijd door tonp7
Vandaag om 19:34:55
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door MartinH0
Vandaag om 19:34:46
Heen, En en Weer door Joran
Vandaag om 19:32:32
Baanbouw Bosje77 door Edgy
Vandaag om 19:30:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 19:27:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:20:27
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Ronald1974
Vandaag om 19:17:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:11:42
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 19:07:26
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Ascona
Vandaag om 19:05:08
Neutraal Moresnet in H0 door tijgernootje
Vandaag om 19:03:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:49:55
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door basjuh1981
Vandaag om 18:46:00
De Hondsrugbaan, H0 door tijgernootje
Vandaag om 18:45:59
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 18:43:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:36:33
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:35:30
Experimentele DAF 403 door Hans Reints
Vandaag om 18:22:30
Falcons Baan-Zonder-Naam door Falcon10
Vandaag om 18:17:33
VERPLAATST: Twee wissels, één motor? door Bert van Gelder
Vandaag om 18:16:14
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
Vandaag om 18:15:51
Twee wissels, één motor? door Pauldg
Vandaag om 17:51:03
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door erik2
Vandaag om 17:23:06
Reparatie van Fleischmann Profi wissels door phdirk
Vandaag om 17:07:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 17:04:43
MB-module: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 17:00:45
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
Vandaag om 16:49:13
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
Vandaag om 16:25:20
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door iarnrod
Vandaag om 16:24:56
  

Auteur Topic: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?  (gelezen 1882 keer)

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Gepost op: 19 juli 2019, 23:45:11 »
Ik heb een oude Jouef BR44 die ik weer netjes aan het rijden wil krijgen. De motor zit in de tender, die heb ik al rijdend. Nog niet helemaal geluidloos, maar dit is van later zorg.
Wat ik niet begrijp is; waar dient de stroomaftap vanaf de tender naar de lok voor? Verlichting? Zie pijltje/cirkel op de foto.



Tweede vraag. Als er verlichting in de ketel (verstopt) zit, hoe open je de ketel? Ik heb wel het rookkastdeksel los kunnen nemen en een schroef in de schoorsteen, maar verder zie ik geen schroeven. Omdat het deksel nu los is, zie ik een gewicht (denk ik) in de ketel.
DBV voor jullie reactie(s)  :).

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18274
    • Pagina van klaas
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2019, 23:52:22 »
Ik ken deze loc niet. Maar de meest waarschijnlijke reden voor die stroomkoppeling is dat er stroomafname op de locwielen plaatsvindt en die stroom moet naar de motor in de tender.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2019, 08:05:25 »
Wat Klaas zegt klopt: als je aan de onderkant kijkt, zie dat de stroom met koperen stripjes via het eerste en derde wiel wordt afgenomen.

Groet, Frans

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 11:15:41 »
De stroomafname vindt plaats op de 2 voorste assen in de tender. Een foto daarvan was duidelijker geweest ;D.
Had de spanning gemeten op die 2 lipjes (zonder aangekoppelde tender) met spanning op de rails; 0,0 Volt. Had ik ook wel kunnen vermelden.....

Van de week is er nog zo'n lok op Catawiki aangeboden met de tekst: Zeer mooie stoomlocomotief met frontverlichting en aandrijving in de tender. Bedrijfsnummer 044 170-9 van de DB. Mijn lok is exact dezelfde. Kennelijk dus met verlichting!
Grote vraag blijft; Hoe kom ik bij het lampje?

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7005
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2019, 11:37:06 »
Ik heb en ken de lok zelf niet, maar even zoeken geeft iemand op onderstaand site die zegt (even vertaald) dat de stroomtap (eigenlijk dus een stroomvoerende koppeling) voor de verlichting in de lok is. De lok zelf heeft geen stroom afname.

Klik
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2019, 11:46:34 door 44 »
Jeroen

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2019, 13:13:36 »
Klopt! Vraag blijft dan: hoe kom ik bij het lampje?

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2019, 14:24:01 »
Ik begon even te twijfelen, en ben dus ook even gaan meten. Zet ik 12 volt op de rails, dan meet ik 12 volt op de lipjes. Er hoort dus wel degelijk stroomvoering te zijn. wat ik me herinner uit mijn jeugd zaliger (want zo oud is die lok al, indertijd prachtig, en hij kan nog steeds goed meekomen, zelfde loknummer overigens) is dat er twee assen in de tender stroom afnamen en twee keer twee wielen in de lok. Die tender kan ik niet meer controleren, want die heb ik indertijd vervangen door een Roco exemplaar. Probleem bij de wielen was wel, dat met name in bochten de wielen wel eens bleven hangen door de druk van de koperen stripjes: de lok zelf is extreem licht.
Nog even een plaatje van de onderkant:



Het lampje is een verhaal apart! Er zit namelijk inderdaad een lampje tussen de cilinders, onder de voorloopas: Dat bruine houdertje (links op de foto, nog een randje te zien) is er ingeklemd en kan voorzichtig losgehaald worden. Pas op dat de lichtgeleider die naar de loklampen gaat niet afbreekt! En nou het merkwaardige: bij mij heeft de verlichting het ook nooit gedaan; het lampje zit er wel, is in uitstekende staat, maar ligt los: er is geen draadverbinding gemaakt. Geen draadje te vinden en de contacten van het lampje zijn nog maagdelijk schoon!

Groet, Frans

Floris Dilz

  • de giertijden voor 2020 zullen op de spielwarenmesse bekend worden gemaakt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9298
    • aersch der visch.
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2019, 16:35:20 »
origineel zit er een stroomkoppeling naar de loc om stroom van de tender naar de loc te krijgen voor de verlichting, in de loc zit geen stroomafname. Nou kan dat later aangepast zijn door jouef, of iemand is zelf aan de slag geweest, hoe dan ook, tis een goed idee op zich.
De tender geluidloos rijdend krijgen, uhhh... succes. Dat ding klinkt nou eenmaal als kattengrit in een keukenmachine.

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2019, 22:56:44 »
In ieder geval bedankt voor het meedenken! (y)
Kennelijk zijn er meerdere uitvoeringen want mijn lok heeft geen stroomafname op de lokwielen.


 
@Nullem; het lampje zit dus onder het bruin-oranje kapje. Links daarvan inderdaad lichtgeleiders.


Om bij dat lampje te komen moet de 'bodemplaat' los te nemen zijn denk ik, gezien de spleet die zichtbaar is. Maar hoe?


@Floris; 'kattengrit in een keukenmachine' ;D ;D Ik merk wel dat je je woorden hier zorgvuldig moet kiezen. 'Minder herrie maken' is inderdaad een betere term.

Knap lastig gemaakt en ook niet helemaal logisch door Jouef. Daar ben ik oa door dit draadje al wel achter: https://www.h0-modellbahnforum.de/t335717f54849-Meine-BR.html.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18274
    • Pagina van klaas
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2019, 23:28:07 »
In de bodemplaat zie ik een  paar inhammen. Zitten daar misschien kliklipjes onder die je kan lossen door er een tandenstoker of iets dergelijks in te steken?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2019, 23:37:35 »
Inderdaad Klaas! Een schroevendraaiertje/scalpel en wat durf doet wonder  :). Vooral die lichtgeleider.





Morgen het lampje eens verder bekijken/testen.
Tof dat er zo wordt meegeleefd!

zuylen

  • Online Online
  • Berichten: 3582
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2019, 15:07:05 »
Je zou het lampje voor een led met weerstand kunnen vervangen. Scheelt extra stroom die zo´n lampje verbruikt. Maar uiteraard is dat niet strikt noodzakelijk. Als ie echter toch open ligt kun je dat gelijk doen.

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok?
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2019, 17:33:37 »
Verdraaid, het lampje doet het nog ook. Moet wel 'volle porrie' op staan (zie inzet) om opbrengst te hebben. Vandaar dat het me niet is opgevallen. Een LED lampje is inderdaad een overweging.



Dank allen voor het meekijken ;D en denken. Ik heb er veel van opgestoken als (her)beginner 8).