Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
Roco 2025 door KNed
Vandaag om 13:04:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
  

Auteur Topic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig  (gelezen 9255 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #30 Gepost op: 27 July 2019, 13:18:01 »
Kwam dit tegen:



Kan interessant zijn i.v.m. deze discussie.


Steyn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #31 Gepost op: 28 July 2019, 00:14:37 »
iig zijn ze nu wel van Chris Gayling af, kan wat dat betreft alleen maar beter.......

gr Gerard

De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2

Dat bevestigt mijn eerdere stelling:
De nachttrein gaat het vliegtuig pas vervangen als luchthavens krimpen.
Daarvan is voorlopig nergens sprake.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
  • Southern....de oude dan
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #32 Gepost op: 28 July 2019, 10:46:35 »
De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2


Dat was Chris Gayling ook, maar voor de rest ben ik het geheel met je eens

gr Gerard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #33 Gepost op: 31 July 2019, 12:34:22 »
Treinen gaan vliegtuigen niet vervangen. Reis tijden maken het verschil. Een dag op- en neer naar bijvoorbeeld Berlijn of Zurich is per trein niet te doen. Naar Rome ben je met het OV een dag onderweg, met het vliegtuig net iets meer dan 2 uur. Belemmerende factoren komen op het spoor vaker voor dan bij vliegverkeer. De prijs van een ticket voor het vliegtuig (maatschappij afhankelijk) ligt vaak lager dan een kaartje voor de trein.

En de discussie over de reistijd naar het vliegveld en de tijd die je kwijt bent op het vliegveld is eveneens zinloos. Beetje goed plannen maakt dat je bijna direct via de security zo je vliegtuig in kan lopen.

Waarom dan wel de trein? Voor een reis waar tijd/geld geen rol speelt en waarbij de reiziger de landen waar hij/zij doorheen reist graag op straat niveau wil zien. Voor een reis waarbij vertrek en aankomst in het hart van vertrek- en aankomst plaats ligt.

Daar kan geen vliegtuig tegen op.

Richard


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #34 Gepost op: 31 July 2019, 14:36:30 »
Met 320 km/h, zoals bijv. ICE en TGV doen, zie je al niet zo veel meer van het land waar je doorheen raast. Trein gaat het vliegtuig niet vervangen, maar veel kortere afstanden worden opeens bereisbaar. Kijk naar de huizenprijzen van plaatsen in Frankrijk waar recentelijk TGV's zijn gaan stoppen. Die gaan sky-high, omdat opeens Parijs forensbaar wordt. Als jij een goede nachtverbinding met Rome hebt, dan kan dat best aantrekkelijk zijn voor een dagtrip. Coupétje voor 1, nog even wat werken 's avonds, slapen, eten, hele dag daar, terug hetzelfde verhaal. Ik kan mij voorstellen dat als dat weer zo gaat rijden, er best mensen zijn die die trein gaan nemen. Het is immers een hoop minder gestres dan 's ochtends om 5 uur op het vliegveld moeten zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #35 Gepost op: 02 August 2019, 18:13:31 »
Het is een keuze, ik raak niet in de stress van vliegvelden en vliegen. De snelheden van HSL treinen is ook maar beperkt, in de buurt van de stations gaat de snelheid eruit. De ICE kent in Duitsland maar drie trajecten waar max 300 gereden kan worden, de rest is 250 of lager.

En ik denk zeker dat treinen kunnen helpen bij bepaalde ontwikkelingen zoals door jou beschreven bij Parijs.

Het komt er eigenlijk op neer dat de keuze zeer persoonlijk is en dat beide opties zo hun voor- en nadelen hebben.

Richard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #36 Gepost op: 02 August 2019, 18:54:08 »
CO2 uitstoot is inderdaad een keuze.

De afweging tussen vliegtuig en trein heeft daarmee ook een dijk van een moreel aspect.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #37 Gepost op: 02 August 2019, 23:31:59 »
Ik denk voor de meeste mensen vooral een financieel aspect. De meesten denken er niet bij na hoeveel CO2 ze uit stoten. Net als in de auto of wanneer men de CV een graadje hoger zet.
Vorige zomer ben ik een aantal dagen naar Londen geweest. Dat had ik graag per trein gedaan, maar voor wat ik kwijt was om retour te vliegen, inclusief transfer naar Luton voor de terugvlucht, had ik met de Eurostar niet eens in Londen kunnen komen, laat staan ook weer thuis. Dat ik op Kings Cross stond gelijktijdig met de Eurostar naar Amsterdam, daar iets eerder vertrok naar Luton dan deze Eurostar en dat deze reeds in Amsterdam stond eer wij gingen boarden, a la. Dat was toch terug. Heen kwam ik aan op Heathrow en was ik eerder dan ik met de trein had kunnen zijn. Scheelt voor mij wellicht nog dat ik altijd langs Schiphol/Amsterdam moet, dus die reistijd heb ik sowieso.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de