Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"  (gelezen 10505 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2019, 13:45:51 »
Waarom meteen bestempelen als flauwekul?  ??? 2 knaapjes van amper 8 jaar trapte vorige week bij de MacDonalds een meisje(eveneens 8) dusdanig in elkaar dat het kind met botbreuken en kneuzingen naar de eerste hulp moest. Beetje opgevoed kind, begint niet meteen een ander kind in elkaar te trappen toch? En zo zijn er legio voorbeelden op te sommen waarbij je je af kan vragen, wat heeft dat kind, of hebben die kinderen aan opvoeding genoten? Afgelopen weekend clubje van 6 14-15 jarige die even dachten te menen mijn conducteur lastig te moeten vallen. Grote waffel, de ene enge ziekte na de andere enge ziekte kreeg deze naar het hoofd geslingerd. Die werden dus wel mooi de trein uit gehaald door Veiligheid & Service. Mooie armbandjes om en overgedragen aan de politie. Top opvoeding hoor!  (y)

Even ontopic dan maar: Kinderen hebben gewoon niks te zoeken op rangeerterreinen. Moeten gewoon van die wissels afblijven, en thuis met modelspoor gaan spelen. Kunnen ze wissel omgooien zoveel ze maar willen. Later als ze groot zijn, opleiding volgen tot machinist, en legaal wissels bedienen.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2019, 13:47:08 »
Geen flauwekul maar helaas realiteit.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2019, 13:53:29 »
Flauwekul. Dat soort dingen gebeurden vroeger ook, maar je las het hooguit in het lokale sufferdje. Via sociale media en het internet hoor je over van alles waar je vroeger niks van wist. Bijvoorbeeld dat op Zeeuws Vlaanderen een paar kinderen een wissel hebben omgezet. 30 jaar geleden was dat 'nieuws' niet voorbij Terneuzen gekomen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 13:58:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2019, 13:58:46 »
Dus? Omdat het 30 jaar geleden niet uit de provincie kwam, moet het nu maar niet gemeld worden? Dit soort berichten kunnen ook dienen als waarschuwing voor andere kinderen, om vooral niet te gaan lopen klooien met zaken waar je niks vanaf weet.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2019, 14:01:09 »
Dus het betekent dat het beeld dat er vroeger zoveel minder gebeurde en zoveel beter werd opgevoed, niet klopt.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 14:03:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2019, 14:03:44 »
Daar ben ik het helemaal mee eens.  (y) Vroeger werden de zaken ook d.m.v. sociale controle opgelost. Buurman/vrouw paktje je even bij de arm en sprak je vermanend toe. (spreekt uit ervaring  ::)  :angel:  ;D ) Moet je tegenwoordig niet meer proberen  ;D


Hmm, in de tijd dat ik mijn reactie typte, snel even je berichtje inhoudelijk wijzigen  ;D Anders werd er wel opgevoed, Henk. Of het altijd beter was, daar wil ik mijn vingers niet aan branden  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 14:05:44 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2019, 14:40:14 »
Kinderen (en vooral jongens) zijn bezig om de wereld te ontdekken. En daarbij doen ze wel eens stoute dingen. Dat heeft niks met opvoeding te maken, ook goed opgevoede kinderen doen dat wel eens.
Jongens die een meisje in elkaar trappen, dat is van een heel andere orde. Niet te vergelijken met jongens die een wissel omleggen.
En nog wat, als de betreffende machinist de jongens niet had zien lopen was het hem waarschijnlijk niet eens opgevallen dat het wissel verkeerd lag. Het wissel lag niet in zijn route.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2019, 14:56:00 »
Kinderen (en vooral jongens) zijn bezig om de wereld te ontdekken. En daarbij doen ze wel eens stoute dingen. Dat heeft niks met opvoeding te maken, ook goed opgevoede kinderen doen dat wel eens.
Praat het nog even lekker goed zeg...  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2019, 14:59:08 »
Ik praat niks goed. Ik vertel alleen hoe het in de echte wereld werkt. En dat het niks met opvoeding te maken heeft.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #24 Gepost op: 03 juni 2019, 15:02:55 »
In de echte wereld?  ;D ;D ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #25 Gepost op: 03 juni 2019, 15:12:02 »
vrt.BE:

Citaat
De drie kinderen zijn doorverwezen naar HALT, de Nederlandse instantie die grensoverschrijdend gedrag van jongeren bestraft.

Voor de (Belgische) VRT is dat letterlijk grensoverschrijdend gedrag  ;D
Vr. groeten,
Bob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #26 Gepost op: 03 juni 2019, 15:20:01 »
Daarin geef ik Klaas geheel gelijk, het deel opvoeden is in dit geval achteraf duidelijk maken dat dit gedrag ongepast, ongewenst en zelfs gevaarlijk is.
Goed opvoeden betekend niet dat alles voor kunt zijn en/of alles maar verbiedt, opvoeden is bespreken, verhelderen, en in bepaalde gevallen straffen.
Bij het aangehaalde schopincident is het duidelijk dat de initiële opvoeding gefaald heeft, of heeft plaats gevonden op basis van in onze samenleving niet geaccepteerde waarden. In dat soort zaken dient het OM dus op te treden en m.i. dan niet alleen tegen de jonge verdachten/daders, maar onverminderd ook tegen hun ouders/verzorgers/opvoeders.

Of het vroeger minder was... ik denk het wel, ja we horen en zien nu veel meer, maar de grenzen waren ook duidelijker en strenger, ik weet zeker dat als ik dit akkefietje met het omleggen van een wissel had uitgehaald en mijn vader was daar achtergekomen, dat ik heel wat had uit te leggen.
Ik ben opgegroeid en opgevoed in vrijheid en met voldoende ruimte om te ontdekken, maar wel met duidelijke kaders die aangaven waar de grenzen lagen.
Dat laatste is heden ten dagen toch best wel anders, lang niet bij iedereen, maar het gebeurt. Beide ouders werken en de kinderen worden een groot deel van de dag toevertrouwd aan 'professionele opvoeders', die zaken op andere manier aanpakken dan ouders. Veel kinderen kunnen daar prima mee omgaan en worden na de onvermijdelijke pubertijd verantwoordelijke volwassenen, maar er is ook een groep die er niet mee om kan gaan; en waarbij het ongewenste gedrag uiteindelijk de overhand krijgt, of escaleert.

Terug naar het wissel... dit reken ik toch onder de categorie kattenkwaad. En als het omleggen van dit wissel echt gevaarlijk zou zijn, dan zat het echt wel goed op slot, zodat onbevoegd omleggen niet mogelijk zou zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #27 Gepost op: 03 juni 2019, 15:23:38 »
Voor de (Belgische) VRT is dat letterlijk grensoverschrijdend gedrag  ;D
Inderdaad, vanuit België gezien speelde het zich allemaal aan de andere kant van de grens af. Dus je kan je afvragen waar ze zich druk over maken. ;D

PS, ik moest er even naar zoeken, maar inmiddels staat het bericht ook op de site van Omroep Zeeland. Dus vanaf nu is het wereldnieuws.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 15:27:37 door Klaas Zondervan »

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #28 Gepost op: 03 juni 2019, 16:31:12 »
Jongens, jongens toch, het wordt stilaan komkommertijd dus wordt het beetje "nieuws" ontzettend opgeklopt. Kinderen die een wissel omgelegd hebben, dat moet dan zowieso een onvergrendeld wissel zijn geweest. Kan de snelheid nooit hoger zijn geweest dan 40 km/u en rijdt de machinist op zicht, en is zelf verantwoordelijk voor de stand van de wissels en de te berijden weg. Maak van een mug geen olifant.

Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kinderen zetten spoorwissel om: "Trein had kunnen ontsporen"
« Reactie #29 Gepost op: 03 juni 2019, 16:57:29 »
Zit een en ander met stijgende verbazing te lezen.
Best wel veel mensen hier die helemaal vergeten zijn dat ze in hun eigen jeugd ook kattenkwaad uithaalden of erger.
Of waren hun vaders militair die hen 24 uur per dag zaten te drillen en geen spatje ruimte gaven????

Trouwens wij spelen met treintjes hier dan moeten we de spelende kindergeest toch nog steeds een beetje kunnen begrijpen?

Tegenwoordig is alles zo overgereguleerd en met hekken omgeven (vooral het spoor) dat bij ieder stukje eigen initiatief je al in overtreding bent en dus crimineel.
(en ben je een beetje verward dan word er al snel "terrorisme" geroepen).

Een sombere Carel.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 16:59:51 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven