Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
Vandaag
om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC --> AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwen DC --> AC (gelezen 4056 keer)
mamory
Offline
Berichten: 51
Ombouwen DC --> AC
«
Gepost op:
19 juni 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,
Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.
Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.
Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html
Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)
Alvast bedankt voor jullie reacties
Gr. Mario
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #1 Gepost op:
19 juni 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.
Succes Frits
Gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
mamory
Offline
Berichten: 51
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #2 Gepost op:
19 juni 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,
Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?
Gr. Mario
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #3 Gepost op:
19 juni 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,
De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..
Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum
Gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 20:47:29 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #4 Gepost op:
20 juni 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.
De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,
DC is 2-Rail
AC is 3-Rail
De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.
Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden. Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe om te bouwen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
mamory
Offline
Berichten: 51
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #5 Gepost op:
02 augustus 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario
Gelogd
Olav
Offline
Berichten: 809
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #6 Gepost op:
02 augustus 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,
Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.
Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
«
Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 23:52:04 door Olav
»
Gelogd
Groeten
Olav
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #7 Gepost op:
02 augustus 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.
Gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
Te 2/2
Offline
Berichten: 967
Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #8 Gepost op:
05 augustus 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de
pmt-catalogus
blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de
V75-Bedienungsanleitung
en
32478-motor Bauanleitung
.
Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:
1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.
2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.
Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #9 Gepost op:
05 augustus 2019, 09:15:37 »
Citaat van: Te 2/2 op 05 augustus 2019, 00:56:07
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Te 2/2
Offline
Berichten: 967
Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #10 Gepost op:
05 augustus 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.
PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC --> AC