Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting  (gelezen 5026 keer)

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Gepost op: 07 June 2019, 09:15:05 »
Goedemorgen,

onlangs een 2e hands V-200 van Fleischmann (art. 4235) gekocht voor mijn analoge modelbaan. Constateerde echter al vrij snel verschil in snelheid per rijrichting.
Na reinigen en olièn ook maar de koolborsters en slipbandjes vervangen, maar dit leverde geen verbetering op. Ook niet het schoonmaken van het motoranker.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

PS
Aan 1 zijde in deze V-200 is een machinist te zien, aan deze zijde/in die rijrichting rijdt de loc langzamer. Heeft deze V-200 bij vorige eigenaar misschien altijd maar
in 1 richting gereden? (Vergeleken met vorige V-200 model (FLM  art. 1381) rijdt deze loc sowieso iets langzamer.)




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2019, 10:44:36 »
Een oorzaak kan zijn dat de ringmagneet in de motor verdraaid is.
Anders kun je proberen om de loc in de "slechte" richting een poosje rondjes te laten rijden. Kijken of dat verbetering geeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2019, 14:26:04 »
@Klaas Zondervan. Bedankt voor de tips. Vermoed nu het eerste, omdat ik de laatste weken de loc overwegend in de "slechte" richting heb laten lopen. Maar dat
leverde dus geen verbetering op. Kan het ook nog zijn, dat de overige tandwielen door (vermoedelijk) steeds in 1 richting gedraaid te hebben, meer versleten zijn,
dan bij in andere richting gelopen te hebben en daardoor de overdracht minder is?
(De trekkracht is in beide richtingen wel gelijk, alleen in "slechte" richting lagere maximale snelheid. Volledigheidshalve: trafo tijdens belasting (met onderhavige loc)
nagemeten en in beide richtingen identieke maximale DC.)
T.a.v. de ringmagneet: hoe kan ik zien, dat ie in de motor verdraaid is?
« Laatst bewerkt op: 07 June 2019, 14:37:35 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2019, 15:33:21 »
Op het moment heb ik zelf geen Fleischmann loc in huis, maar ik dacht dat er een merkstreep op de magneet staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidsverschil per rijrichting
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2019, 08:56:52 »
@Klaaszondrvan. Had onlangs plots lok verlichting in beide richtingen. Heb steeds vermoeden gehad, dat het groene diodeblokje (welke vreemd genoeg niet in de FLM manuals vermeld wordt)
de oorzaak van het snelheidsverschil zou kunnen zijn. In dit blokje (waarop code 1/307 staat) zullen 2 diodes zitten, in serie. Tussen beide diodes komt de voedingspanning van 1 der stroom-
afnemers der lok en op de uiteinden zit een 14 Volt lampje aangesloten.
Vermoedelijk heeft in 1 richting een diode al spanning gelekt; onvoldoende om de verlichting te zien branden, maar wel om de motor van iets lagere spanning te voorzien, en dus wat minder
snel dan in de andere richting.
Meet nu tussen de 3 aansluitpunten van dit diode-blokje 6,8 ohm. Heb dit diode/rijrichting blokje nagebootst met twee 1N4007 diodes (zie schema). Nu klopt lokverlichting met de rijrichting
wel, alleen heb ik wat meer spanningsval in deze diodes t.o.v. het origineel, waardoor een zwakkere lokverlichting dan voorheen. Nog andere diodes geprobeerd (BYV96C en BY159), maar
haalt niets uit. Het originele diode-blokje moet dus minder spanningsval hebben. (Genoemde diodes zitten rond de 550 Ohm., spanningsval: 0,7 Volt.)

<=>

Kortom, ben nu op zoek naar een werkende Fleischmann diodeblokje voor de lokverlichting. Wie heeft er nog 1 liggen of weet waar te koop?
« Laatst bewerkt op: 23 June 2019, 12:04:49 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2019, 09:07:47 »
Je kan een diode niet in ohms meten. Als je meter een diodestand heeft dan kun je meten hoe groot de spanningsval is in doorlaatrichting. In dat groene blokje zitten waarschijnlijk germanium diodes, die hebben een lagere spanningsval dan silicium diodes. Maar dat kan het probleem niet zijn, de verlichting heeft weinig met de motor te maken. En de grotere spanningsval kan er hoogstens toe leiden dat er 0,5 volt minder over de lamp staat.

Het probleem waar het over gaat is dat de rijsnelheid in twee richtingen verschillend is. Maak de verlichting maar eens helemaal los. Je zal zien dat dat het probleem niet oplost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2019, 09:24:50 »
OK. Bedankt voor de info. Dus ik heb nu 2 problemen met deze lok: verlichting en snelheidsverschil. Voor nu vind ik verlichting weer OK belangrijkste.
Geen idee of ik dit groene blokje nog verkrijgbaar is:



Heb momenteel geen germaniumdiodes liggen, wel Schottkey diodes.


edit

In dat groene blokje meet ik over 1 diode (uni-meter in diodestand): 2x 0 ohm, en over de andere diode 17 en 13 ohm.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2019, 12:15:09 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2019, 13:15:52 »
Als je op google gaat zoeken dan vind je dat groene blokje bij diverse leveranciers. Maar voor het bedrag dat je daarvoor moet betalen kun je 200 gewone diodes kopen. Dus niet te moeilijk doen, zet er gewoon 2 diodes in.

Over dat meten heb ik ook zo mijn twijfels. Je zegt dat je in diodestand meet, maar dan heb je het toch weer over ohms. Dat gaat niet samen. Als je meter echt een diodestand heeft dan geeft hij millivolts aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2019, 15:18:48 »
Heb een Fluke-75 en Fluke-77, en die geven op scherm in diodestand waarde in ohms aan.
 
Germanium diodes met hun 0,3 V. spanningsval dimde het licht van de V-200 lok toch nog te veel, dus uiteindelijk toch maar het originele Fleischmann selenium diodeblokje geplaatst.
Verlichting nu voller en nagenoeg in beide richtingen gelijk, alsmede ook de snelheden in beide richtingen. Bij plaatsen van dit seleniumblokje ook meteen maar de voedingsbedrading
voor motor en verlichting gesplitst (liep over 1 dun draadje van stroomafnemer naar dit diodeblokje): nu vanaf de stroomafnemer rechtstreeks een draad (zonder lassen) naar de motor
en van de stroomafnemer een 2e bedrading voor de verlichting.
Desbetreffende stroomafnemer ook maar vervangen door een nieuwe. De uitstekende delen aan beide zijden daarvan waren behoorlijk versleten. De lok loopt in beide richtingen nu
regelmatig, met amper nog snelheidsverschillen.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2019, 15:22:45 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2019, 15:53:38 »
Heb een Fluke-75 en Fluke-77, en die geven op scherm in diodestand waarde in ohms aan.
Dat is vreemd. In de handleiding staat dat er dan volts worden weergegeven.

Dat het licht te veel dimt door een germanium diode snap ik ook niet. Bij normale snelheid heb je toch minstens 10 volt op de baan staan en dan maakt het weinig uit of je in de diode 0,1 of 0,3 of 0,6 volt verliest.

PS: net even op google gezocht. Een selenium diode heeft een spanningsval van minstens 1 volt. Dus dat werpt wel een vreemd licht op jouw ervaring. Hoe weet je trouwens dat er in dat Fleischmann blokje selenium diodes zitten? Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2019, 16:01:00 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2019, 10:30:04 »
@Klaas Zondervan. Info over selenium kwam van de Duitse verkoper. In elk geval is de lichtopbrengst nu wat meer dan met de Schottkey diodes, die ik als test
ff gebruikt had. (Die hebben 0,3 V. spanningsval).
Inmiddels een 2e V-200 van Fleischmann gekocht, ook weer cat. nr. 4235. Gezien type haakkoppeling hoogstwaarschijnlijk van recentere productiedatum dan
mijn "probleem exemplaar". (Ook beide smoorspoelen op het motorschild zien er moderner (kleiner) uit.)
De lichtsterke van beide V-200 loks is nu gelijk. In beide loks zit nu eerder genoemd groene diodeblokje.

Wat betreft diodemeting met de Fluke-77. Ik heb de voorganger, de Fluke-75, erbij gehaald en die geeft in scherm bij omschakelen naar diode meten geen ohm
symbool. Beide Fluke's meten wel dezelfde waardes, maar de Fluke -77 geeft met omschakelen naar diodemeting een ohm symbool in het scherm, vandaar de
verwarring.
Voor de beeldvorming: de Fluke-75 is ooit nieuw gekocht, maar na jaren gebruik defect geraakt (door een DC meting boven 1.000 V.), op Marktplaats uit een
bulkpartij (volgens verkoper) een "nieuwe" Fluke-77 gekocht. Achteraf vermoedelijk afkomstig uit een afgekeurde partij, gezien wat we nu met de scherminfo
hebben vastgesteld. (Met deze Fluke-77 heb ik de Fluke-75 kunnen repareren by-the-way.)
De afgelopen dagen qua metingen beide Flukes uitgetest en de meetresultaten zijn steeds gelijk, dat wel. Maar vermoedelijk is bediedings-eprom o.i.d. der
Fluke-77 niet goed geprogrammeerd. Mijn Fluke-77 nog niet kunnen vergelijken met hetzelfde model. (lokale elektronica-zaak werkt nog met de Fluke-75).

Blijft nu (weer) over het verschil in rijsnelheid per rijrichting der 1e V-200. De recent aangeschafte 2e V-200 loopt in beide richtingen gelijk en is ook sneller.
Vermoedelijk toch locatie motoranker verschoven en/of versleten tandwielen. I.v.m. testen/vergelijken der beide Fluke multi-meters nog geen tijd gehad bij
beide loks de spanningen op de motor te meten.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2019, 10:48:59 door FLM1331 »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2019, 16:34:42 »
Geen idee of ik dit groene blokje nog verkrijgbaar is:
Klaas gaf het goede antwoord al: ja, her en der verkrijgbaar, b.v. bij modeltreinexpress, maar voor die prijs laat je dat uit je hoofd.
Omdat ik met een verwante verbouwing bezig ben, zocht ik uit nieuwsgierigheid eventjes naar het groene blokje.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2019, 09:38:20 »
OK, thanks. Heb er nu 1, maar een reserve is nooit weg.

In de jaren 60 FLM locs (FLM 1381, FLM 1331, etc.) zit deze diode-cel tbv omschakeling verlichting rijrichting:

((blauw: voedingsdraad, 2x rood naar desbetreffend lampje, zwart: massadraad, contact met de diode-cel vermoedelijk aan achterzijde pertinax-plaatje)

Uit welk materiaal ie is gemaakt is mij onbekend. In elk geval is het rendement hoger, cq. minder spanningsval als van germaniumdiodes. Wordt momenteel 2e hands op
eBay aangeboden voor € 1,=. Maar de Duitse verkoper vraagt maar liefst € 9,= aan portobijdrage.

On-topic. De FLM 4235 loc met verschil in snelheid rijrichting en in snelheid t.o.v. andere FLM 4235 locs, is de spanningsval over de motor hoger. Rendement dus minder.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2019, 10:26:16 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #13 Gepost op: 30 September 2019, 10:20:15 »
Dat ding ziet er wel uit als een klassieke selenium diode. Maar het is mij nog steeds een raadsel waarom die een lager spanningsverlies zou hebben. En ik zie ook niet waarom het in deze toepassing veel verschil zou maken of je een selenium, germanium of silicium diode zou gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2019, 09:50:48 »
Dat ding ziet er wel uit als een klassieke selenium diode. Maar het is mij nog steeds een raadsel waarom die een lager spanningsverlies zou hebben. En ik zie ook niet waarom het in deze toepassing veel verschil zou maken of je een selenium, germanium of silicium diode zou gebruiken.
Mee eens, had ik ook niet verwacht. Maar in de praktijk duidelijk te zien met lichtopbrengst. Heb ook de lampjes (FLM 6530) uitgewisseld, maar dat haalde niets uit.