Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:17:52
Zonder fouten een Arduino programmeren door bask185
Vandaag om 12:17:12
Uhlenbrock 73405 door Hugo Baart
Vandaag om 12:14:01
The Summer of 69 door Jeronimos
Vandaag om 12:13:32
Wielstel draaiend vastzetten? door Menno
Vandaag om 12:11:37
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Noud
Vandaag om 11:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 11:48:55
Penning 175 jaar spoorwegen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:30:54
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 11:18:33
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door henk
Vandaag om 10:51:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:32
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 10:15:55
Pimp my Hippel door Jan-Peter
Vandaag om 10:15:02
Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door ingenium secundus
Vandaag om 10:05:52
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 09:56:23
Lima VIRM, reservekoppeling, waar verkrijgbaar? door hans1958
Vandaag om 09:45:41
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:18:25
Welke manier van handbediening op wissels? door Wim Janse
Vandaag om 09:14:05
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door bask185
Vandaag om 09:12:24
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door thonis
Vandaag om 09:06:46
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Noordernet
Vandaag om 08:53:43
Piko NS1100, materieelbespreking door Forever Rocofan
Vandaag om 08:37:01
BNLS-module: "Grasland" door tothebeach
Vandaag om 08:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:09:52
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:25:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 07:20:01
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
  

Auteur Topic: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland  (gelezen 1903 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1331
  • NS tijdperk IV (1981)
Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Gepost op: 09 mei 2019, 11:30:03 »
Van de week stuitte ik op deze foto.

Ik heb mezelf beperkt ik wat ik aanschaf door alleen Nederlands te rijden en ook nog alleen als het in 1981 op de baan stond. Ik had alleen korte TEE treinen voorbij zien komen, maar om die mijn station aan te doen is ook wat overkill voor een landelijk stationnetje wat ik aan het bouwen ben. Maar dit zou wel heel leuk zijn. En ook met een br 216  :-*

Nu weet ik heel weinig van de DB van wijzigingen in huisstijl, en hoe dat zit met de jaartallen enzo (voor Nederlands materiaal gebruik ik vaak RailWiki). Welke rijtuigen zijn dit precies? Toevallig deze:

Piko 57650 - Perswg. 2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57651 - Perswg. 1./2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57652 - Perswg. 2.Kl. Steuer. Silberling DB IV

Want volgens mij geen Karsruhe kopf, toch?
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 14:17:18 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1253
  • ZWOLLE
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2019, 11:58:38 »


Nee, "normale" stuurstand.

Karlsruhe kopf:
Grt, Ronald.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1331
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2019, 14:15:36 »
Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:05 »
Het zou toch ook een oude kop kunnen zijn? Vanuit deze hoek is het lastig te zien.
Staat nog een ander topic op het forum, specifiek over de trein naar Groningen, met een paar andere foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14347.0

Naar Nijmegen werd de stuurstand ook als zodanig gebruikt, en kwamen zowel treinen met de oude (zoals de 57652) als nieuwe stuurstand voor.
In het geval de nieuwe stuurstand was dit (meestal/altijd?) de versie met blauw/creme voorzijde, aangezien de 216 alleen over stoomverwarming beschikt...

Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Tja de nieuwe Roco's, oudere versies zijn qua bedrukking mooier dan de nieuwe...
Brawa komt binnenkort ook met nieuwe Silberlingen, en je kunt ook kijken op de tweedehandsmarkt naar sets van Lima, heb je alle drie de wagens in een set.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6556
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2019, 15:17:27 »
Als je graag zo'n Karlsruhe Kopf wil laten rijden kun je ook deze combi maken:   https://flic.kr/p/buLQnh    https://flic.kr/p/bHFBLD    of    https://flic.kr/p/oVM8Qj


Deze is ook leuk:  https://flic.kr/p/aB2TVA



Edit: kwam deze nog tegen:

https://flic.kr/p/Uq2CfE
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 15:13:30 door Rondje_HO »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1331
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2019, 15:36:07 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

Brawa had ik nog niet gevonden. Goeie, ben benieuwd! Zullen vast mooie rijtuigen worden. Alleen staat op hun site Epoche 3 bij de oude stuurstand en Epoche 4 bij de nieuwe. En ik heb weinig sjoege wat dan de verschillen zijn. Zal ze eens een mail sturen.


@Rondje_HO Ik vind eigenlijk de Hasenkasten wel mooi, i.p.v. de Karlsruhe Kopf :) Wel gave foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 15:38:40 door Joran »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2019, 17:58:01 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

De 216 was voorzien van stoomverwarming, te herkennen aan de dikke "buis" met een scharnierende hoek. Alleen rijtuigen die (ook) geschikt zijn voor stoomverwarming kunnen dus door de loc verwarmt worden. Een aantal andere series uit de V160-familie (210, 217 en 218)  hebben wel elektrische verwarming.

Van de Silberlingen met Karlruherkopf is een deel alleen geschikt voor elektrische verwarming. Ik dacht dat dit geldt voor het grootste deel van de stuurstanden met oranje fronten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Daarom zie je volgens mij meestal Hasenkasten of blauwbeige stuurstanden in combinatie met een 216. De Hasenkasten die zijn omgebouwd naar Karlruherkopf waren ook (vrijwel?) allemaal blauwbeige.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 18:02:43 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2019, 21:50:56 »
Hallo

In de zomerperiode was het type verwarming dan weer onbelangrijk. :angel:

Niet alle 216 hadden de geschikte "Wendezugsteuerung" om ook met de "Karlsruher" overweg te kunnen.
Nummers 001 - 009, 026 - 035, 083 - 104, 130 - 169, 185 - 199 kunnen een karlsruher duwen.
En dan waren er ook nog enkele die helemaal geen wzs hadden.

In model mag je echter doen wat je zelf mooi vindt  ;D

Bart