Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Den Zoedel Tramt
door
RobK
Vandaag
om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
door
sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
21 januari 2021, 23:39:40
Mat '36, 445. Zelfbouw.
door
GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect?
door
Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij
door
jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland
door
gdh
21 januari 2021, 23:20:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
door
Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338
door
44
21 januari 2021, 22:42:25
Gratis gordijnen van Faller
door
GerardvV
21 januari 2021, 22:36:07
Magnorail in grotere schalen
door
MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant
door
hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek?
door
VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
door
Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg
door
timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf
door
Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus
door
Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus.
door
Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History
door
GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen
door
Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
Raccordement diorama
door
Jeroenproj
21 januari 2021, 21:07:01
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven
door
De eerste Ivo
21 januari 2021, 20:54:14
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Rolando
21 januari 2021, 20:53:08
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
door
jaco1988
21 januari 2021, 20:47:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten (gelezen 2966 keer)
Wil uut Drenthe
Offline
Berichten: 244
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Gepost op:
07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,
Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868
Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.
Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30
Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.
Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.
Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.
Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.
De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.
Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.
Zo kan ik ze wel gebruiken.
Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.
Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Syb030
Offline
Berichten: 346
Het is een kleine wereld...
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #1 Gepost op:
07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
Wil uut Drenthe
Offline
Berichten: 244
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #2 Gepost op:
23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.
Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening
A
toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening
B
toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.
Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.
Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Te 2/2
Offline
Berichten: 810
Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #3 Gepost op:
19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).
Sorry, het is al een oude foto:
Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten