Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 20:34:33
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 20:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 20:31:07
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:13:38
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
  

Auteur Topic: Piko NS Lijmwagen  (gelezen 26911 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #45 Gepost op: 01 February 2008, 12:58:10 »
Hulde ;D ff voor de zekerheid, dan weet ik waar we over praten! Heb wel gezocht op de site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.

Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....

Grtz, Marcel

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #46 Gepost op: 01 February 2008, 21:04:39 »
site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.

Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....

Grtz, Marcel

Marcel,

Op de site van het HUA vind je geen afbeeldingen (behalve op de foto site), daar zul je zelf voor naar Utrecht af moeten reizen.

De bovenste van de drie foto's van Modelspotter is volgens mij een gewoon E-tje. De middelste is een gatenkaas klapdeksel. De onderste is een verbouwde klapdeksel. Volgens mijn info is er bij enkele klapdekselwagens de "punt" afgehaald en vervangen door een vlak "deksel". Kijk maar eens goed boven de deuren van de onderste foto steken twee profielen boven de wagenbakrand uit. Dat is volgens mij dat "nieuwe" deksel.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #47 Gepost op: 01 February 2008, 21:48:10 »
Had ik ook al gezien dat die onderste wagen geen (normale) open
wagen is. Volgens mij draagt die wagen ook hetzelfde nummer als
de klapdekselwagens.

In ieder geval twee leuke wagens om te bouwen, vooral
die gatenkaaswanden ....

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 01 February 2008, 22:05:51 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #48 Gepost op: 01 February 2008, 22:33:12 »
Mee eens:-)

Alleen welke wagen dient als basismodel? Eerder door Modelspotter werd Brawa genoemd. Gewoon een standaard klapdekselwagen van Brawa? Volgens mij heeft Roco ook zo'n soortgelijke wagen gemaakt. Morgen maar ff rondneuzen op de beurs.

Grtz, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #49 Gepost op: 01 February 2008, 22:44:32 »
de standaard-klapdekselwagen van roco komt in de buurt maar is m zeker niet! De gatenkaasbottenwagen is namelijk een stuk hoger (ervanuitgaande dat het remmershuisje hetzelfde is zo'n millimeter of 4 a 5 in H0) en je zult de wanden opnieuw moeten maken. Best te doen allemaal, maar zo eventjes omspuiten lukt dan weer niet...

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #50 Gepost op: 01 February 2008, 22:45:10 »
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en, en het Brawa model is van alle andere wagens, Piko, Matrix, Fmn en Roco, de mooiste.
Voor de klapdekselwagen zul je een wagen moeten nemen van het type K25 (Wuppertal) en wat moeten knutselen. Fmn en Roco hadden/hebben hem. Volgens Carstens: Fmn 1:82 en Roco 4mm te lang dus ook niet goed.

De klapdekselwagens: Lob 8,8; Rs 4.

Modelspotter
 
 

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #51 Gepost op: 01 February 2008, 23:17:22 »
De bovenste wagen van de drie afgebeeldde wagens op de foto lijkt mij niet zo moeilijk te bouwen van styreen. Onderstel van een K25, opbouw + remmershuisje er af slopen en een bak van styreen erop maken. Belettering wordt lastiger. Waren de wagens wit?

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #52 Gepost op: 01 February 2008, 23:21:59 »
Mss een stomme vraag, maar waarom zaten die gaten in die bottenkar? Zodat iedereen kon genieten van het aroma, of voor de vliegen?  ;D

Grtz, Marcel

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #53 Gepost op: 01 February 2008, 23:50:57 »
Ik denk om de boel wat te laten indrogen en voor wat koeling.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #54 Gepost op: 01 February 2008, 23:54:02 »
Ik had zelf ooit bedacht dat het gekoeld vervoeren van beenderen
wel logisch was, dat stinkt namelijk niet (of veel minder).

Misschien werd de stank minder door die gaten, de stank kan via de
gaten weg.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #55 Gepost op: 02 February 2008, 00:06:32 »
Dat bedoel ik, als die zooi lekker vochtig ligt te broeien wil je niet weten wat voor meur daar af komt, en echt koelen is zonde van het geld het is tenslotte maar afval en beslist niet voor consumptie.
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.

Gr. Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #56 Gepost op: 02 February 2008, 00:23:59 »
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.

Niks, ik eet gewoon met mes en vork... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

o_grenier

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #57 Gepost op: 02 February 2008, 00:34:45 »
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en......
Modelspotter

Nee, dat is niet zo. De 594103 en 104 zijn *heel* andere wagens, en ook korter, de maten in met NS-boek kloppen (in tegenstelling tot de 101 en 102, want die zijn te lang aangegeven). Dat is inderdaad te zien op de tekening in HUA (inventarisnummer 4698). De 101 tot 104 kwamen wel alle 4 uit het DR-park.

GG

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #58 Gepost op: 02 February 2008, 04:26:43 »
Voor de 103 en 104' vind ik het volgende in het boek van 1922:
Lob 9,3
Rs 4,2
Eigen gew. 101
Draagverm. 15
Bodem 19,6
Inhoud 46
Binnenwerkse lengte 7,2
Breedte 2,7
Hoogte 2,1
Schroefrem
Vmax 60
bjaar 120
fabrikant Fuchs
en aanduiding gesloten gw.


Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
In ieder geval is er een tekening: HUA 4698.
Overigens: 101 en 102: tek. HUA 4697.
Maar weer es naar Ut.

Jammergenoeg bieden de jaarverslagen geen soulaas, daar staat alleen het commercieële park in.
Modelspotter



o_grenier

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #59 Gepost op: 02 February 2008, 11:38:46 »
Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
Modelspotter

Dat is een wagen die net als een andere wagen een dak heeft, maar waarvan voor de rest de afmetingen en de vorm volkomen afwijkend zijn   ;)
Overigens blijft er nog wel meer uitzoekwerk. De bovenste van de drie door jou geplaatste foto's (is overigens een foto van Wendelaar) toont wagen 594104, en dat is een open wagen!

GG