Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 12:03:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:59:00
Viesmann 5214 pendelautomaat door Treintje_komt_zo
Vandaag om 11:57:37
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 11:48:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Rob Ellerman
Vandaag om 11:40:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 11:26:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Bietschtalbrücke h0 door janvanbemmel
Vandaag om 10:06:03
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 10:02:07
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 09:52:23
Liliput verpakking en motor door grossraumwagen
Vandaag om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 09:25:51
Line-up foto's van modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:51:06
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
14 October 2025, 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
14 October 2025, 19:26:00
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 229449 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #615 Gepost op: 23 January 2020, 21:25:40 »
Ik keek voor de zekerheid nog eens naar het lijstje van de verschillen per loc....bijna vergeten dat de locs miv de vroege NS versie aan de rechterzijde een gat (buis) in de watertank hadden zodat de spuikraan makkelijker bereikbaar was.

In NS, NTM en late NS versie een buisje 2,0 mm aangebracht.
IMG_5456b by Nulpunt0, on Flickr

61867

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #616 Gepost op: 23 January 2020, 22:41:44 »
De NCS, SS en vroege NS hadden een luchtpomp en daar horen vanzelfsprekend leidingen bij.

Bij NCS en SS zat een leiding onder de beplating
IMG_5458b by Nulpunt0, on Flickr

Bij de vroege NS liep die buitenom.
IMG_5459b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #617 Gepost op: 24 January 2020, 12:33:52 »
Dan kom ik zo langzamerhand aan de eindcontrole.
Op zo'n detailfoto zie je ook alles, ook wat je niet wilt zien. Maar liever nu dan te laat.
-Alle kieren zullen verdwijnen als de boutjes er in zitten.
-Dat de lampen scheef staan is niet fout. Die staan los.
Maar dan......
-De vetvlekken rond de punten waar het remsysteem aan vast komt had ik nooit meer verwacht.  Toch nog vet van de olie bij het tappen van de schroefdraad in de buisjes. Frame licht nu een half uur in het ultrasoonbad (met reinigingsvloeistof Tickopur R33)
-Minuscule soldeerresten op de nog niet gestraalde exemplaren
-Enkele slangen op de bufferbalk moeten worden bijgebogen. Toch te lijden tijdens het werk.
-Kleine krasjes uitvlakken (indien mogelijk)

Een als alles bewerkt, schoon en gestraald is, nogmaals controleren.

Maar voordat ik de 2e ronde straalwerk ga doen, moet er nog een luchtleiding op (wachten op een gietdeel). Van Weinert moeten nog steeds de peilkraantjes en peilglazen komen. Gaat nu al 2x fout en zeg mij maar waarom.

Ik kan nu alleen nog werken aan de olieleidingen aan de linkerzijde op de ketel en de vacuumejecteur. Dan nog kijken wat ik echt vergeten zou kunnen zijn.
Eerlijk gezegd begint de lol van het bouwen aan dit model ietsje te minderen. Vijf verschillende modellen is (te)veel. Het lijstje met werkzaamheden wordt ook niet echt korter. Nee, het wordt in dit stadium weer langer.

IMG_5463 by Nulpunt0, on Flickr

62119
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 12:39:54 door FritsT »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7684
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #618 Gepost op: 24 January 2020, 12:49:30 »
Het begint op werken te lijken Frits   ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #619 Gepost op: 24 January 2020, 13:03:56 »
Precies. Dat zeg je vaker als grap, maar dat is nu echt zo. En dat allemaal terwijl ik toch geen enkele tijdsdruk heb. Dus ik kijk met nog meer bewondering naar de mensen die al die RTR modellen keurig en netjes én in korte tijd in elkaar zetten. Volgens mij dus een proces van de productie opdelen in hapklare kleine brokken waar alles bij voorbaat past en een veelvoudige "in-work" controle.

Voor mij de positieve les uit dit alles...ik maak maar 1 exemplaar van de 6000 en niet alle varianten. Dat wordt de vooroorlogse NS variant met lange waterbakken. De rest is ook leuk, maar toch....het moet wel leuk blijven.

en om te ontstressen eerst nog de NTM wagentjes en de Garratt.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 13:07:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #620 Gepost op: 24 January 2020, 14:03:39 »
Net de baanruimers er op gezet. Van nu af aan mogen de frame's/locs alleen op houden blokjes (of wielen) staan anders buigen die baanruimers krom...en dat wil ik niet. Nog meer dicipline.

IMG_5464 by Nulpunt0, on Flickr

62185

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #621 Gepost op: 24 January 2020, 17:48:36 »
NCS-7, zowat afgebouwd.
Aan de linker kant nog de olieleidingen en rechts een luchtleiding met overdrukventiel. En dan de 3 peilkraantjes op de watertank, maar verder.....handrails er op en spuiten die loc.
IMG_5465 by Nulpunt0, on Flickr

62239
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 17:50:13 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #622 Gepost op: 25 January 2020, 19:55:53 »
 (y) petje af

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #623 Gepost op: 25 January 2020, 21:29:00 »
 :o wat mooi  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #624 Gepost op: 26 January 2020, 10:51:25 »
Wauw
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #625 Gepost op: 26 January 2020, 11:31:44 »
Bij de locs met een vacuumrem (NTM en late NS) zat er linksachter een luchttank.
luchttank by Nulpunt0, on Flickr

Als ik de luchttank op/aan het frame zou bevestigen, krijg ik problemen bij het spuiten. Betere optie leek me om hem aan de schortplaat vast te zetten.
De Schier Onuitputtelijke had nog genoeg "tanks" van 8 mm, dus dat ging snel. Banden zijn gedraaid van 9 mm buis.
IMG_5471 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5473 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5472 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5474 by Nulpunt0, on Flickr

62708
« Laatst bewerkt op: 26 January 2020, 11:33:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #626 Gepost op: 26 January 2020, 16:25:42 »
Uitlaat van het verticale model. Komt op de late versie NS-61.

Straks nog wel een dunne lekleiding aanbrengen.
IMG_5476 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_2465 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #627 Gepost op: 27 January 2020, 00:16:32 »
Aan de horizontale uitlaat (op de NTM-64)  had ik best wat werk aan om de verhouding te laten kloppen, de buis in goede vorm te krijgen en de ankerbanden identiek te vouwen en te plaatsen. Maar....gelukt.

De buis (1 mm draad) blijft demontabel ivm spuiten. Die schuif je er zo in.
IMG_5482 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5483 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5484 by Nulpunt0, on Flickr

62984

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #628 Gepost op: 27 January 2020, 13:40:34 »
Het werklijstje is nog weer korter

14. Peilkraantjes watertank.........................................Wachten op onderdelen (Weinert)
23. Stroomafname.....................................................Constructie zelf maken met fosforbrons strip

-inrichten machinistenhuis..........................................Zoeken naar onderdelen in H0: Peilglazen, injecteurs
-olieleidingen
-blazerleiding

-overdrukventiel luchtleiding .......................................Onderdeel zelf maken
-bel leidingen
« Laatst bewerkt op: 28 January 2020, 21:51:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11475
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #629 Gepost op: 27 January 2020, 20:17:58 »
De bel moet worden aangedreven.
Bij NCS, SS en zover ik kan zien bij de vroege NS zat de leiding onder de beplating.
bel by Nulpunt0, on Flickr

In de NTM-64 en late NS periode liep de leiding buiten de beplating.(en hing er later ook wel losjes bij)
Deze foto is van de NTM-64:
IMG_0325 by Nulpunt0, on Flickr

Vertaald naar het model,
IMG_5489b by Nulpunt0, on Flickr

Omdat de leiding demontabel MOET blijven, is er een ankerpunt nodig. Op de rookkast heb ik daarom een klein klemmetje aangebracht
IMG_5491 by Nulpunt0, on Flickr

63296