Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:38:17
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:05:44
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
  

Auteur Topic: Piko NS Lijmwagen  (gelezen 26405 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #45 Gepost op: 01 February 2008, 12:58:10 »
Hulde ;D ff voor de zekerheid, dan weet ik waar we over praten! Heb wel gezocht op de site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.

Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....

Grtz, Marcel

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #46 Gepost op: 01 February 2008, 21:04:39 »
site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.

Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....

Grtz, Marcel

Marcel,

Op de site van het HUA vind je geen afbeeldingen (behalve op de foto site), daar zul je zelf voor naar Utrecht af moeten reizen.

De bovenste van de drie foto's van Modelspotter is volgens mij een gewoon E-tje. De middelste is een gatenkaas klapdeksel. De onderste is een verbouwde klapdeksel. Volgens mijn info is er bij enkele klapdekselwagens de "punt" afgehaald en vervangen door een vlak "deksel". Kijk maar eens goed boven de deuren van de onderste foto steken twee profielen boven de wagenbakrand uit. Dat is volgens mij dat "nieuwe" deksel.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #47 Gepost op: 01 February 2008, 21:48:10 »
Had ik ook al gezien dat die onderste wagen geen (normale) open
wagen is. Volgens mij draagt die wagen ook hetzelfde nummer als
de klapdekselwagens.

In ieder geval twee leuke wagens om te bouwen, vooral
die gatenkaaswanden ....

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 01 February 2008, 22:05:51 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #48 Gepost op: 01 February 2008, 22:33:12 »
Mee eens:-)

Alleen welke wagen dient als basismodel? Eerder door Modelspotter werd Brawa genoemd. Gewoon een standaard klapdekselwagen van Brawa? Volgens mij heeft Roco ook zo'n soortgelijke wagen gemaakt. Morgen maar ff rondneuzen op de beurs.

Grtz, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #49 Gepost op: 01 February 2008, 22:44:32 »
de standaard-klapdekselwagen van roco komt in de buurt maar is m zeker niet! De gatenkaasbottenwagen is namelijk een stuk hoger (ervanuitgaande dat het remmershuisje hetzelfde is zo'n millimeter of 4 a 5 in H0) en je zult de wanden opnieuw moeten maken. Best te doen allemaal, maar zo eventjes omspuiten lukt dan weer niet...

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #50 Gepost op: 01 February 2008, 22:45:10 »
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en, en het Brawa model is van alle andere wagens, Piko, Matrix, Fmn en Roco, de mooiste.
Voor de klapdekselwagen zul je een wagen moeten nemen van het type K25 (Wuppertal) en wat moeten knutselen. Fmn en Roco hadden/hebben hem. Volgens Carstens: Fmn 1:82 en Roco 4mm te lang dus ook niet goed.

De klapdekselwagens: Lob 8,8; Rs 4.

Modelspotter
 
 

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #51 Gepost op: 01 February 2008, 23:17:22 »
De bovenste wagen van de drie afgebeeldde wagens op de foto lijkt mij niet zo moeilijk te bouwen van styreen. Onderstel van een K25, opbouw + remmershuisje er af slopen en een bak van styreen erop maken. Belettering wordt lastiger. Waren de wagens wit?

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #52 Gepost op: 01 February 2008, 23:21:59 »
Mss een stomme vraag, maar waarom zaten die gaten in die bottenkar? Zodat iedereen kon genieten van het aroma, of voor de vliegen?  ;D

Grtz, Marcel

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #53 Gepost op: 01 February 2008, 23:50:57 »
Ik denk om de boel wat te laten indrogen en voor wat koeling.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #54 Gepost op: 01 February 2008, 23:54:02 »
Ik had zelf ooit bedacht dat het gekoeld vervoeren van beenderen
wel logisch was, dat stinkt namelijk niet (of veel minder).

Misschien werd de stank minder door die gaten, de stank kan via de
gaten weg.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #55 Gepost op: 02 February 2008, 00:06:32 »
Dat bedoel ik, als die zooi lekker vochtig ligt te broeien wil je niet weten wat voor meur daar af komt, en echt koelen is zonde van het geld het is tenslotte maar afval en beslist niet voor consumptie.
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.

Gr. Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #56 Gepost op: 02 February 2008, 00:23:59 »
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.

Niks, ik eet gewoon met mes en vork... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

o_grenier

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #57 Gepost op: 02 February 2008, 00:34:45 »
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en......
Modelspotter

Nee, dat is niet zo. De 594103 en 104 zijn *heel* andere wagens, en ook korter, de maten in met NS-boek kloppen (in tegenstelling tot de 101 en 102, want die zijn te lang aangegeven). Dat is inderdaad te zien op de tekening in HUA (inventarisnummer 4698). De 101 tot 104 kwamen wel alle 4 uit het DR-park.

GG

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #58 Gepost op: 02 February 2008, 04:26:43 »
Voor de 103 en 104' vind ik het volgende in het boek van 1922:
Lob 9,3
Rs 4,2
Eigen gew. 101
Draagverm. 15
Bodem 19,6
Inhoud 46
Binnenwerkse lengte 7,2
Breedte 2,7
Hoogte 2,1
Schroefrem
Vmax 60
bjaar 120
fabrikant Fuchs
en aanduiding gesloten gw.


Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
In ieder geval is er een tekening: HUA 4698.
Overigens: 101 en 102: tek. HUA 4697.
Maar weer es naar Ut.

Jammergenoeg bieden de jaarverslagen geen soulaas, daar staat alleen het commercieële park in.
Modelspotter



o_grenier

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #59 Gepost op: 02 February 2008, 11:38:46 »
Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
Modelspotter

Dat is een wagen die net als een andere wagen een dak heeft, maar waarvan voor de rest de afmetingen en de vorm volkomen afwijkend zijn   ;)
Overigens blijft er nog wel meer uitzoekwerk. De bovenste van de drie door jou geplaatste foto's (is overigens een foto van Wendelaar) toont wagen 594104, en dat is een open wagen!

GG