Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door wob
Vandaag om 16:11:30
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Hendrik Jan
Vandaag om 16:10:33
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 16:06:19
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 16:02:39
Roco 2020 nieuws door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:53:43
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:53:42
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 15:48:58
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 15:41:24
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door Reeks77
Vandaag om 15:40:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:40:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
Vandaag om 15:29:04
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 15:25:49
Fleischmann br 24 / 4140 verlichting vrijmaken door stoombr38
Vandaag om 15:25:05
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door iarnrod
Vandaag om 15:12:56
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door BartvD
Vandaag om 14:49:11
Zestiger jaren plastic lijmen? door phdirk
Vandaag om 14:48:18
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:47:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:44:18
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 14:39:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:35:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:25:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 13:47:33
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
Vandaag om 13:46:05
EifelBurgenBahn door Falkenberg
Vandaag om 13:24:23
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 13:19:26
Koppeling weg. Oplossingen? door henk
Vandaag om 13:01:05
100x "Het is Weekend" foto's!!! door Jelmer
Vandaag om 12:48:21
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 12:40:51
  

Auteur Topic: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland  (gelezen 1662 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • NS tijdperk IV (1981)
Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Gepost op: 09 mei 2019, 11:30:03 »
Van de week stuitte ik op deze foto.

Ik heb mezelf beperkt ik wat ik aanschaf door alleen Nederlands te rijden en ook nog alleen als het in 1981 op de baan stond. Ik had alleen korte TEE treinen voorbij zien komen, maar om die mijn station aan te doen is ook wat overkill voor een landelijk stationnetje wat ik aan het bouwen ben. Maar dit zou wel heel leuk zijn. En ook met een br 216  :-*

Nu weet ik heel weinig van de DB van wijzigingen in huisstijl, en hoe dat zit met de jaartallen enzo (voor Nederlands materiaal gebruik ik vaak RailWiki). Welke rijtuigen zijn dit precies? Toevallig deze:

Piko 57650 - Perswg. 2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57651 - Perswg. 1./2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57652 - Perswg. 2.Kl. Steuer. Silberling DB IV

Want volgens mij geen Karsruhe kopf, toch?
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 14:17:18 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1058
  • ZWOLLE
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2019, 11:58:38 »


Nee, "normale" stuurstand.

Karlsruhe kopf:
Grt, Ronald.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2019, 14:15:36 »
Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:05 »
Het zou toch ook een oude kop kunnen zijn? Vanuit deze hoek is het lastig te zien.
Staat nog een ander topic op het forum, specifiek over de trein naar Groningen, met een paar andere foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14347.0

Naar Nijmegen werd de stuurstand ook als zodanig gebruikt, en kwamen zowel treinen met de oude (zoals de 57652) als nieuwe stuurstand voor.
In het geval de nieuwe stuurstand was dit (meestal/altijd?) de versie met blauw/creme voorzijde, aangezien de 216 alleen over stoomverwarming beschikt...

Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Tja de nieuwe Roco's, oudere versies zijn qua bedrukking mooier dan de nieuwe...
Brawa komt binnenkort ook met nieuwe Silberlingen, en je kunt ook kijken op de tweedehandsmarkt naar sets van Lima, heb je alle drie de wagens in een set.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2019, 15:17:27 »
Als je graag zo'n Karlsruhe Kopf wil laten rijden kun je ook deze combi maken:   https://flic.kr/p/buLQnh    https://flic.kr/p/bHFBLD    of    https://flic.kr/p/oVM8Qj


Deze is ook leuk:  https://flic.kr/p/aB2TVA



Edit: kwam deze nog tegen:

https://flic.kr/p/Uq2CfE
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 15:13:30 door Rondje_HO »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2019, 15:36:07 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

Brawa had ik nog niet gevonden. Goeie, ben benieuwd! Zullen vast mooie rijtuigen worden. Alleen staat op hun site Epoche 3 bij de oude stuurstand en Epoche 4 bij de nieuwe. En ik heb weinig sjoege wat dan de verschillen zijn. Zal ze eens een mail sturen.


@Rondje_HO Ik vind eigenlijk de Hasenkasten wel mooi, i.p.v. de Karlsruhe Kopf :) Wel gave foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 15:38:40 door Joran »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2019, 17:58:01 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

De 216 was voorzien van stoomverwarming, te herkennen aan de dikke "buis" met een scharnierende hoek. Alleen rijtuigen die (ook) geschikt zijn voor stoomverwarming kunnen dus door de loc verwarmt worden. Een aantal andere series uit de V160-familie (210, 217 en 218)  hebben wel elektrische verwarming.

Van de Silberlingen met Karlruherkopf is een deel alleen geschikt voor elektrische verwarming. Ik dacht dat dit geldt voor het grootste deel van de stuurstanden met oranje fronten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Daarom zie je volgens mij meestal Hasenkasten of blauwbeige stuurstanden in combinatie met een 216. De Hasenkasten die zijn omgebouwd naar Karlruherkopf waren ook (vrijwel?) allemaal blauwbeige.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 18:02:43 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2019, 21:50:56 »
Hallo

In de zomerperiode was het type verwarming dan weer onbelangrijk. :angel:

Niet alle 216 hadden de geschikte "Wendezugsteuerung" om ook met de "Karlsruher" overweg te kunnen.
Nummers 001 - 009, 026 - 035, 083 - 104, 130 - 169, 185 - 199 kunnen een karlsruher duwen.
En dan waren er ook nog enkele die helemaal geen wzs hadden.

In model mag je echter doen wat je zelf mooi vindt  ;D

Bart