Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:56:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 13:05:35
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
verlichting op mijn draaischijf zeten door prutser
Vandaag om 12:45:14
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:43:22
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Hasenwald
Vandaag om 11:45:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
  

Auteur Topic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig  (gelezen 9392 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #30 Gepost op: 27 July 2019, 13:18:01 »
Kwam dit tegen:



Kan interessant zijn i.v.m. deze discussie.


Steyn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #31 Gepost op: 28 July 2019, 00:14:37 »
iig zijn ze nu wel van Chris Gayling af, kan wat dat betreft alleen maar beter.......

gr Gerard

De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2

Dat bevestigt mijn eerdere stelling:
De nachttrein gaat het vliegtuig pas vervangen als luchthavens krimpen.
Daarvan is voorlopig nergens sprake.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
  • Southern....de oude dan
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #32 Gepost op: 28 July 2019, 10:46:35 »
De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2


Dat was Chris Gayling ook, maar voor de rest ben ik het geheel met je eens

gr Gerard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #33 Gepost op: 31 July 2019, 12:34:22 »
Treinen gaan vliegtuigen niet vervangen. Reis tijden maken het verschil. Een dag op- en neer naar bijvoorbeeld Berlijn of Zurich is per trein niet te doen. Naar Rome ben je met het OV een dag onderweg, met het vliegtuig net iets meer dan 2 uur. Belemmerende factoren komen op het spoor vaker voor dan bij vliegverkeer. De prijs van een ticket voor het vliegtuig (maatschappij afhankelijk) ligt vaak lager dan een kaartje voor de trein.

En de discussie over de reistijd naar het vliegveld en de tijd die je kwijt bent op het vliegveld is eveneens zinloos. Beetje goed plannen maakt dat je bijna direct via de security zo je vliegtuig in kan lopen.

Waarom dan wel de trein? Voor een reis waar tijd/geld geen rol speelt en waarbij de reiziger de landen waar hij/zij doorheen reist graag op straat niveau wil zien. Voor een reis waarbij vertrek en aankomst in het hart van vertrek- en aankomst plaats ligt.

Daar kan geen vliegtuig tegen op.

Richard


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #34 Gepost op: 31 July 2019, 14:36:30 »
Met 320 km/h, zoals bijv. ICE en TGV doen, zie je al niet zo veel meer van het land waar je doorheen raast. Trein gaat het vliegtuig niet vervangen, maar veel kortere afstanden worden opeens bereisbaar. Kijk naar de huizenprijzen van plaatsen in Frankrijk waar recentelijk TGV's zijn gaan stoppen. Die gaan sky-high, omdat opeens Parijs forensbaar wordt. Als jij een goede nachtverbinding met Rome hebt, dan kan dat best aantrekkelijk zijn voor een dagtrip. Coupétje voor 1, nog even wat werken 's avonds, slapen, eten, hele dag daar, terug hetzelfde verhaal. Ik kan mij voorstellen dat als dat weer zo gaat rijden, er best mensen zijn die die trein gaan nemen. Het is immers een hoop minder gestres dan 's ochtends om 5 uur op het vliegveld moeten zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #35 Gepost op: 02 August 2019, 18:13:31 »
Het is een keuze, ik raak niet in de stress van vliegvelden en vliegen. De snelheden van HSL treinen is ook maar beperkt, in de buurt van de stations gaat de snelheid eruit. De ICE kent in Duitsland maar drie trajecten waar max 300 gereden kan worden, de rest is 250 of lager.

En ik denk zeker dat treinen kunnen helpen bij bepaalde ontwikkelingen zoals door jou beschreven bij Parijs.

Het komt er eigenlijk op neer dat de keuze zeer persoonlijk is en dat beide opties zo hun voor- en nadelen hebben.

Richard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #36 Gepost op: 02 August 2019, 18:54:08 »
CO2 uitstoot is inderdaad een keuze.

De afweging tussen vliegtuig en trein heeft daarmee ook een dijk van een moreel aspect.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #37 Gepost op: 02 August 2019, 23:31:59 »
Ik denk voor de meeste mensen vooral een financieel aspect. De meesten denken er niet bij na hoeveel CO2 ze uit stoten. Net als in de auto of wanneer men de CV een graadje hoger zet.
Vorige zomer ben ik een aantal dagen naar Londen geweest. Dat had ik graag per trein gedaan, maar voor wat ik kwijt was om retour te vliegen, inclusief transfer naar Luton voor de terugvlucht, had ik met de Eurostar niet eens in Londen kunnen komen, laat staan ook weer thuis. Dat ik op Kings Cross stond gelijktijdig met de Eurostar naar Amsterdam, daar iets eerder vertrok naar Luton dan deze Eurostar en dat deze reeds in Amsterdam stond eer wij gingen boarden, a la. Dat was toch terug. Heen kwam ik aan op Heathrow en was ik eerder dan ik met de trein had kunnen zijn. Scheelt voor mij wellicht nog dat ik altijd langs Schiphol/Amsterdam moet, dus die reistijd heb ik sowieso.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de