Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Teveel stekkers op een stopcontact  (gelezen 9675 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #30 Gepost op: 03 april 2019, 21:00:42 »
Gaat dit om een Klassieke (BST) of moderne (naar europees model) installatie? Bij een BST installatie heb je een ringleiding systeem, en geen aparte groepen, en aan de andere kant van het spectrum heb je een Euro stijl installatie met groepen... en natuurlijk alle mogelijke tussen varianten afhankelijk van het budget en de bouwer...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #31 Gepost op: 03 april 2019, 21:43:50 »
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb ca 18 electronische apparaten (computer, schermen, boor, soldeerbout, speakers, lampen etc) en maar twee muurstopcontacten in de buurt ter beschikking. Sommige apparaten zijn dus ook via een verdeeldoos aangesloten. Nu merk ik dat dus wel, want als ik de boor aanzet of de soldeerbout uit (!) zet, gaat een computermonitor uit.
Twee opties: iets aan- of uitzetten genereert een zodanige stoorpuls dat de videoaansturing van je beeldscherm tijdelijk verstoord wordt. Dat gebeurde met m'n oude TL-lamp bij m'n bureau ook als ik 'm aanzette: een irritante plop uit de luidsprekers was naast even wegvallend beeld het resultaat. Het scherm zelf bleef echter gewoon werken, duidelijk te zien aan de LED die bleef branden. En dat met een aansluiting over HDMI ;) . Overigens verdenk ik eerder de te goedkope constructie van de LG-monitor van dit probleem, niet zozeer de videoaansturing uit de PC, want de monitor stoort enorm op een scala aan radiofrequenties. Menig frequentieband wordt helemaal dichtgedrukt, waarmee ik een deel van de radiohobby van m'n pa onmogelijk maak.
Dat de (ongetwijfeld) veel beter gebouwde Ag Neovo monitor, een monitor die in de industrie gebruikt wordt, vrolijk door bleef werken terwijl de LG z'n beeld verloor, zegt ook wel wat.

Andere optie: er is een HELE slechte las, ERGENS... Dat is een enorm brandrisico...

Hier zitten 22 apparaten op 3 verdeeldozen die achter elkaar zitten, waarvan de hoofdstekker weer in een 4-voudige opbouw-WCD zitten (die naast die hoofdstekker ook nog met 3 andere stekkers volledig bezet is).

Maar dat zijn 25 apparaten van slechts 20 en 30 Watt apparaten. De 'zuipers' zijn m'n grote soldeerbout (80 Watt), beeldschermen (2 x 43 Watt) en m'n PC, die wel iets van 200 Watt zal verbruiken.

Het grootste gedeelte van die apparaten staat niet tegelijk aan en al zou het wel zo zijn, dan nog zou ik er geen last van hebben. Alleen als ik een stofzuiger aanzet, zie je het licht eventjes iets inzakken, maar dat is normaal. Als het echt beduidend zwakker gaat branden, is er ofwel een groot probleem, ofwel een zwak uitgevoerde groep (dunne bedrading).

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2019, 16:46:36 »
Deze week toch eindelijk maar een een UPS gekocht, van Salicra. Drie stopcontacten met batterijbackup plus drie die alleen bliksembeveiliging doen. De laatste weken begon mijn tweede scherm raar te doen door constant uit en weer aan te gaan. Wellicht dat al die pieken van de soldeerbout uit doen en met de boormachine werken schade hebben aangericht. Maar nu met de UPS aangesloten gaat het prima.

Ik had overigens al een tijdelijk oplossing bedacht voor de harde schijven die ontkoppelden: tussen de poweradapter en de hub heb ik zo'n USB batterijpack gedaan die je gebruikt om je telefoon onderweg op te laden. Een mini UPS voor een fractie van de kosten.  ;D

De huidige situatie:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

locofiel

  • Gast
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2019, 17:39:28 »
Sven,

Is het het ongecontroleerd reageren van de schermen misschien ook een interferentie geweest?
Dus magneetvelden o.i.d.


Gr,

Dirk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2019, 17:49:54 »
De boor staat 3 meter van het scherm af. Ik heb iets te vroeg gejuicht, want bij het gebruik van de boor, ging het scherm net uit. Maar als ik de soldeerbout aan en uit zet, lijkt het scherm er helemaal niet op te reageren. Ik heb de verdeelstekker van de boor ook in de UPS zitten, dus misschien moet ik die daar dan maar eens uit halen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2019, 19:32:49 »
Je bent het probleem aan het maskeren of je hebt gewoon pech met de ontvankelijkheid van je scherm wat betreft storing.

Punten om te controleren:
steek het scherm op een compleet andere aansluiting, het liefst zelfs een andere groep en kijk wat er dan gebeurt als je de boor inschakelt.

Het liefst sluit je alles zelfs rechtstreeks aan. Geen verdeeldozen, gewoon apparaat > stopcontact. Op die manier sluit je sowieso slechte verdeeldozen uit.
Blijft het probleem zich voordoen, dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in je scherm. Ik ben even kwijt welke aansluiting je gebruikt, maar HDMI staat bekend om z'n ontvankelijkheid voor stoorsignalen.

Gebeurt er dan niets, ga dan weer verlengblokken bijprikken. Blijft het probleem weg, laat dan naar de installatie kijken: grote kans dat er ergens een las is die slecht is, waar veel spanning over komt te staan door de inschakelstroom van de boor. Dit is op termijn een brandrisico.

Een UPS is, op het opvangen van spanningspieken en dalen na, geen oplossing voor een mogelijk slechte installatie. Het is ook een nogal dure oplossing: de accu in goedkope modellen is vaak al snel kapot, omdat 'ie constant geladen wordt.

@ Locofiel: lijkt me sterk. Een elektromotor is er juist op gebouwd het magneetveld zo goed mogelijk in het motorhuis te houden. Anders zou de efficiëntie hard achteruit hollen. De interferentie is puur electronisch: een piek door het inschakelen op de signaal-ingangen helpt de videoverwerking tijdelijk om zeep, of de inschakelstroom van de boor laat de spanning zo ver zakken dat het scherm even uit gaat.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2019, 19:41:39 »
Als ik de verdeeldoos waar de boor op aangesloten zit uit de UPS haal en op het contact in de muur aansluit, reageert het scherm niet meer als ik de boor aan zet. Hopelijk is het nu opgelost.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2019, 20:20:09 »
Waarschijnlijk heeft je boor een behoorlijk grote aanloopstroom en is je scherm heel gevoelig voor dips op het net.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #38 Gepost op: 17 mei 2019, 00:36:28 »
Heb je het voltage al gemeten? Ben ik even benieuwd naar.
Overigens ben ik zelf een notoire verdeeldozen_achter_elkaar_aan_koppelaar maar nooit problemen mee.
Ik ken wel iemand die last krijgt van flikkerende verlichting in zijn garagebox bij het gebruike van bepaald gereedschap. Gewoon door pieken in de spanning denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #39 Gepost op: 17 mei 2019, 18:21:09 »
Ik heb ooit mn zuurverdiende stereoset weten op te blazen met...... een stofzuiger.
Op het moment van uitschakelen van dat ding ging de toren uit.
Ik had hem gekocht met zo'n all risk verzekering, dus hoppa, mooi laten fixen.
Helaas was de constatering dat het zodanig kapot was dat ik een andere kon uitzoeken.
Het werd omschreven alsof het een bliksem inslag was.
Heel apart.





Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #40 Gepost op: 17 mei 2019, 22:06:22 »
Tijd voor een diesel aggregaat  ;) ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #41 Gepost op: 17 mei 2019, 22:29:49 »
Gewoon door pieken in de spanning denk ik.
Eerder door dalen denk ik  :)
Elektrische gereedschappen met een universeel-/seriemotor, hebben een behoorlijke aanlopstroom over het algemeen.
Bij een lange en/of (te) dunne leiding, kan dan een behoorlijke spanningsdip optreden bij inschakelen.
Zit een dergelijk apparaat achter een UPS, dan zal de dip ook optreden, de gemiddelde UPS kan prima anticiperen op fluctuaties op zijn ingangsspanning, maar de meeste kunnen nauwelijks tot niets met snelle fluctuaties die op hun uitgang, nadat ze hun werk gedaan hebben, optreden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #42 Gepost op: 17 mei 2019, 22:39:05 »
Nu de boor van de UPS af is en middels een stekkerdoos op het wandcontact zit, heb ik geen problemen meer. De twee probleemkinderen, USB hub en monitor zitten fijn op de backup batterijaansluiting. Opgelost.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #43 Gepost op: 17 mei 2019, 22:41:42 »
Goed opgelost Sven! Als de boor nu een dip op het net maakt, zit die dus voor de UPS en kan deze het gat netjes vanuit zijn batterij aanvullen, waardoor je monitor er niets van merkt :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.