Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:14:07
Punt- en hartstukken
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:38
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
Bert55
Vandaag
om 17:02:41
Punt- en hartstukken
door
odaoda
Vandaag
om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
50 Hz
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 50 Hz (gelezen 1248 keer)
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
50 Hz
«
Gepost op:
29 januari 2008, 21:49:58 »
Hallo
Waarom is over de hele wereld de net frequentie 50 of 60Hz?
Bij b.v de DB is de fr** 16 2/3 Hz. Waarom zo laag?
Ik heb begrepen dat een transformator bij een ( veel ) hogere fr** een beter rendement heeft.
Mag ik dat vergelijken met de geschakelde voedingen van een adapter? Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
FCA
Offline
Berichten: 51
Re: 50 Hz
«
Reactie #1 Gepost op:
29 januari 2008, 22:12:03 »
Hallo Casey,
Met deze link wordt al een deel van je vraag beantwoord
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
mvrg,
Pieter
Gelogd
NS 1100
Offline
Berichten: 1475
Re: 50 Hz
«
Reactie #2 Gepost op:
29 januari 2008, 23:46:03 »
Die 50Hz zal ook wel wat met de reactantie die ontstaat in de leidingen te maken hebben. Elke geleider heeft een kleine weerstand, maar deze zal nooit gelijk aan 0 ohm zijn. Doordat een geleider zich gedraagt als een som van een spoel, een (paracitaire) capaciteit en een weerstand, is de uiteindelijke (deels imaginaire) weerstand van zo'n draad frequentieafhankelijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Verliesgevende_elementen
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2008, 23:47:46 door NS 1100
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: 50 Hz
«
Reactie #3 Gepost op:
30 januari 2008, 00:19:24 »
Niet alleen bij de DB, maar ook in Zwitserland en Oostenrijk werken de spoorwegen met 16 2/3 Hz. De reden daarvoor is dat er bij 50 Hz ontoelaatbare vonkvorming optrad bij de koolborstels van de motoren. Door de frequentie te verlagen konden ze dit binnen de perken houden.
Er is voor 16 2/3 gekozen omdat dit precies 1/3 is van 50 Hz. De DB werkt gedeeltelijk met eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken, en gedeeltelijk betrekken ze stroom van het openbare net, die dan door omvormers wordt omgezet in 16 2/3 Hz.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
50 Hz