Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 20:50:47
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland  (gelezen 3513 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Gepost op: 09 mei 2019, 11:30:03 »
Van de week stuitte ik op deze foto.

Ik heb mezelf beperkt ik wat ik aanschaf door alleen Nederlands te rijden en ook nog alleen als het in 1981 op de baan stond. Ik had alleen korte TEE treinen voorbij zien komen, maar om die mijn station aan te doen is ook wat overkill voor een landelijk stationnetje wat ik aan het bouwen ben. Maar dit zou wel heel leuk zijn. En ook met een br 216  :-*

Nu weet ik heel weinig van de DB van wijzigingen in huisstijl, en hoe dat zit met de jaartallen enzo (voor Nederlands materiaal gebruik ik vaak RailWiki). Welke rijtuigen zijn dit precies? Toevallig deze:

Piko 57650 - Perswg. 2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57651 - Perswg. 1./2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57652 - Perswg. 2.Kl. Steuer. Silberling DB IV

Want volgens mij geen Karsruhe kopf, toch?
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 14:17:18 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Duitsland TP III
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2019, 11:58:38 »


Nee, "normale" stuurstand.

Karlsruhe kopf:
Grt, Ronald.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2019, 14:15:36 »
Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:05 »
Het zou toch ook een oude kop kunnen zijn? Vanuit deze hoek is het lastig te zien.
Staat nog een ander topic op het forum, specifiek over de trein naar Groningen, met een paar andere foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14347.0

Naar Nijmegen werd de stuurstand ook als zodanig gebruikt, en kwamen zowel treinen met de oude (zoals de 57652) als nieuwe stuurstand voor.
In het geval de nieuwe stuurstand was dit (meestal/altijd?) de versie met blauw/creme voorzijde, aangezien de 216 alleen over stoomverwarming beschikt...

Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Tja de nieuwe Roco's, oudere versies zijn qua bedrukking mooier dan de nieuwe...
Brawa komt binnenkort ook met nieuwe Silberlingen, en je kunt ook kijken op de tweedehandsmarkt naar sets van Lima, heb je alle drie de wagens in een set.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2019, 15:17:27 »
Als je graag zo'n Karlsruhe Kopf wil laten rijden kun je ook deze combi maken:   https://flic.kr/p/buLQnh    https://flic.kr/p/bHFBLD    of    https://flic.kr/p/oVM8Qj


Deze is ook leuk:  https://flic.kr/p/aB2TVA



Edit: kwam deze nog tegen:

https://flic.kr/p/Uq2CfE
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 15:13:30 door Rondje_HO »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2019, 15:36:07 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

Brawa had ik nog niet gevonden. Goeie, ben benieuwd! Zullen vast mooie rijtuigen worden. Alleen staat op hun site Epoche 3 bij de oude stuurstand en Epoche 4 bij de nieuwe. En ik heb weinig sjoege wat dan de verschillen zijn. Zal ze eens een mail sturen.


@Rondje_HO Ik vind eigenlijk de Hasenkasten wel mooi, i.p.v. de Karlsruhe Kopf :) Wel gave foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 15:38:40 door Joran »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2019, 17:58:01 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

De 216 was voorzien van stoomverwarming, te herkennen aan de dikke "buis" met een scharnierende hoek. Alleen rijtuigen die (ook) geschikt zijn voor stoomverwarming kunnen dus door de loc verwarmt worden. Een aantal andere series uit de V160-familie (210, 217 en 218)  hebben wel elektrische verwarming.

Van de Silberlingen met Karlruherkopf is een deel alleen geschikt voor elektrische verwarming. Ik dacht dat dit geldt voor het grootste deel van de stuurstanden met oranje fronten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Daarom zie je volgens mij meestal Hasenkasten of blauwbeige stuurstanden in combinatie met een 216. De Hasenkasten die zijn omgebouwd naar Karlruherkopf waren ook (vrijwel?) allemaal blauwbeige.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 18:02:43 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2019, 21:50:56 »
Hallo

In de zomerperiode was het type verwarming dan weer onbelangrijk. :angel:

Niet alle 216 hadden de geschikte "Wendezugsteuerung" om ook met de "Karlsruher" overweg te kunnen.
Nummers 001 - 009, 026 - 035, 083 - 104, 130 - 169, 185 - 199 kunnen een karlsruher duwen.
En dan waren er ook nog enkele die helemaal geen wzs hadden.

In model mag je echter doen wat je zelf mooi vindt  ;D

Bart