Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Hoe twee digitale banen te koppelen?  (gelezen 2785 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Hoe twee digitale banen te koppelen?
« Gepost op: 11 juni 2019, 14:27:38 »
Hallo, vraagje naar wat mogelijke oplossingen voor een klein (luxe) probleempje op onze zolderkamer.

We hebben daar 2 digitale banen, de ene met Lenz centrale, bestuurd via koploper. De tweede via een roco MM die nog handmatig bestuurd wordt ( of dat in de toekomst ooit computer gestuurd gaat worden is niet bekend. )

Beide banen moeten afzonderlijk gewoon kunnen werken, als baan 1 draait moet het niet zo zijn dat baan 2 ook opgestart moet worden, of anders om.
Echter, we willen ook graag de banen koppelen zodat we een trein van baan 1 naar baan 2 kunnen sturen en andersom.

We hebben hier wel wat oplossingen voor, op moment schakelen we de roco baan over naar de lenz centrale ( die heeft meer vermogen ), koppelen de muizen handmatig om door ze in een andere connector te prikken, en kunnen werken en elke trein overal bedienen.

Vroeg me alleen af of meerderen deze situatie hebben, en welke oplossingen daarvoor gekozen zijn. Misschien nog handige tips om zelf ook toe te passen, zeker ook in combinatie met deels automatisch rijden.

Bedankt,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2019, 22:41:03 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2019, 14:54:40 »
Voordat ik verder reageer:

Hoeveel Muizen zitten er aan de Roco baan ?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2019, 15:02:13 »
Dat varieert voor beide banen, 1, 2 soms 3.  Maar meestal zijn het er 2.

Roelco

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2019, 19:03:49 »
Ik weet niet of het in koploper kan,metniTrain geen probleem.

Je zou een overgangsblok kunnen maken en deze met een dubbelpolig relais laten schakelen tussen de twee systemen.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2019, 20:21:19 »
Hoi Roelco,

Als je beide banen in Koploper hebt staan, zou wellicht de netwerkversie een mogelijkheid zijn. Je kunt dan zaken doorgeven van de ene naar de andere PC.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2019, 20:35:15 »
Je kunt ook in Koploper 2 databases maken, 1 voor alleen baan 1, en 1 voor de combinatie.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hoe twee digitale banen te koppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2019, 08:57:01 »
Zeker met één baan handmatig is het niet zo moeilijk (denk ik ;D). Het kan alleen niet* rijdend. Gewoon het spoor voorzien van een dubbelpolige schakelaar (of relais) en de boel omschakelen. Op de Lenz baan op de computer er een doodlopend (station)spoor van maken. Heen (laten) rijden, omschakelen en verder gaan met de muis. Andere kant op zelfde verhaal en de computer zal het dan gewoon zien alsof er een nieuwe loc op het spoor gezet is.

Tegen kortsluiting zou je aan beide einden van het blok nog een (al naar gelang de stand van de schakelaar) een spanningsloos stuk kunnen maken als beveiliging. Of een (stroom)detector om het blok af te schakelen als je (handmatig) te ver door rijdt. Wel wat complexer maar werkt ook voor geduwde treinen.

Als beide banen volledig automatisch rijden en ook samen volledig automatisch moeten rijden is het wat lastiger. Maar volgens mij zou de netwerkversie van Koploper dat moeten kunnen en naar wat ik begrijp iTrain ook.


Timo

*Okay, theoretisch zou het wel kunnen als je al rijdend overschakelt als de volle trein in het blok is en op beide centrale de loc (de goede kant op) rijdt.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Hoe twee digitale banen te koppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2019, 09:03:30 »
In iTrain is dat gewoon mogelijk om een blok automatisch om te schakelen, denk dat het in koploper ook wel kan op een andere manier . In iTrain hang je het relais aan het blok.als hij klaar is valt het relais af en heb je MM power in dat blok.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: hoe twee banen te koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2019, 09:20:05 »
Hoi Roelco,

Als je beide banen in Koploper hebt staan, zou wellicht de netwerkversie een mogelijkheid zijn. Je kunt dan zaken doorgeven van de ene naar de andere PC.

Daar heb ik al wel aan gedacht voor als beide banen met de computer aangestuurd gaan worden. Voorlopig is dat voor 1 baan nog niet het geval. Die blijft de komende jaren nog wel handmatig gestuurd.

Je kunt ook in Koploper 2 databases maken, 1 voor alleen baan 1, en 1 voor de combinatie.

Klaas,

Dit heeft als nadeel dat de combinatie ook voorzien moet zijn van terugmelding, en digitale wissel decoders, en de kosten daarvan is op moment nog de reden om die niet computer gestuurd te maken.
Bovendien geeft dat een probleem met de plaats van de treinen.
Als de grootste van de twee alleen rijd dan komen de treinen op andere plaatsen te staan. Als je dan de combinatie zou opstarten weet die niet waar de treinen zich bevinden. En elke keer deze opnieuw juist in de computer te zetten wordt me wat te veel werk.

Waar ik voorlopig aan zit te denken voor een oplossing gecombineerd met automatisch rijden is vanuit baan 1 een aftakking te maken naar baan 2.
Die "simuleer" ik met 6 blokken als schaduw station. 4 blokken voor de treinen die bij die baan horen. 2 voor treinen die vanuit de andere baan daar heen gestuurd worden.
Koploper plaats de treinen in die blokken en zet ze dan op handmatig. Via relais wordt dat spoor dan overgeschakeld naar andere baan.
Daar kan dan met de treinen op die baan onafhankelijk met de hand gereden worden. Als 1 trein naar baan 1 moet dan wordt die klaar gezet op het overgangs-spoor. met een druk op de knop wordt dan aangegeven dat die weer automatisch mag gaan rijden. Per gesimuleerd spoor 1 knop. blok 1 tot 4 zijn de vaste loks die bij de baan horen. blok 5 is de eerste trein die daar binnen is gekomen, blok 6 de tweede.
Koploper weet dan welke trein hij weer op mag nemen in het automatisch rij schema.

in werkelijkheid betreft het dan maar 2 sporen, 1 heen en 1 terug.

Dat idee van Timo om dan een stukje spoor stroomloos te maken aan het eind is wel goed, zeker als de trein er handmatig opgereden wordt kun je wel eens vergeten hem te stoppen.
Geduwde treinen werken we niet echt mee tot dus ver.


Bij komende beperking die ik voor mezelf heb: Als ik met de treinen aan het rijden ben maak ik graag gebruik van een computer voor het automatisch rijden, maar wil daarbij zelf zo min mogelijk van de computer zien. Dus wil, tijdens het rijden geen toetsenbord of computer muis moeten gebruiken. En zolang er geen storingen zijn ging dat tot dus ver eigenlijk ook goed.

Heb gewoon een "ouderwets" schakelbord met drukknoppen en ledjes die mij laten zien wat er gebeurd, en daarmee, in samenwerking met de roco/lenz muizen wil ik de baan besturen, waarbij ook op baan 1 het rijden/rangeren binnen de stations met de hand gebeurd. En dan met een simpele druk op een knop moet de computer die trein weer meenemen in het automatisch rijden en daarbij de hoofdbaan en het schaduwstation onder controle houden.

Bedankt voor het meedenken tot dus ver.
Roelco

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Hoe twee digitale banen te koppelen?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2019, 14:49:16 »
Hoi,

Je kunt eens kijken naar http://users.telenet.be/deloof/
Hans de Loof heeft de RCD2 ontwikkeld en daarbij meld een loc zich op een baan aan (of af). Dit is een stroomdetector met een extra soort van toepassing.

Als je Hans de vraag stelt, krijg je geheid keurig antwoord.

Groet

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Hoe twee digitale banen te koppelen?
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2019, 17:21:25 »
Hoi Roelco,

Wat je beschrijft moet met Koploper goed kunnen. Je kunt dan voor het gedeelte waar Koploper de trein overgeeft naar handmatig rijden cq. terugneemt naar automatisch rijden nog met een extern paneel of handregelaar gaan werken, zodat de PC onzichtbaar kan blijven. Mogelijk heb je nog wat logische en/of speciale acties nodig om een en ander netjes om te schakelen.

Succes met het verdere puzzelen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer