Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 15:51:56
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
  

Auteur Topic: Oude Benelux TD-stammen  (gelezen 31624 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #30 Gepost op: 11 July 2008, 17:50:16 »
Heb afgelopen week nog 2 x in deze trein gezeten. Bomvol, vies (stoelen en vloeren), vertragingen, geen aansluitingen op de HST naar London.   ja ja Hispeed naar Brussel je moet geld toehebben. Schande!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #31 Gepost op: 11 July 2008, 19:53:58 »
Misschien is het handiger om het hier even over de oude trekduw benelux te hebben ipv de huidige...  ;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #32 Gepost op: 11 July 2008, 20:10:39 »
De nieuwe (lees: huidige) Benelux trek/duw is thans ook oud...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #33 Gepost op: 13 July 2008, 22:09:22 »
Nog even ter toelichting op bovenstaande foto's:
De 108 (ex 7660) had een afwijkend interieur: gemoderniseerd, dwz veel van het teakhout was vervangen door aluminiumstrips of nephout-opdruk. De grote inlegwerk-wanddecoratie aan de keukenzijde was vervangen door een (inmiddels door vocht aangetaste) reproductie van Monet in een lijst. Helaas zijn mijn duidelijkste overzichtsfoto's van dit exemplaar. In de andere Wrdk's was het interieur origineler (maar zonder de bar natuurlijk).

De tegenoverliggende wand bij de bagage-en conducteursafdeling was in de andere Wrdk's nog min of meer als op onderstaande illustratie uit De Kilometerkampioen (1954), met dit verschil dat de twee spiegels (zie foto uit de 108) ook waren toegevoegd. Bekleding zoals gezegd rood, bovenkant tafels geel.
De geserveerde koffie was anders dan in de binnenlandse restauratierijtuigen, in verband met meer kwaliteit verlangende Belgen. De Benelux-koffie waren wegwerp- tweedelige filtersets van het merk Rombouts (kopje met filterbakje erop waarin warm water werd gegoten). De restauratiewagens werden overigens niet alleen vanuit Brussel bevoorraad, want ook op Nederlandse stations werden vooraadjes blikjes etc. aangevoerd (door de overgebleven klapdeuren; ongeveer het enige waar die nog voor gebruikt werden, want wegens het ontbreken van centrale deursluiting hoorden ze verder op slot te zijn. Wat ze niet altijd waren, wat dan weer stress bij de steward gaf als *iemand* ze toch opendeed). De echte ijskasten in de keukens werden 's ochtends in Brussel met ijs bijgevuld. Een steward vertelde mij dat de kolenfornuizen tot in 1982 in gebruik waren gebleven voor kleine maaltijden (bv. uitsmijters).

 

Zie ook dit recente draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11856.0
« Laatst bewerkt op: 13 July 2008, 22:20:14 door janw »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2008, 17:34:26 »
De blauwe/gele Belgische rijtuigen werden ook wel eens vervangen door een zelfde rijtuig maar dan in het Belgisch groen!
« Laatst bewerkt op: 15 August 2008, 06:47:02 door Arnold. Reden: B=Belgisch en geen tweede klas »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #35 Gepost op: 14 August 2008, 22:24:17 »
Dat zal niet eenzelfde rijtuig zijn geweest want er zijn geen groene plan W's. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #36 Gepost op: 18 August 2008, 16:29:07 »
Hier enkele eerder beloofde plaatjes:


NMBS A 51 88 19-70 403-7 in tr. 163 te Rotterdam CS, 8 december 1985


NMBS AB 51 88 30-70 407-9 in tr. 163 te Rotterdam CS, 8 december 1985


NMBS D 51 88 95-40 914-3 in trein 164 tussen Delft en Schiedam, 26 januari 1986

 
Trein Amsterdam-Brussel met 2xNMBS 25.5 tussen Delft en Schiedam, 13 oktober 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #37 Gepost op: 18 August 2008, 16:31:51 »
Kwam het vaker voor dat een oude beneluxstam met 2x nmbs 25.5 reed? dit is voor het eerst dat ik dat zie namelijk ???

mvg
Bart

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #38 Gepost op: 18 August 2008, 16:33:46 »
Ja, in het laatste jaar gebeurde het geregeld dat er een trek-trek reed i.p.v. trek-duw. Vaak ging er dan nog een oranje "Eurofima-achtige" bagagewagen mee (niet zo'n mal ding als hierboven).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #39 Gepost op: 18 August 2008, 16:36:35 »
deze die ik van railfaneurope heb geplukt is ook leuk, volgens het bijschrift staat er een 25.5 voor en is dit de achterkant van de trein

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #40 Gepost op: 18 August 2008, 16:38:55 »
Dit is merkwaardig! De reeks 11 staat op de plek van de 25.5 en de 25.5 op de plek van de WRDs (of hij staat er voor, dat kan ik niet goed zien).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #41 Gepost op: 18 August 2008, 16:40:49 »
jah het eind van de trein staat helaas door de bocht, ik weet het helaas ook niet maar hij is wel leuk.
Volgens mij is de WRDs eraf en staat er alleen een 25.5

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #42 Gepost op: 18 August 2008, 18:56:50 »
Plaatje van een trek-trek met oranje D (kont-schot)


Trnr 186 Bs-Asd in Sloterdijk  07-08-1986
No dress rehearsel, this is our life.

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #43 Gepost op: 26 September 2008, 20:54:49 »
Spoorgenoten,
Even een vraagje over de verschillende uitvoeringen van de I4 rijtuigen van LSM/Heris.
Hoe "fout" zijn de 12118 en 12126 (beiden met blauw dak) t.o.v. de 12112 en 12122 (beiden met grijs dak)?

Ik heb ergens gelezen dat het blauwe dak niet helemaal klopt. Maar als ik zou moeten kiezen tussen een rijtuig met blauw dak of helemaal géén rijtuig, wat zou dan jullie advies zijn?
En hoe krijg ik dan ooit een echte oude Benelux TD stam compleet?

gr
Hans


fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #44 Gepost op: 26 September 2008, 22:05:31 »
kijk eens naar de foute daken van mijn rijtuigen...

Ik denk de kleur is goed, grijs of blauw, kan wel! kijk naar de eerste foto in dit draadje van Frank.

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008