Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: 50 Hz  (gelezen 1255 keer)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
50 Hz
« Gepost op: 29 januari 2008, 21:49:58 »
Hallo

Waarom is over de hele wereld de net frequentie 50 of 60Hz?

Bij b.v de DB is de fr** 16 2/3 Hz. Waarom zo laag?
Ik heb begrepen dat een transformator bij een ( veel ) hogere fr** een  beter rendement heeft.
Mag ik dat vergelijken met de geschakelde voedingen van een adapter?  Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: 50 Hz
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2008, 22:12:03 »
Hallo Casey,

Met deze link wordt al een deel van je vraag beantwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

mvrg,

Pieter

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: 50 Hz
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2008, 23:46:03 »
Die 50Hz zal ook wel wat met de reactantie die ontstaat in de leidingen te maken hebben. Elke geleider heeft een kleine weerstand, maar deze zal nooit gelijk aan 0 ohm zijn. Doordat een geleider zich gedraagt als een som van een spoel, een (paracitaire) capaciteit en een weerstand, is de uiteindelijke (deels imaginaire) weerstand van zo'n draad frequentieafhankelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Verliesgevende_elementen
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2008, 23:47:46 door NS 1100 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: 50 Hz
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2008, 00:19:24 »
Niet alleen bij de DB, maar ook in Zwitserland en Oostenrijk werken de spoorwegen met 16 2/3 Hz. De reden daarvoor is dat er bij 50 Hz ontoelaatbare vonkvorming optrad bij de koolborstels van de motoren. Door de frequentie te verlagen konden ze dit binnen de perken houden.

Er is voor 16 2/3 gekozen omdat dit precies 1/3 is van 50 Hz. De DB werkt gedeeltelijk met eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken, en gedeeltelijk betrekken ze stroom van het openbare net, die dan door omvormers wordt omgezet in 16 2/3 Hz.