Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:27:07
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 18:24:59
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: 50 Hz  (gelezen 1419 keer)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
50 Hz
« Gepost op: 29 January 2008, 21:49:58 »
Hallo

Waarom is over de hele wereld de net frequentie 50 of 60Hz?

Bij b.v de DB is de fr** 16 2/3 Hz. Waarom zo laag?
Ik heb begrepen dat een transformator bij een ( veel ) hogere fr** een  beter rendement heeft.
Mag ik dat vergelijken met de geschakelde voedingen van een adapter?  Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: 50 Hz
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2008, 22:12:03 »
Hallo Casey,

Met deze link wordt al een deel van je vraag beantwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

mvrg,

Pieter

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: 50 Hz
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2008, 23:46:03 »
Die 50Hz zal ook wel wat met de reactantie die ontstaat in de leidingen te maken hebben. Elke geleider heeft een kleine weerstand, maar deze zal nooit gelijk aan 0 ohm zijn. Doordat een geleider zich gedraagt als een som van een spoel, een (paracitaire) capaciteit en een weerstand, is de uiteindelijke (deels imaginaire) weerstand van zo'n draad frequentieafhankelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Verliesgevende_elementen
« Laatst bewerkt op: 29 January 2008, 23:47:46 door NS 1100 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: 50 Hz
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2008, 00:19:24 »
Niet alleen bij de DB, maar ook in Zwitserland en Oostenrijk werken de spoorwegen met 16 2/3 Hz. De reden daarvoor is dat er bij 50 Hz ontoelaatbare vonkvorming optrad bij de koolborstels van de motoren. Door de frequentie te verlagen konden ze dit binnen de perken houden.

Er is voor 16 2/3 gekozen omdat dit precies 1/3 is van 50 Hz. De DB werkt gedeeltelijk met eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken, en gedeeltelijk betrekken ze stroom van het openbare net, die dan door omvormers wordt omgezet in 16 2/3 Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.