Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:41:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:38:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 17:36:40
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 17:35:06
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:28:37
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door VvKan
Vandaag om 17:26:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:23:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
Vandaag om 17:15:39
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Andre64
Vandaag om 17:14:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 17:12:15
Stuurstandrijtuig voor plan E door Martijn de Kuiper
Vandaag om 17:07:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:02:33
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:49
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 16:48:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:45:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Carel Ruysink
Vandaag om 16:43:10
Ledlampjes in serieschakeling door Broca
Vandaag om 16:25:33
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 16:17:14
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Scratchbuilt
Vandaag om 16:11:50
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:45
Afstand hart spoor tot hart sein door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:45:03
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 129415 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #555 Gepost op: 22 december 2019, 19:51:01 »
Voor de NTM-64 en NS-61 moet dus het gietdeel worden gebruikt, maar dat moet eerst worden bewerkt. De horizontale stang moet worden verlengd.
Strip 0,3x0,5 en wat precisiesolderen. Het kan.

Null Problemo 2181: https://www.dcc4u.de/messing-bauteile/lok-bauteile/dampfpfeife.html

IMG_4965b by Nulpunt0, on Flickr

53721
« Laatst bewerkt op: 23 december 2019, 10:45:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #556 Gepost op: 23 december 2019, 20:12:51 »
Seriewerk, maar NIET gedachteloos doen. Goed kijken welke zijde je aan welke zijde moet lamineren (trekstangen hebben dunne uiteinden !) en aan welke kant de bolle kop van de klinknagel door de remschoen moet.

Ik heb alle messing remschoenen dubbelzijdig uitgevoerd en de overige met kunststof ivm. kortsluitingsgevaar. (beweegbare compensatieas).

IMG_4967b by Nulpunt0, on Flickr

53942

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #557 Gepost op: 24 december 2019, 19:21:42 »
Hier zie je boven het remsysteem van Vs-1 en daaronder de componenten voor Vs.2
-rechthoekbuis 2x4 in stukjes van 2 mm
IMG_4968 by Nulpunt0, on Flickr

Dan in die stukjes op zowel korte als lange kant een gaatje 0,5 boren.
IMG_4970 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4971 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens gaatjes in de dwarsstang boren. Vanuit het midden 12,5 mm.
En de rechthoekjes dan met een klinknagel verbinden met de stang.
IMG_4972b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #558 Gepost op: 24 december 2019, 19:23:32 »
Aan een ieder van dit forum, en zeker de lezers van dit draadje...fijne feestdagen en alvast een goed modelbouwjaar toegewenst.

Frits Thies.

54190
« Laatst bewerkt op: 24 december 2019, 19:26:17 door FritsT »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #559 Gepost op: 25 december 2019, 09:34:54 »
Erg mooi Frits.

Jij ook de besten wensen en een mooi 2020.

Ik zie dat je de remschoenen hebt gemonteerd, had je de kunststof schoenen niet aan 1 zijde moeten monteren i,p,v 2 aan 1 draaipunt.
Dit i.v.m kortsluiting. ???

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Zilte

  • Gast
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #560 Gepost op: 25 december 2019, 10:37:11 »
Gelukkig heeft kunststof de onhebbelijke eigenschap elektriciteit niet te geleiden. 8)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #561 Gepost op: 25 december 2019, 13:25:32 »
Kees,

Niet alleen de electrische isolatie speelt hier, maar ook de vrijloop. De remschoenen moeten van mij redelijk strak tegen de wielband en bij de compensatieas zou je dan problemen krijgen als daar een metalen remschoen zou zitten.
Van de boven en achterzijde van het plastic gedeelte moet wat worden verwijderd, zie foto.
IMG_4981b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4982b by Nulpunt0, on Flickr

Zo loopt het wiel vrij.
IMG_4980b by Nulpunt0, on Flickr

zie je er later wat van als de schortplaat er voor zit?.... nee.
IMG_4983b by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens de dwars-trekplaten monteren.
IMG_4984b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4985b by Nulpunt0, on Flickr

54474

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #562 Gepost op: 25 december 2019, 13:30:56 »
Jij staat duidelijk geen kalkoen te braden  :)
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #563 Gepost op: 25 december 2019, 13:32:37 »
Nee, vragen van lezers beantwoorden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #564 Gepost op: 25 december 2019, 15:54:54 »
Draad 0,6 gebruiken als trekstang. Aan één zijde kan je die al solderen. Dan de remschoenen tegen de wielen drukken en de stang exact op lengte knippen en solderen.

IMG_4987b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4989b by Nulpunt0, on Flickr


Zilte

  • Gast
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #565 Gepost op: 25 december 2019, 16:43:17 »
In dit filmpje op 3 min. een Maffei. Ongetwijfeld kent u dit filmpje, maar mogelijk ook niet. Ook op ongeveer 5 min.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #566 Gepost op: 25 december 2019, 20:48:53 »
Uit rechthoekbuis 1,5x3 een "handje" gemaakt dat vast komt aan de hevel, maar los blijft van de trekstang.
De stang door de hevel, door het frame wordt later, na het spuiten, aan de binnenkant vastgezet.
De combinatie van trekstangen, trekplaten en remschoenen zijn dus als geheel demontabel.

IMG_4990b by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere kant van de hevel steekt de verticale trekstang los door de hevel Die trekstang zit vast gesoldeerd zit in de bodemplaat.
Dat er geen "handje" aan de verticale trekstang zit neem ik voor lief en zit eigenlijk ook voor het oog verborgen achter de schortplaat.
IMG_4992b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #567 Gepost op: 25 december 2019, 22:17:40 »
De rechterzijde heb ik nu ook aangesloten en tegelijkertijd de hevel iets verder naar horizontaal gedraaid (met nieuwe  verticale trekstang).
Ook besloten om alles toch maar vast te solderen want ik acht de kant toch klein dat het bij het spuiten delen niet bereikt zullen gaan worden. Dat risico weegt op tegen de ongemakken bij de montage.

Kortom, één loc  (nummer 5) is klaar wat het remwerk betreft.
IMG_4993b by Nulpunt0, on Flickr

54713

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #568 Gepost op: 26 december 2019, 06:59:31 »
Frits.

Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd inschat.

Op 1 rem as zie ik 2 kunststof remschoenen staan, op de andere zie ik 2 metalen schoenen staan.
Deze metalen schoenen kunnen de drijfwielen raken waardoor er kort sluiting over het draaipunt ontstaat.

IMG_4985b by Nulpunt0, on Flickr

Op de onderste as kan dus kortsluiting ontstaan door de beide metalen remschoenen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #569 Gepost op: 26 december 2019, 13:04:50 »
In het frame zit op de achterste as een rond gat, dus geen enkele zijdelingse of verticale speling. Bussen op de as zelf (tussen wiel en frame) voorkomen horizontaal verschuiven. Geen contact met de remblokken mogelijk.
De voorste as kan verticaal bewegen. Daar dus wel contact mogelijk.

De lok is dus ook niet afgeveerd, maar door het grote gewicht (loodblokken) en de compensatie staat de lok als een blok beton/lood op de rails en zal altijd electrisch contact maken. En door dat gewicht heeft hij ook trekkracht. Dat heeft Vs-1 al bewezen.

IMG_4995b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4994b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 13:10:29 door FritsT »