Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Daniels
Vandaag om 12:59:04
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Bert van Gelder
Vandaag om 12:51:59
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:51:18
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:51:07
De 2454 en andere BSH-projecten in model door spoorijzer
Vandaag om 12:46:34
De fabriek - Spoor 0 door Joop_L
Vandaag om 12:46:22
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 12:41:15
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 12:39:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Albert.H0
Vandaag om 12:32:54
100x "Het is Weekend" foto's! door Albert.H0
Vandaag om 12:30:39
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:19:25
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:03:06
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken. door puntenglijder
Vandaag om 12:01:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:01:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:55:01
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 11:51:31
Videoserie: Rocrail voor beginners door JohnT
Vandaag om 11:49:27
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door henk
Vandaag om 11:15:02
Old England door sdz1976
Vandaag om 11:10:01
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:08:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:55
Artitec: DDM-1 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:47:52
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 10:43:46
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:13:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:32:41
Haarsem aan Zee H0 door sdz1976
Vandaag om 09:22:32
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 08:35:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sjoerd74
Vandaag om 06:12:37
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 00:29:22
  

Auteur Topic: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland  (gelezen 1669 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • NS tijdperk IV (1981)
Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Gepost op: 09 mei 2019, 11:30:03 »
Van de week stuitte ik op deze foto.

Ik heb mezelf beperkt ik wat ik aanschaf door alleen Nederlands te rijden en ook nog alleen als het in 1981 op de baan stond. Ik had alleen korte TEE treinen voorbij zien komen, maar om die mijn station aan te doen is ook wat overkill voor een landelijk stationnetje wat ik aan het bouwen ben. Maar dit zou wel heel leuk zijn. En ook met een br 216  :-*

Nu weet ik heel weinig van de DB van wijzigingen in huisstijl, en hoe dat zit met de jaartallen enzo (voor Nederlands materiaal gebruik ik vaak RailWiki). Welke rijtuigen zijn dit precies? Toevallig deze:

Piko 57650 - Perswg. 2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57651 - Perswg. 1./2.Kl. Silberling DB IV
Piko 57652 - Perswg. 2.Kl. Steuer. Silberling DB IV

Want volgens mij geen Karsruhe kopf, toch?
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 14:17:18 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • ZWOLLE
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2019, 11:58:38 »


Nee, "normale" stuurstand.

Karlsruhe kopf:
Grt, Ronald.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2019, 14:15:36 »
Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: Baureihe 216 en Siblerlinge in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:05 »
Het zou toch ook een oude kop kunnen zijn? Vanuit deze hoek is het lastig te zien.
Staat nog een ander topic op het forum, specifiek over de trein naar Groningen, met een paar andere foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14347.0

Naar Nijmegen werd de stuurstand ook als zodanig gebruikt, en kwamen zowel treinen met de oude (zoals de 57652) als nieuwe stuurstand voor.
In het geval de nieuwe stuurstand was dit (meestal/altijd?) de versie met blauw/creme voorzijde, aangezien de 216 alleen over stoomverwarming beschikt...

Hmm ontdek net door een oud topic hier dat deze, met hetzelfde nummer, vroeger werden verkocht als 'Hobby' model. En dat details als losse handgrepen, luchtslangen etc. ontbreken. Foto's op internet bevestigen dit. Hmm dan toch maar liever wachten op Roco's.

Tja de nieuwe Roco's, oudere versies zijn qua bedrukking mooier dan de nieuwe...
Brawa komt binnenkort ook met nieuwe Silberlingen, en je kunt ook kijken op de tweedehandsmarkt naar sets van Lima, heb je alle drie de wagens in een set.

Rondje_HO

  • Online Online
  • Berichten: 5895
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2019, 15:17:27 »
Als je graag zo'n Karlsruhe Kopf wil laten rijden kun je ook deze combi maken:   https://flic.kr/p/buLQnh    https://flic.kr/p/bHFBLD    of    https://flic.kr/p/oVM8Qj


Deze is ook leuk:  https://flic.kr/p/aB2TVA



Edit: kwam deze nog tegen:

https://flic.kr/p/Uq2CfE
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 15:13:30 door Rondje_HO »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2019, 15:36:07 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

Brawa had ik nog niet gevonden. Goeie, ben benieuwd! Zullen vast mooie rijtuigen worden. Alleen staat op hun site Epoche 3 bij de oude stuurstand en Epoche 4 bij de nieuwe. En ik heb weinig sjoege wat dan de verschillen zijn. Zal ze eens een mail sturen.


@Rondje_HO Ik vind eigenlijk de Hasenkasten wel mooi, i.p.v. de Karlsruhe Kopf :) Wel gave foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 15:38:40 door Joran »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2019, 17:58:01 »
@Quinzeedied Ja klopt het is een oude kop. De zogenaamde "Hasenkasten" of "Führerklo"  :)

Kan je dat van de 216 met alleen stoomverwarming uitleggen, en waarom dat dan een nieuwe stuurstand was?

De 216 was voorzien van stoomverwarming, te herkennen aan de dikke "buis" met een scharnierende hoek. Alleen rijtuigen die (ook) geschikt zijn voor stoomverwarming kunnen dus door de loc verwarmt worden. Een aantal andere series uit de V160-familie (210, 217 en 218)  hebben wel elektrische verwarming.

Van de Silberlingen met Karlruherkopf is een deel alleen geschikt voor elektrische verwarming. Ik dacht dat dit geldt voor het grootste deel van de stuurstanden met oranje fronten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Daarom zie je volgens mij meestal Hasenkasten of blauwbeige stuurstanden in combinatie met een 216. De Hasenkasten die zijn omgebouwd naar Karlruherkopf waren ook (vrijwel?) allemaal blauwbeige.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 18:02:43 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Baureihe 216 en Silberlinge in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2019, 21:50:56 »
Hallo

In de zomerperiode was het type verwarming dan weer onbelangrijk. :angel:

Niet alle 216 hadden de geschikte "Wendezugsteuerung" om ook met de "Karlsruher" overweg te kunnen.
Nummers 001 - 009, 026 - 035, 083 - 104, 130 - 169, 185 - 199 kunnen een karlsruher duwen.
En dan waren er ook nog enkele die helemaal geen wzs hadden.

In model mag je echter doen wat je zelf mooi vindt  ;D

Bart