Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:41:04
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:35:05
Koploper overzetten naar iTrain door C_Jabaaij
Vandaag om 20:32:36
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
Vandaag om 20:28:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:22:41
Pendel module door Bert55
Vandaag om 20:18:54
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
Vandaag om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:58:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 19:19:09
Piko 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 19:17:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 18:45:22
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
  

Auteur Topic: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland  (gelezen 3946 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Gepost op: 09 May 2019, 11:30:03 »
Van de week stuitte ik op deze foto.

Ik heb mezelf beperkt ik wat ik aanschaf door alleen Nederlands te rijden en ook nog alleen als het in 1981 op de baan stond. Ik had alleen korte TEE treinen voorbij zien komen, maar om die mijn station aan te doen is ook wat overkill voor een landelijk stationnetje wat ik aan het bouwen ben. Maar dit zou wel heel leuk zijn. En ook met een br 216  :-*

Nu weet ik heel weinig van de DB van wijzigingen in huisstijl, en hoe dat zit met de jaartallen enzo (voor Nederlands materiaal gebruik ik vaak RailWiki). Welke rijtuigen zijn dit precies? Toevallig deze:

Piko 57650 - Perswg. 2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57651 - Perswg. 1./2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57652 - Perswg. 2.Kl. Steuer. Silberling DB IV

Want volgens mij geen Karsruhe kopf, toch?
« Laatst bewerkt op: 09 May 2019, 14:17:18 door 44 »

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2911
  • Duitsland TP III/IV
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2019, 11:58:38 »


Nee, "normale" stuurstand.

Karlsruhe kopf:
Grt, Ronald.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2019, 14:15:36 »
Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2019, 14:23:05 »
Het zou toch ook een oude kop kunnen zijn? Vanuit deze hoek is het lastig te zien.
Staat nog een ander topic op het forum, specifiek over de trein naar Groningen, met een paar andere foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14347.0

Naar Nijmegen werd de stuurstand ook als zodanig gebruikt, en kwamen zowel treinen met de oude (zoals de 57652) als nieuwe stuurstand voor.
In het geval de nieuwe stuurstand was dit (meestal/altijd?) de versie met blauw/creme voorzijde, aangezien de 216 alleen over stoomverwarming beschikt...

Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Tja de nieuwe Roco's, oudere versies zijn qua bedrukking mooier dan de nieuwe...
Brawa komt binnenkort ook met nieuwe Silberlingen, en je kunt ook kijken op de tweedehandsmarkt naar sets van Lima, heb je alle drie de wagens in een set.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2019, 15:17:27 »
Als je graag zo'n Karlsruhe Kopf wil laten rijden kun je ook deze combi maken:   https://flic.kr/p/buLQnh    https://flic.kr/p/bHFBLD    of    https://flic.kr/p/oVM8Qj


Deze is ook leuk:  https://flic.kr/p/aB2TVA



Edit: kwam deze nog tegen:

https://flic.kr/p/Uq2CfE
« Laatst bewerkt op: 11 May 2019, 15:13:30 door Rondje_HO »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2019, 15:36:07 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

Brawa had ik nog niet gevonden. Goeie, ben benieuwd! Zullen vast mooie rijtuigen worden. Alleen staat op hun site Epoche 3 bij de oude stuurstand en Epoche 4 bij de nieuwe. En ik heb weinig sjoege wat dan de verschillen zijn. Zal ze eens een mail sturen.


@Rondje_HO Ik vind eigenlijk de Hasenkasten wel mooi, i.p.v. de Karlsruhe Kopf :) Wel gave foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: 09 May 2019, 15:38:40 door Joran »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2019, 17:58:01 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

De 216 was voorzien van stoomverwarming, te herkennen aan de dikke "buis" met een scharnierende hoek. Alleen rijtuigen die (ook) geschikt zijn voor stoomverwarming kunnen dus door de loc verwarmt worden. Een aantal andere series uit de V160-familie (210, 217 en 218)  hebben wel elektrische verwarming.

Van de Silberlingen met Karlruherkopf is een deel alleen geschikt voor elektrische verwarming. Ik dacht dat dit geldt voor het grootste deel van de stuurstanden met oranje fronten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Daarom zie je volgens mij meestal Hasenkasten of blauwbeige stuurstanden in combinatie met een 216. De Hasenkasten die zijn omgebouwd naar Karlruherkopf waren ook (vrijwel?) allemaal blauwbeige.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2019, 18:02:43 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2019, 21:50:56 »
Hallo

In de zomerperiode was het type verwarming dan weer onbelangrijk. :angel:

Niet alle 216 hadden de geschikte "Wendezugsteuerung" om ook met de "Karlsruher" overweg te kunnen.
Nummers 001 - 009, 026 - 035, 083 - 104, 130 - 169, 185 - 199 kunnen een karlsruher duwen.
En dan waren er ook nog enkele die helemaal geen wzs hadden.

In model mag je echter doen wat je zelf mooi vindt  ;D

Bart