Doel:€250.00
Donaties:€15.00

Per saldo:€-235.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU LokSound Micro, v4. Hoe kun je remgeluid aanzetten? door spock
Vandaag om 00:32:47
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 00:25:43
Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'N.V. Modelspoorwegen' door janw
Vandaag om 00:04:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:59
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 februari 2020, 23:58:39
DE2 geel en rood met hazelnoot door Hendrik Jan
16 februari 2020, 23:49:53
NS1000 - restauratie door janw
16 februari 2020, 23:36:46
Wisselaandrijving, hoe moet je stappenmotor aansluiten? door 72sonett
16 februari 2020, 23:20:55
DCC++ door Wikky
16 februari 2020, 23:19:06
Piko NS1100, materieelbespreking door Edsko Hekman
16 februari 2020, 23:08:37
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door damngrazy
16 februari 2020, 23:03:48
Projekt 083-338 door 44
16 februari 2020, 22:56:40
Raadplaatje door eemstede
16 februari 2020, 22:27:16
Terschellinger Spoor door SimonSt
16 februari 2020, 22:10:24
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
16 februari 2020, 22:03:26
Productiejaar van de auto, overzichtslijst. door Ascona
16 februari 2020, 21:42:05
RC besturing van h0 modelbaan door Scratchbuilt
16 februari 2020, 21:37:23
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
16 februari 2020, 21:35:38
Reparatie Fleischmann H0 profi driewegwissel door stoombr38
16 februari 2020, 21:22:28
Digikeijs 4018 wisseldecoder: op uitgang 8 gaan wisselspoelen trillen. door Bert_Apd
16 februari 2020, 21:01:04
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
16 februari 2020, 20:47:58
Afdraaien van wielflenzen door Fritsprt
16 februari 2020, 20:35:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
16 februari 2020, 20:29:15
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
16 februari 2020, 20:18:31
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
16 februari 2020, 20:03:19
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Koerts
16 februari 2020, 19:50:16
Fleischmann wisselaandrijvingen aanpassen werkt niet goed. door Arjen52
16 februari 2020, 19:40:16
VERPLAATST: Flm wisselaandrijvingen door Bert van Gelder
16 februari 2020, 19:34:20
Open dag door JohnT
16 februari 2020, 19:25:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 februari 2020, 18:33:18
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 67256 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #75 Gepost op: 30 juni 2019, 20:17:38 »
Frits.

Je maakt er toch weer een plaatje van.
Veel plezier nog met de verdere bouw van dit snoepje. (y)

Kees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2019, 22:35:09 »
snoepjeS want ik ga er meerdere tegelijk maken. Eens wat anders dan een enkel stuk en dan de volgende en weer de volgende. Dat vereist weer andere dicipline en die denk ik nodig te hebben voor een project daarna.

Maar ondertussen ben ik al een eind op weg met de werklijst. Deze keer geen ellenlange lijst maar een Excell sheet van werkzaamheden/onderdelen voor dezelfde loc in de loop van de tijd. Wat je anders als niet na te bouwen ConstructieWijzigingen (CW) voorbij liet gaan, moet nu wel worden verwerkt want de modellen die ik van de één en dezelfde Maffei wil maken stammen uit 1914, 1922, 1932 en 1949. Altijd met enige ruimte omdat je per datum nooit foto's van alle kanten beschikbaar hebt. Maar ik kom een heel eind. En wat dan nog, als ik maar plezier heb.

Kan nu al zeggen dat de NCS lok geen wasluiken had en daarna wel. Idem voor smeerleidingen aan de linker zijde. Bufferbalkindeling...ook zo iets. Bel wel of niet. Pukkel op het dak. Vorm rookkastdeur .....enz. enz. Ben benieuwd wat ik nog meer vind. En vanzelfsprekend de kleurstelling. Van okergeel naar chocoladebruin en dan weer naar olijfgroen (NS) of donkergroen (NTM).
Vormen van degradatie en/of sloop neem ik niet mee. Verwijderde schortplaten  of vernieuwde beplating, dat blijft vooralsnog buiten beeld. Misschien later nog eens, maar ik denk van niet.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 22:39:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #77 Gepost op: 01 juli 2019, 22:51:09 »
Ik heb vandaag alle beschikbare foto's grondig op nummer en datum gesorteerd en ben gaan vergelijken. Wat ik eigenlijk al wist, is dat er van de etsplaat maar 1 serie te maken valt. NCS-7, NS-61 (1922-1932), NTM 64 , NS-61 (1948). De NCS-8 serie heeft uiteindelijk als NS-62(1948) een grotere watertank gekregen en valt voor mij dus af.

Van de NCS-7-NS-61(1948) heb ik nu alles op een rijtje van wat ik beschikbaar heb. Maar ik mis toch nog wat. Rechts voor rond 1948.
Uitzoeken: heeft de watertank (die nooit gereviseerd lijkt) nog de 3 peilkraantjes. t/m 1939 wel. De NCS-8 serie had ze ook, maar de uiteindelijke NS-62 heeft een  nieuwe brede watertank gekregen zonder peilkraantjes en daar kan je dus niks uit afleiden.

Ik ga nog verder vergelijken, maar wat ik nu al zie:
NCS7-NTM64  met pukkel op dak. NS61(1948) niet meer
NCS7-NS61 (1922-1932) koperen dom. Vanaf NTM 64-NS61 (1948) groen geschilderd
NCS7 geen wasluiken. SS31-NS61(1922-1932) wel
NCS7-NS61(1920-1932) hebben rechts een luchtpomp. NTM64-NS61 (1948) niet
NCS7-NTM64, 1 slang op bufferbalk. NS61(1948) 2 stuks, beiden anders van vorm
NCS7- rookkastdeur bol, knevels. NS61(1922-1932)-NTM 64 rookkastdeur plat, knevels, handgreep. NS61(1948) rookkastdeur plat/handwiel
NCS7-NS61(1922-1932) rechts achter geen tank. NTM64-NS61(1948) rechtsachter wel een tank, tussen schort en bufferbalk
NS61 (1922-1932) geen/wel smeerleidingen links
NS61 (1948) heeft geen 2 zandleidingen, maar 1 (naar voren)

Nog voor de weet m.b.t. de dubbel nummering:
NS 61, fabrieksnummer 3890 (ex NCS7) te herkennen aan 2 opstaptreden
NS 61, fabrieksnummer 4356 .............   te herkennen aan 4 opstaptreden

NS 62, 3891 (ex NCS8), idem 2
NS 62, 4357 ................, idem 4
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 22:59:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #78 Gepost op: 01 juli 2019, 23:10:27 »
Schema's zijn altijd handig en leiden vrijwel altijd tot nieuwe inzichten EN wijzigingen. Maar op dit moment heb ik dit schema.

Rond 1930-1932 was het wat vewarrend.

Wat ik nog niet heb ingevuld, en ook nog niet weet, is de kleurstelling rond 1948 in NS tijd. Was die NTM groen of zijn  de locs opnieuw in NS olijfgroen geschilderd.
Heeft iemand daar informatie over?

Schermopname (602) by Nulpunt0, on Flickr

6320
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 23:22:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #79 Gepost op: 02 juli 2019, 10:30:33 »
De NCS en vroege NS versie hadden ze niet, maar vanaf de periode NTM 64 zaten er  "driehoekjes" op de bufferplaat. Ik heb geen idee waarvoor ze dienden. Wie?

1939-08-21 - NTM64 - IMG_0228 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #80 Gepost op: 02 juli 2019, 10:51:21 »
Ook al vanaf de NTM64 periode zit er rechtsvoor tegen het machinistenhuis een "iets" waar ook nog stoom uit kan komen. Goed te zien op  twee foto's van de latere NS61(1948).
Weet iemand wat dit is?

1948-08-14 - NS 61- Heerenveen - IMG_0230 by Nulpunt0, on Flickr

Zie ook dat (ook op andere locs uit die tijd) dat er een zandleiding ontbreekt.
1948x - NS61 - IMG_2471 by Nulpunt0, on Flickr

en vergelijk de veiligheid eens...ingekort miv NS61(1948) NTM64 had nog een lange versie.
1932-04 - NS61- IMG_2467 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2019, 10:59:03 door FritsT »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Avontuur in Miniatuur
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #81 Gepost op: 02 juli 2019, 11:33:59 »
Hadden deze locs ook vacuüm remmen voor de tram? Dan zou dat 'ding waar stoom uitkomt' misschien een vacuüm ejecteur kunnen zijn.

Mooie loc!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 // BMD16N, BMD16N-SD en andere elektronica // www.floodland.nl/aim

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #82 Gepost op: 02 juli 2019, 11:39:06 »
In 1932 zat deze fluit er op.
1922.1930 - NS 61 - pop-001 by Nulpunt0, on Flickr

een paar jaar later, in1939, een andere.
1939-08-21 - NTM64 - IMG_0228b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_2473 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1559
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #83 Gepost op: 02 juli 2019, 12:15:57 »
De NCS en vroege NS versie hadden ze niet, maar vanaf de periode NTM 64 zaten er  "driehoekjes" op de bufferplaat. Ik heb geen idee waarvoor ze dienden. Wie?

1939-08-21 - NTM64 - IMG_0228 by Nulpunt0, on Flickr

Daar kon je de krik onder zetten als de loc moest worden opgekrikt.

Grtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #84 Gepost op: 02 juli 2019, 12:43:20 »
@Ton,  bedankt voor de info.

Dan nog wat over de nummerplaten/beschrifting,

1. 1914-1919 NCS periode (even de 8 vervangen door een 7.)
HLNK-1154 by Nulpunt0, on Flickr

2.Van de SS periode 1919-1922 is er geen aparte foto, maar wel deze net na de overgang naar NS
1922 - SS 31 - Zwolle - IMG_0205 by Nulpunt0, on Flickr

3. Vanaf 1922 waren de machines eigendom van NS maar verhuurd aan NTM. Locs uit een andere serie hadden wel degelijk een NTM nummerplaat. Deze (en de 62) dus niet.
1932-04 - NS61- IMG_2467 by Nulpunt0, on Flickr

4. NTM 64 (ex NS61) had wel een NTM nummerplaat. Je ziet dat de onderste tekst langer is... TRAMWEG MAATSCHAPPIJ ipv SPOORWEGEN
1939-08-21 - NTM64 - IMG_0228 by Nulpunt0, on Flickr

5. In de late NS periode
1948-08-14 - NS 61- Heerenveen - IMG_0230 by Nulpunt0, on Flickr

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vierkante fabrieksplaten hebben 61 en 62 zo te zien niet gehad terwijl andere locs dat wel hadden.

1947-06-29 - IMG_0271 by Nulpunt0, on Flickr

1948-04-07 - IMG_0303 by Nulpunt0, on Flickr

1948-09-02 - IMG_2450 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2019, 14:41:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #85 Gepost op: 02 juli 2019, 21:54:45 »
Hadden deze locs ook vacuüm remmen voor de tram? Dan zou dat 'ding waar stoom uitkomt' misschien een vacuüm ejecteur kunnen zijn.

Huib

Vanavond telefonisch contact gehad met iemand die het kon weten, en ja hoor...zelfde gedachte.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #86 Gepost op: 03 juli 2019, 13:44:05 »
Dag Frits,

Met veel plezier volg ik dit draadje, hoewel minder intensief dan de 8100, 5500 en Oersik. Het ziet er al weer overtuigend uit. Nu heb ik van dit lokje ook een Werps kit in H0. Eén ding viel me op. Volgens mij steken de waterkasten uit buiten de voetplaat. Dat is bij jouw model (nog) niet het geval. Maar misschien heb ik het niet goed gezien (van foto's van het origineel).


mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #87 Gepost op: 03 juli 2019, 16:38:57 »
Klopt van die waterbakken.

1e serie (1914): makkelijk herkenbaar aan 2 opstaptreden in de schortplaat : smalle waterbakken
2e serie (1930): makkelijk herkenbaar aan 4 opstaptreden in de schortplaat : brede waterbakken

Om het makkelijk te maken...
1e serie: na enkele jaren waren enkele smalle waterbakken versleten en kregen brede waterbakken, maar niet 2 extra opstaptreden. (8e kolom in bovenstaand schema, 1932 verbouwing)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89204.msg3222041095#msg3222041095

1e serie fabrieksnummers 3890-3899 = NCS 7/8 en NTM 51/58
2e serie fabrieksnummers 4354-4358 = NTM 59/63

In de etsplaat zijn alleen de smalle waterbakken opgenomen. Niet in de laatste plaats om het aantal te bouwen varianten te beperken want door de tijd heen zijn er talloze aanpassingen geweest. Net zoiets als bij de (Oer)Sikken. Daar kan je ook alle kanten op maar door de Sikken zie je het bos niet meer. Juist zaterdag ook met Erwin Werps in Houten besproken.

De enige complete serie die je uit de etsplaat kunt bouwen is van fabrieksnummer 3890: NCS7-SS31-NS61(1930)-NTM64-NS61(1948) maar dan nog moet je veel details apart per locnummer aanbrengen. Met dat laatste ben ik nu bezig om in kaart te brengen.

@Ivo, welk nummer ga jij maken? 
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2019, 16:47:50 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #88 Gepost op: 03 juli 2019, 16:59:38 »
Volgens mij de NS 61. Zoals deze tussen Alkmaar en Bergen hebben gereden. Volgens mij heeft Erwin mij ook de NTM 57 nummers meegeleverd. Dat is natuurlijk mooier dan een geschilderd nummer. Maar met brede waterbakken en ik meen nog de keus welke onderdelen van het chassis ik kan open of weglaten.

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #89 Gepost op: 03 juli 2019, 19:12:02 »
Naar aanleiding van vorig bericht moet ik zeggen dat ik het niet goed had.

Ik heb nu specifieker naar de laatste 8 van de eerste serie van 10 gekeken (de NTM 51/58) en zie dat al deze machine's 4 opstaptreden hadden.
Voor de datum van verbouwing (1932) zie ik op 1 foto (NTM-58) een grote watertank, maar het jaartal kan natuurlijk ook fout zijn opgeschreven. Alle andere locs uit deze serie voor die datum hebben een smalle watertank.
Na 1932 zie ik:
NTM56 t/m 1947 smalle watertanks
NTM57 t/m 1942 smalle watertanks. Daarna geen duidelijke foto's beschikbaar.

Conclusie...ik heb niet genoeg duidelijk fotomateriaal om een kloppend overzicht te krijgen
Wat ik nu zie:
de 61 heeft altijd 2 opstaptreden en smalle watertanks gehad
de 57 heeft altijd 4 opstaptreden en heeft zeker smalle watertanks gehad. Of die vervangen zijn door brede?  En ik heb geen foto van de periode Alkmaar.