Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe generatie spoorseinen NL door Lars Smelter
29 juli 2021, 23:44:33
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VictorPM
29 juli 2021, 23:33:46
Raadplaatje door dennie
29 juli 2021, 23:32:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 juli 2021, 22:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
29 juli 2021, 22:39:45
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Kees Hoeks
29 juli 2021, 22:35:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
29 juli 2021, 22:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
29 juli 2021, 21:47:41
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
29 juli 2021, 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
29 juli 2021, 21:28:19
Zelf bouwen. door St00mboy
29 juli 2021, 21:17:01
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 juli 2021, 21:11:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 juli 2021, 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
29 juli 2021, 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
29 juli 2021, 20:41:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
29 juli 2021, 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 juli 2021, 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
29 juli 2021, 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
29 juli 2021, 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
29 juli 2021, 18:02:16
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
29 juli 2021, 17:36:50
Brawa Rheingold door GORILLUS
29 juli 2021, 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
29 juli 2021, 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
29 juli 2021, 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
29 juli 2021, 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 juli 2021, 16:39:17
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
29 juli 2021, 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
29 juli 2021, 15:59:15
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
29 juli 2021, 15:06:23
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
29 juli 2021, 14:37:38
  

Auteur Topic: De bouw van Rehausen.  (gelezen 10241 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2019, 12:36:14 »
Het mooiste wordt nog dat als je eenmaal kunt rijden met deze baan, je alleen maar de garagedeur open hoeft te doen en je bent direct een grote attractie in de buurt waar je woont.

Is wel redelijk uniek daar om een modelbaan te hebben had ik begrepen. Hoewel die 2 winkels "in de buurt" natuurlijk wel ergens aan hun bestaansrecht moeten ontlenen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #31 Gepost op: 19 juli 2019, 14:37:06 »
Dat zal denk (hoop) ik wel mee gaan vallen. Dat is namelijk precies de reden waarom ik de baan "verkeerd om" bouw. Als de deur openstaat kijk je van buiten tegen de achterwand aan. Geen trein te zien dus. Maar ja, Thais kennende zal dat waarschijnlijk niet veel helpen. Het zijn aardige en vriendelijke mensen maar zo nieuwsgierig als ze groot zijn. Nu zijn de meeste Thais niet erg groot maar wel heel erg nieuwsgierig.  :P

We zullen het wel zien.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #32 Gepost op: 19 juli 2019, 14:48:39 »
Zier er goed uit Henk. En het gaat hard. Houd je wel het ongedierte buiten? Voor je het weet hangen ze onderste boven boven je baan je gebouwen vol te poepen. Dat zou jammer zijn.

Moeilijk hoor, veel gaten voor ventilatie. Misschien dat ik er nog een glaswand in zet. Ik kijk het eerst nog even aan. Waar ik meer vrees voor heb is dat ze (voornamelijk gekko's en spinnen) straks in tunnels gaan huizen en daar de trei laten ontsporen. Dus regelmatig met de bestrijdingsmiddelen rondgaan zal noodzaak zijn.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14921
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #33 Gepost op: 19 juli 2019, 15:10:59 »
Indrukwekkend, zo'n staalconstructie. Erg benieuwd naar de resultaten van de eerste hijstest!

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2019, 10:26:21 »
Interessant project, Henk zowel het baanontwerp als de hijsconstructie. We gaan het zien (y)

Grt. Ric

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2019, 12:32:40 »
Ha ja, ben zelf ook reuze benieuwd hoe de eerste hijstest gaat verlopen. Vandaag heb ik alles nog eens gecontroleerd. Alle verticale geleiders staan exact in het lood. Dus dat mag geen probleem geven. Het hoofdframe van de tafel ligt daar nu tussen met de juiste hoeveelheid speling voor achterwand en loopwielen. Morgen nog een paar dwarsverbingen er in zetten voor de nodige stijfheid. Dan kan ik begin volgende week de rest afmaken. Daarvoor moet de tafel wel naar buiten anders heb ik geen ruimte om te werken. Dat wordt nog een klus.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2019, 10:50:34 »
Zo, vandaag weer een paar stappen gezet. De achterwand aan de muurzijden zit er op. Ook de bevestigingspunten voor de hijskabels zijn gemonteerd met 3 loopwieltjes. De overige 3 zijn voor morgen. Het laatste uur stond ik meer te bedenken wat ik nu in vredesnaam ook alweer aan het doen was. Vermoeidheid gaat gepaard met concentratieverlies en dat is niet goed. Ten eerste schiet het niet op en ten tweede ga je fouten maken. Dat willen we niet, dus opruimen, douchen en met de voetjes omhoog. Lekker chillen.

Het naar buiten slepen van de tafel viel best mee. Hiervoor moet de korte poot opgetild worden tot een hoek van circa 45 graden en dan duwen. Dat gaat redelijk goed, de lange poot volgt vanzelf. Echter om het geheel weer naar binnen te krijgen is een ander verhaal. Ook nu moet de korte poot opgetild worden en dan duwen. Maar nu loopt de lange poot vooruit en dan wil deze steeds een andere kant op, dat is vervelend. Moet iets bedenken om dat te kunnen sturen, als het nog nodig mocht zijn tenminste. Want morgen waarschijnlijk de laatste keer naar buiten om de 3 loopwielen te monteren en de hijskabels. Dan kan het geheel voortaan binnen blijven.

Zo staat het er nu bij:


Er moeten nog meer dwarsverbindingen en diagonaalverbindingen geplaatst worden om de nodige stijfheid te verkrijgen. Maar dat doen we als het ding aan de kabels hangt. Dan kan ik er beter bij om te werken. De knietjes willen niet meer zo. En het scheelt nu gewicht bij het verslepen.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2019, 10:57:32 »
hoi henk
Ben je niet bang dat als het in de kabels hangt er te veel druk op de lassen komen
je gebruik U profielen  zo te zien afhankelijk van de dikte van het materiaal kan dit buigen
Een pittige klus zo te zien
groet kees


Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2019, 12:08:28 »
Hoi Kees,

Wees niet bezorgd, het zijn kokerprofielen van 5x5cm en 2,5x5cm met een wanddikte van 1,5mm. Ik heb het getest door het frame met de hoeken op stenen te leggen. Als ik dan met mijn 108kg op het midden van de lange poot (6m) ga staan buigt het 3mm door, nu. Wanneer alle dwarsverbindingen zijn aangebracht zal dat teruggebracht zijn tot minder dan 1mm. Tijdens het lassen wordt de tafel ook ondersteund door schragen en met lijmklemmen aan de geleidingsprofielen vast gezet. Geen ruimte voor error dus.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #39 Gepost op: 31 juli 2019, 10:15:14 »
Iets later dan ik gehoopt had, want een planning is er niet, maar het is gelukt. De eerste hijstest is positief verlopen. Moeizaam omdat het allemaal nog handwerk is maar de eerste meter gaat de tafel mooi omhoog. Dan ben ik zeker dat de rest ook geen problemen geeft want alle geleiders staan exact in het lood. Morgen ochtend de hijskabels precies op lengte afstellen en dan wachten tot de winch geïnstalleerd kan worden. Ondertussen iets bedenken om de kabel voorlopig aan vast te zetten zodat het geheel op werkbare hoogte blijft hangen.

Helaas geen foto kunnen maken met dat gewicht in mijn handen. Die houden jullie te goed. 😙
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #40 Gepost op: 31 juli 2019, 16:08:07 »
Nou Henk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Hopelijk gauw wat foto's .... beter nog een video ervan.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 13590
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #41 Gepost op: 31 juli 2019, 16:09:56 »
Ja Henk en heeeeeel snel met die foto's  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #42 Gepost op: 01 augustus 2019, 11:49:19 »
Jawohl Herr Vink, zum Befehl! Hier zijn de foto's.  :laugh:

Onderkant tafel ligt nu op 90cm hoogte (=bovenkant 100cm). Nu kunnen we de rest van de spanten en dwarsverbindingen afbouwen.





Hier komen de zes hijskabels bij elkaar op de evenaar en gaat een centrale kabel via vier katrollen naar de winch. Vier katrollen zorgen ervoor dat het te hijsen gewicht vier maal kleiner is dan het werkelijke gewicht. Dat scheelt in het vermogen van de winch. Nadeel is dat deze daardoor 4 maal de hijslengte (2,7 meter) moet verwerken. Dus van helemaal beneden tot helemaal boven is dat bijna 11 meter kabel. Dat past op de trommel dus geen probleem. Nog een voordeel is dat het niet zo snel gaat, dus makkelijk controleren en ingrijpen indien noodzakelijk. Overtollige kabellengtes moeten nog ingekort worden.



En tot zover zijn we vandaag gekomen. Tafel ligt op de schragen met nog enkele steunpoten in het midden exact horizontaal. Ook aan enkele geleiders met lijmtangen vastgezet. Eerste verstevigingsbalken zijn aangebracht. Morgen weer verder.





« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2019, 11:54:00 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #43 Gepost op: 01 augustus 2019, 12:13:41 »
Nou Henk dat ziet er ingenieus uit. Petje af hoor. Gaat de winch elektrisch aangedreven worden?
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2019, 13:57:06 door Thai-Bundesbahn »

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #44 Gepost op: 01 augustus 2019, 12:41:59 »
ziet er goed uit
groet kees