Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Sloop NS1700 en DE-III stellen  (gelezen 28842 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Gepost op: 27 June 2019, 22:29:46 »
Vervoerder NS heeft een opdracht voor het slopen van rollend materieel gegund aan Beelen Sloopwerken en aan European Metal Recycling. Het gaat om 35 locomotieven uit de 1700 serie en in totaal 29 rijtuigen uit de DEIII en de DDM serie.De gunning van de sloop van de 1700 locs en DEIII treinstellen kwam via een aanbestedingsprocedure bij Beelen terecht. Het bedrijf was de enige inschrijver. European Metal Recycling neemt de DDM-stellen voor zijn rekening. De overeenkomsten werden op 21 mei gesloten. De demontage start binnen enkele weken en zal naar verwachting maanden in beslag nemen. De totale waarde van de opdracht is niet bekend genaakt.

Eerste NS dubbeldekker
De elektrische locserie 1700 is sinds begin 1992 in gebruik bij de Nederlandse Spoorwegen voor reizigerstreinen. In totaal werden er 81 exemplaren aangeschaft van het bij GEC-Alsthom gebouwde materieel. Hiervan zijn er nu nog 34 in dienst, de rest is terzijde gesteld waarvan er drie al eerder werden gesloopt. De locomotieven werden onder meer ingezet voor Intercity’s naar Berlijn en voor het trekken en duwen van DD-AR en DDM-1-treinstammen.

Van die laatste worden veertien exemplaren gerecycled in Amsterdam door European Metal recycling. De DDM was halverwege de jaren 80 de eerste dubbeldekstrein die door de NS werd ingezet. In totaal schafte NS er 75 aan. Vanaf 2010 gingen de eerste exemplaren met pensioen, maar de dubbeldekkers maakten een aantal keren een comeback vanwege materieelschaarste bij NS.

Plan-U
Bij de vijftien DEIII (Plan-U diesel) rijtuigen gaat het om de vijf treinstellen die de NS verkocht aan een Roemeense vervoerder, maar vervolgens bleven staan. Het tussen 1960 en 1963 gebouwde materieel maakte deel uit van een serie van in totaal 42 bij Werkspoor in Utrecht gebouwde dieseltreinen.
Bron:SpoorPro.nl
« Laatst bewerkt op: 28 June 2019, 09:33:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2019, 09:22:30 »
Sinds vorige week zijn in ieder geval alle 1700'en en DDM-rijtuigen die nog op Dijksgracht stonden, verdwenen.

locofiel

  • Gast
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2019, 09:47:08 »
@Hans Reints, van die eerste dubbeldekkers, tja je gaf al aan 1992, was ik de datum vergeten, dat ze voor demonstratie bij ons in Alkmaar ophef station stonden. Dat was een 1700 + twee rijtuigen.
Tijd gaat snel, zeker bij zo'n afschrijving van zo'n 27 jaar. Het is sneller dan bij ons mensen (40 jaar  :( ).


Gr,

Dirk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2019, 02:09:04 »
DDM1 reed oorspronkelijk met 1600'en, de 1700'en kwamen toen toen de DDARén kwamen.

Of anders gezegd, de 1700'en kwamen in 1992 zoals genoemd, maar DDM1 stamt uit uit midden jaren 80.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2019, 10:11:29 »
zonde van de loks, zo oud zijn ze nog niet. Dan zijn de laatste E-loks van de ns over een tijdje geschiedenis. Einde van een tijdperk eigenlijk.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2019, 12:38:34 »
Laatste E-loks?

Er rijden bekant meer Traxx'en nog rond dat dat er 1100'en geweest zijn :p


Maar zoals vaker gezegd, het is niet zozeer zonde van de lokken want de exemplaren die nu gesloopt worden zijn van onderdelen gestript om de rest van de serie door te laten rijden. Uiteindelijk was er gewoon geen werk meer voor om de hele serie op de baan te houden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2019, 19:04:11 »
 Traxx'en is weinig NS/NL aan te zien.

Een 16/1700 is/was frans ontwerp en aangepast naar NL voorbeeld, net als de 1100/1300 etc.
Een Trax rijdt echt overal en enkel de kleur maakt het verschil, niet dat ze slecht zijn ofzo.

Ben benieuwd wat met de rest van de 1700 loks gaat gebeuren.
Plan U verhaal, waarom niet 10 jaar terug gesloopt?
Zullen wel half weggerot zijn, ze waren in 2007 nog helemaal opgeknapt en opnieuw gespoten omdat het verkocht*was* maar nooit betaald werd.

Zal in 2029 zelfde verhaal worden DM90 stellen richting de pers.

Zijn er ergens fotos van de 5 plan U stellen bij elkaar te zien?
« Laatst bewerkt op: 06 July 2019, 19:06:49 door ZwolsBas »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2019, 01:33:25 »
https://www.youtube.com/watch?v=8uBUR4lSvg0
De afvoer van de 1700 reportage niet door mij gemaakt

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2019, 02:12:45 »
Traxx'en is weinig NS/NL aan te zien.

Een 16/1700 is/was frans ontwerp en aangepast naar NL voorbeeld, net als de 1100/1300 etc.
Een Trax rijdt echt overal en enkel de kleur maakt het verschil, niet dat ze slecht zijn ofzo.

Ben benieuwd wat met de rest van de 1700 loks gaat gebeuren.
Plan U verhaal, waarom niet 10 jaar terug gesloopt?
Zullen wel half weggerot zijn, ze waren in 2007 nog helemaal opgeknapt en opnieuw gespoten omdat het verkocht*was* maar nooit betaald werd.

Zal in 2029 zelfde verhaal worden DM90 stellen richting de pers.

Zijn er ergens fotos van de 5 plan U stellen bij elkaar te zien?
De verkoop van de Plan U's aan Slowakije mislukte nadat er twee stellen daarheen getransporteerd waren, daarna zijn de stellen opnieuw verkocht aan Roemenië, zijn ook door hun betaald alleen hebben zij het nooit voor elkaar gekregen om het transport daarheen rond te krijgen.

Je kunt begrijpen dat er vervolgens een lastig geheel ontstaat van treinen die jou in de weg staan op jouw terrein, maar formeel niet jouw eigendom zijn  ;)


En je vergelijking tussen een Traxx en een 1700 gaat een beetje mank, en dat is misschien ook het verschil in tijd.

De 1700 is alleen een doorontwikkelde 1600, maar zeker een 1600 is een lok waar helemaal niet zoveel in het Franse ontwerp aangepast is buiten de aanpassingen die voor inzet in Nederland verplicht waren. Bij de 11/300 is bijvoorbeeld nog de stuurstand verplaatst van de in Frankrijk gebruikelijke linkerzijde naar de voor Nederland logischere rechterzijde, iets wat bij de 1600 gewoon onaangepast is.

Grootste verschil bij een Traxx is dat aanpassingen voor Nederland vaak niet meer 'hardwarematig' zijn zoals in de jaren 80 bij de 1600, maar veelal opgelost worden door er andere software in te schieten.

Maar uiteindelijk zijn beide, de Nez Cassés en de Traxx gewoon een bestaand ontwerp van de plank af. 

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #9 Gepost op: 13 July 2019, 15:25:29 »
Laatste E-loks?

Er rijden bekant meer Traxx'en nog rond dat dat er 1100'en geweest zijn :p


Maar zoals vaker gezegd, het is niet zozeer zonde van de lokken want de exemplaren die nu gesloopt worden zijn van onderdelen gestript om de rest van de serie door te laten rijden. Uiteindelijk was er gewoon geen werk meer voor om de hele serie op de baan te houden.

jaja, ik weet dat ns nog met traxxen rond rijdt. Ze zijn echter alweer verkocht aan een leasemaatschappij zoals je wel zult weten.

Citaat
Uiteindelijk was er gewoon geen werk meer voor om de hele serie op de baan te houden.

Dat is natuurlijk een beleidskeuze. Een begrijpelijke, dat wel.

Citaat
Maar zoals vaker gezegd, het is niet zozeer zonde van de lokken


Vind je het goed dat ik daar mijn eigen mening over heb?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2019, 16:24:31 »
Wat is de reden dat de loknummers zijn afgeplakt (in de reportage)?


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2019, 17:04:58 »
Daar werd druk over gediscussieerd op somda. Meerdere suggesties werden gedaan, maar een unaniem antwoord is er niet gekomen.

https://www.somda.nl/forum/15506/18/Ontwikkelingen+locomotieven+serie+1700/

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2019, 22:25:06 »
Toch wel bijzonder dat de lokken in de video 1,5 jaar geleden nog reden. En niet die zijn die al jaren stil staan.
-Maxim

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8322
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #13 Gepost op: 14 July 2019, 00:09:20 »
Voor mijn gevoel zijn dit nog splinternieuwe treinen, de 1700 en DDM... Zal de leeftijd zijn.  :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Sloop NS1700 en DE-III stellen
« Reactie #14 Gepost op: 14 July 2019, 13:10:41 »
Toch wel bijzonder dat de lokken in de video 1,5 jaar geleden nog reden. En niet die zijn die al jaren stil staan.
De lokken die al jaren stilstaan staan al om de hoek bij de sloper :)
Deze 3 zijn in de laatste jaren defect geraakt en daarna in Maastricht geplukt van onderdelen.