Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
  

Auteur Topic: Oude Benelux TD-stammen  (gelezen 31584 keer)

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #45 Gepost op: 26 September 2008, 23:25:16 »
Bernd,
Inderdaad is duidelijk te zien dat de daken verschillen in hoogte van elkaar.
Ik kan echter een AB rijtuig kopen met blauw dak; dan zou ik er van uit mogen gaan dat dit het juiste dak is qua hoogte. Eventueel kan ik het dak dan grijs spuiten.
Of zijn er ook AB rijtuigen, dus de 12126, met verkeerde daken?

gr
Hans 

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #46 Gepost op: 27 September 2008, 15:26:22 »
Ik heb een vraag, hoe werden de vouwbalgen van de Plan L postrijtuigen gekoppeld aan de rest van de rijtuigen die buisbalgen hadden? Werden ze überhaupt gekoppeld?

En ik heb een verzoek: Foto's van het dak van een Postrijtuig, volgens mij mis ik toch nog wat op mijn mastica tekeningen   :(

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #47 Gepost op: 27 September 2008, 20:07:21 »
Voor de zoveelste keer weer de uitleg over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen:

over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;

Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.

Een hele heisa dus voor de rangeerders ;D

Gelukkig mochten er geen reizigers naar het postrijtuig in de Benelux. Dus mag je bovenstaande gelijk weer vergeten :o de balgen van de P werden niet doorverbonden en de kopdeuren van de aanpalende Plan W bleven eveneens op slot  :)

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #48 Gepost op: 30 September 2008, 23:51:14 »
Die NMBS oranje D die in de laatste jaren soms in de Benelux TD zat, welk type is dat? Is deze van het type DMS dat al eens door LSM is uitgebracht?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #49 Gepost op: 13 March 2009, 12:43:41 »
Met die Dms + ICR + 55 kun je een èchte Beneluxtrein maken!

5505 met tr. 1138 te Luxemburg, 25 juli 1987

Trein reed van Luxemburg naar Zandvoort via Luttich, Maastricht en Utrecht.
Tot in 1985 kwam de NMBS reeks 55 in NL.


Kwam de reeks 55 dan tot Utrecht of hebben ze achter de grens een nieuwe loc ervoor geplaatst?

Welke lok reed naar 1985 met dit treinen op Nederlands terrein?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #50 Gepost op: 13 March 2009, 12:53:04 »
De 55 reed tot Maastricht, daar nam een NS E-loc (meestal) 1600 de trein over.

Nadat het baanvak Luik-Maastricht (eind september 1985) elektrisch bereden kon worden reed de 55 tot Luik en nam tussen Luik en Maastricht een Belgische E-loc de trein voor zijn rekening. Meestal was dat een reeks 21 of 27. Deze situatie duurde tot 2000. In dat jaar werd de kon gehele Ardennenlijn elektrisch in gebruik worden genomen. De CFL serie 3000 reed de trein van Luxemburg naar Luik, in Luik werd kopgemaakt, de 21/27 bleef de trein naar Maastricht brengen. Een paar jaar geleden is deze fraaie seizoenstrein helaas opgeheven.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 13:00:00 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #51 Gepost op: 13 March 2009, 15:13:39 »
beste dank Frank! Omdat mijn beneluxtrein nog niet af is gaat het belg bagagerijtuig in de Ardennen-Expres rijden, heb geen reeks 55... Heb ik ook niet nodig, volgens het duidelijk uitleg. 1600 heb ik wel, maar slechts in Railion :-X Is het volgende project weer klaar, 1823 omnummeren naar een 1600 in tijdperk IV...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #52 Gepost op: 13 March 2009, 15:26:45 »
De 55 reed tot Maastricht, daar nam een NS E-loc (meestal) 1600 de trein over.

Nadat het baanvak Luik-Maastricht (eind september 1985) elektrisch bereden kon worden reed de 55 tot Luik en nam tussen Luik en Maastricht een Belgische E-loc de trein voor zijn rekening. Meestal was dat een reeks 21 of 27. Deze situatie duurde tot 2000. In dat jaar werd de kon gehele Ardennenlijn elektrisch in gebruik worden genomen. De CFL serie 3000 reed de trein van Luxemburg naar Luik, in Luik werd kopgemaakt, de 21/27 bleef de trein naar Maastricht brengen. Een paar jaar geleden is deze fraaie seizoenstrein helaas opgeheven.


Weet je dat zeker Frank?
Volgens mij kwamen de 55 ers pas in luik aan de trein.
Kan er ook niks van terugvinden.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #53 Gepost op: 13 March 2009, 16:22:29 »
Ja, dat weet ik zeker. Tot aan de elektrificatie van Luik-Mt kwamen de 55'ers in Mt. Ik heb zelf de 5542 op 11 juli 1985 met de trein Ancona-Basel-Luxemburg-Amsterdam door Eijsden zien denderen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #54 Gepost op: 14 March 2009, 07:54:21 »
En hier het (rommelige) plaatje van de 5542 met D 296 door Eijsden op 11 juli 1985:

5542 met tr. 296 door Eijsden, 11 juli 1985


beste dank Frank! Omdat mijn beneluxtrein nog niet af is gaat het belg bagagerijtuig in de Ardennen-Expres rijden, heb geen reeks 55...

Het oranje bagagerijtuig ging er ook af in Luik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #55 Gepost op: 14 March 2009, 08:32:11 »
Oke,

Dus de loc's kwamen in Nederland (zonder ATB?).
Maar de trein op foto is de internationale uit basel, geen Ardennen express

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #56 Gepost op: 14 March 2009, 08:39:31 »
NS E-locs 1100/1200/1300/1600/1700/1800 brachten/brengen hun treinen toch ook Emmerich en Bad Bentheim zonder Indusi? Dat met de 55'ers was gewoon grensverkeer.

Ik heb geen foto's van de Ardennen Expres met 55 in Mt, het gaat om de beeldvorming van hoe het er op Luik-Mt aan toe ging tot in 1985. De Ardennen Expres, autoslaaptreinen en de treinen naar/van Basel werden tot de elektrificatie met 55'ers gereden op Luik-Mt.

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #57 Gepost op: 17 March 2009, 13:42:19 »
Kees-jan

let je wel op dat je i4 AB bak met 12 ventilatoren weggaat? ;D

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #58 Gepost op: 17 March 2009, 13:45:02 »
Ja want ik heb ook 2 AB rijtuigen staan om over te spuiten (op de foto staan 2 Atjes.......nee de andere set is niet te koop want die is al weggegaan voor grof geld  ;D).

Kees-jan

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Oude Benelux TD-stammen
« Reactie #59 Gepost op: 17 March 2009, 15:08:37 »

Hier een plaatje van de 55 in Maastricht. Lok 5542 met 4 ICR vertrekt om 11.13  naar Luxemburg op 21 september 1985. Foto is gemaakt net buiten het station.

Groeten Harry.