Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Michiel2
Vandaag
om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
CIWL type P
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:43:16
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
René 4312
Vandaag
om 18:56:50
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:20:51
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
40
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 (gelezen 221470 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #555 Gepost op:
22 December 2019, 19:51:01 »
Voor de NTM-64 en NS-61 moet dus het gietdeel worden gebruikt, maar dat moet eerst worden bewerkt. De horizontale stang moet worden verlengd.
Strip 0,3x0,5 en wat precisiesolderen. Het kan.
Null Problemo 2181:
https://www.dcc4u.de/messing-bauteile/lok-bauteile/dampfpfeife.html
IMG_4965b
by
Nulpunt0
, on Flickr
53721
«
Laatst bewerkt op: 23 December 2019, 10:45:07 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #556 Gepost op:
23 December 2019, 20:12:51 »
Seriewerk, maar NIET gedachteloos doen. Goed kijken welke zijde je aan welke zijde moet lamineren (trekstangen hebben dunne uiteinden !) en aan welke kant de bolle kop van de klinknagel door de remschoen moet.
Ik heb alle messing remschoenen dubbelzijdig uitgevoerd en de overige met kunststof ivm. kortsluitingsgevaar. (beweegbare compensatieas).
IMG_4967b
by
Nulpunt0
, on Flickr
53942
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #557 Gepost op:
24 December 2019, 19:21:42 »
Hier zie je boven het remsysteem van Vs-1 en daaronder de componenten voor Vs.2
-rechthoekbuis 2x4 in stukjes van 2 mm
IMG_4968
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dan in die stukjes op zowel korte als lange kant een gaatje 0,5 boren.
IMG_4970
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4971
by
Nulpunt0
, on Flickr
Vervolgens gaatjes in de dwarsstang boren. Vanuit het midden 12,5 mm.
En de rechthoekjes dan met een klinknagel verbinden met de stang.
IMG_4972b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #558 Gepost op:
24 December 2019, 19:23:32 »
Aan een ieder van dit forum, en zeker de lezers van dit draadje...fijne feestdagen en alvast een goed modelbouwjaar toegewenst.
Frits Thies.
54190
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2019, 19:26:17 door FritsT
»
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5655
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #559 Gepost op:
25 December 2019, 09:34:54 »
Erg mooi Frits.
Jij ook de besten wensen en een mooi 2020.
Ik zie dat je de remschoenen hebt gemonteerd, had je de kunststof schoenen niet aan 1 zijde moeten monteren i,p,v 2 aan 1 draaipunt.
Dit i.v.m kortsluiting.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Zilte
Gast
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #560 Gepost op:
25 December 2019, 10:37:11 »
Gelukkig heeft kunststof de onhebbelijke eigenschap elektriciteit niet te geleiden.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #561 Gepost op:
25 December 2019, 13:25:32 »
Kees,
Niet alleen de electrische isolatie speelt hier, maar ook de vrijloop. De remschoenen moeten van mij redelijk strak tegen de wielband en bij de compensatieas zou je dan problemen krijgen als daar een metalen remschoen zou zitten.
Van de boven en achterzijde van het plastic gedeelte moet wat worden verwijderd, zie foto.
IMG_4981b
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4982b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Zo loopt het wiel vrij.
IMG_4980b
by
Nulpunt0
, on Flickr
zie je er later wat van als de schortplaat er voor zit?.... nee.
IMG_4983b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Vervolgens de dwars-trekplaten monteren.
IMG_4984b
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4985b
by
Nulpunt0
, on Flickr
54474
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7445
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #562 Gepost op:
25 December 2019, 13:30:56 »
Jij staat duidelijk geen kalkoen te braden
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #563 Gepost op:
25 December 2019, 13:32:37 »
Nee, vragen van lezers beantwoorden.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #564 Gepost op:
25 December 2019, 15:54:54 »
Draad 0,6 gebruiken als trekstang. Aan één zijde kan je die al solderen. Dan de remschoenen tegen de wielen drukken en de stang exact op lengte knippen en solderen.
IMG_4987b
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4989b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Zilte
Gast
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #565 Gepost op:
25 December 2019, 16:43:17 »
In dit filmpje op
3 min
.
een Maffei. Ongetwijfeld kent u dit filmpje, maar mogelijk ook niet. Ook op ongeveer 5 min.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #566 Gepost op:
25 December 2019, 20:48:53 »
Uit rechthoekbuis 1,5x3 een "handje" gemaakt dat vast komt aan de hevel, maar los blijft van de trekstang.
De stang door de hevel, door het frame wordt later, na het spuiten, aan de binnenkant vastgezet.
De combinatie van trekstangen, trekplaten en remschoenen zijn dus als geheel demontabel.
IMG_4990b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de andere kant van de hevel steekt de verticale trekstang los door de hevel Die trekstang zit vast gesoldeerd zit in de bodemplaat.
Dat er geen "handje" aan de verticale trekstang zit neem ik voor lief en zit eigenlijk ook voor het oog verborgen achter de schortplaat.
IMG_4992b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #567 Gepost op:
25 December 2019, 22:17:40 »
De rechterzijde heb ik nu ook aangesloten en tegelijkertijd de hevel iets verder naar horizontaal gedraaid (met nieuwe verticale trekstang).
Ook besloten om alles toch maar vast te solderen want ik acht de kant toch klein dat het bij het spuiten delen niet bereikt zullen gaan worden. Dat risico weegt op tegen de ongemakken bij de montage.
Kortom, één loc (nummer 5) is klaar wat het remwerk betreft.
IMG_4993b
by
Nulpunt0
, on Flickr
54713
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5655
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #568 Gepost op:
26 December 2019, 06:59:31 »
Frits.
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd inschat.
Op 1 rem as zie ik 2 kunststof remschoenen staan, op de andere zie ik 2 metalen schoenen staan.
Deze metalen schoenen kunnen de drijfwielen raken waardoor er kort sluiting over het draaipunt ontstaat.
IMG_4985b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Op de onderste as kan dus kortsluiting ontstaan door de beide metalen remschoenen.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
FritsT
Offline
Berichten: 11189
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
«
Reactie #569 Gepost op:
26 December 2019, 13:04:50 »
In het frame zit op de achterste as een rond gat, dus geen enkele zijdelingse of verticale speling. Bussen op de as zelf (tussen wiel en frame) voorkomen horizontaal verschuiven. Geen contact met de remblokken mogelijk.
De voorste as kan verticaal bewegen. Daar dus wel contact mogelijk.
De lok is dus ook niet afgeveerd, maar door het grote gewicht (loodblokken) en de compensatie staat de lok als een blok beton/lood op de rails en zal altijd electrisch contact maken. En door dat gewicht heeft hij ook trekkracht. Dat heeft Vs-1 al bewezen.
IMG_4995b
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4994b
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 26 December 2019, 13:10:29 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
40
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0