Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Prutsert
Vandaag
om 22:15:54
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC --> AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwen DC --> AC (gelezen 4577 keer)
mamory
Online
Berichten: 131
Ombouwen DC --> AC
«
Gepost op:
19 June 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,
Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.
Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.
Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html
Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)
Alvast bedankt voor jullie reacties
Gr. Mario
Gelogd
Met vriendelijke groet, Mario Amory
'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87
Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #1 Gepost op:
19 June 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.
Succes Frits
Gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
mamory
Online
Berichten: 131
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #2 Gepost op:
19 June 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,
Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?
Gr. Mario
Gelogd
Met vriendelijke groet, Mario Amory
'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87
Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #3 Gepost op:
19 June 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,
De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..
Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum
Gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 19 June 2019, 20:47:29 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1807
Discussie is gezond
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #4 Gepost op:
20 June 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.
De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,
DC is 2-Rail
AC is 3-Rail
De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.
Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden. Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe om te bouwen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
mamory
Online
Berichten: 131
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #5 Gepost op:
02 August 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario
Gelogd
Met vriendelijke groet, Mario Amory
'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87
Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.
Olav
Offline
Berichten: 854
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #6 Gepost op:
02 August 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,
Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.
Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2019, 23:52:04 door Olav
»
Gelogd
Groeten
Olav
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #7 Gepost op:
02 August 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.
Gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #8 Gepost op:
05 August 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de
pmt-catalogus
blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de
V75-Bedienungsanleitung
en
32478-motor Bauanleitung
.
Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:
1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.
2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.
Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26635
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #9 Gepost op:
05 August 2019, 09:15:37 »
Citaat van: Te 2/2 op 05 August 2019, 00:56:07
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
«
Reactie #10 Gepost op:
05 August 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.
PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC --> AC