Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5  (gelezen 9935 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2019, 18:33:08 »
Dapper! Ik volg het met belangstelling. Het is mij tenminste nooit gelukt een fatsoenlijk lopend onderstel te fabriceren. Ik neem aan dat je stroom uit de rails nodig hebt? (ik niet namelijk, vandaar) dan zal het noodzakelijk zijn de niet aangedreven as te compenseren. (Zodat hij een beetje speling heeft, anders rijdt je de halve tijd op drie wielen en neemt hij dus geen stroom af) En je zult veel meer gewicht nodig hebben vrees ik.

Succes!

Albert

edit: zie ik het goed dat je de assen zo in het plastic laat rollen? Dat gaat niet werken. Zorg voor iets van glij of puntlagers. Ik heb van die messing busjes, Romford shouldered pin-point bearings. Gaatje van 2 mm boren, bearing er in, druppeltje secondenlijm aan de buitenkant, klaar.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 18:41:20 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2019, 21:58:49 »
kadee, werkt leuk en zier er best goed uit
Dankjewel Cor. Probleem bij die Magic Train vind ik een beetje dat die NEM-schachten onder de bufferbalk zitten en niet -waar ze volgens mij horen- óp de bufferbalk. Enfin, daar ga ik nog wat op verzinnen.

Dapper!
Welnee, gewoon proberen.
Citaat
Ik neem aan dat je stroom uit de rails nodig hebt?
Ja, op batterijen vind ik zelf wat lastig.
Citaat
...dan zal het noodzakelijk zijn de niet aangedreven as te compenseren. (Zodat hij een beetje speling heeft, anders rijdt je de halve tijd op drie wielen en neemt hij dus geen stroom af)
Nou, die mag je even uitleggen.  ???
Citaat
En je zult veel meer gewicht nodig hebben vrees ik.
Ja, vast en zeker. Maar vrees niets; ik heb nog lood zat.
Citaat
...zie ik het goed dat je de assen zo in het plastic laat rollen? Dat gaat niet werken.
Wat je op de foto’s ziet is een mock-up: een voorlopige opzet van hoe het onderstel er qua maatvoering ongeveer uit gaat zien.  “Dat gaat niet werken.” lijkt me dus in deze fase wat prematuur. Bovendien ben ik een overtuigd OM-denker: als iets al bij voorbaat niet gaat werken dan komt er nooit iets van de grond... eh, op de rails.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 23:41:26 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 501
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2019, 23:12:24 »
Zoek kadee maar eens op
Staat los van nem schacht
Cor

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2019, 00:02:32 »
Nou, die mag je even uitleggen.  ???

Wat je op de foto’s ziet is een mock-up: een voorlopige opzet van hoe het onderstel er qua maatvoering ongeveer uit gaat zien.  “Dat gaat niet werken.” lijkt me dus in deze fase wat prematuur. Bovendien ben ik een overtuigd OM-denker: als iets al bij voorbaat niet gaat werken dan komt er nooit iets van de grond... eh, op de rails.

Het bij voorbaat uitleggen van het compenseren van een as is in deze voorlopige fase nog wat prematuur. Als je in een volgende fase tegen het probleem aanloopt denk je er vanzelf wel OM.  ;)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2019, 13:16:08 »
Na de eerste globale opzet van het onderstel ben ik even beziggeweest met de verdere ontwikkeling van het chassis.


▲ Zo had ik nog een geinig setje liggen dat ik tijdens een vakantie in het Verenigd Koninkrijk had gescoord: de Dapol C060 Drewery Shunter diesel loco kit. Aanvankelijk had ik het plan om dit diesellocje te motoriseren voor mijn H0-baan, maar de inzet wordt nu wat anders.

Kitbashing: het uit elkaar trekken van bestaande kitjes om iets nieuws te maken. Deze term is denk ik bedacht in 1977 toen voor de eerste Star Wars-film ontelbare Airfix-bouwpakketjes zijn geroofd voor het bouwen van Death Star.


▲ Toeval bestaat niet? Dit chassis van het eerder genoemde bouwpakketje heeft precies dezelfde lengtemaat en dezelfde breedte. Het is van oorsprong een drie-asser, maar de twee buitenste assen hebben precies dezelfde wielbasis. De openingen voor de assen waren wel wat groot en die heb ik verjongd en het lijkt allemaal behoorlijk te passen. De behuizing van het motortje is mooi klein geworden waardoor er veel ruimte overblijft om in de cabine een interieur te maken. Voor de wielen komt natuurlijk nog een afdekplaat waar de bladveren en de aspotten op zitten, zoals bij het originele model.


▲ Tussendoor heb ik ook even een begin gemaakt met de cabine van dit locje.


▲ Ik ben begonnen met de achterkant van de cabine. Een uitdaging omdat daar een uit lamellen opgebouwd ventilatierooster zit. Ik denk dat daar een radiateur voor de motor achter zou kunnen zitten. Links van het raam zit op het origineel een ladder mee gegotenen en lijkt het alsof-ie zit vastgelast op de behuizing. Waarom zit daar überhaupt een ladder? Ik denk dat ik de realiteit een beetje een kans ga geven en daar een losse ladder aan haken ga ophangen. Het is immers een vehikel dat gebruikt wordt om langs het spoor te kunnen werken.
Het ziet er nog allemaal een beetje rommelig uit, maar dat is ook een beetje omdat het een model wordt met uitdrukkelijk zichtbare gebruikssporen.


▲ De achterkant, de rechter zijkant en een begin van de voorkant.


▲ Voor de verhoudingen even met plakband het spul bij elkaar gezet.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #20 Gepost op: 09 juni 2019, 10:23:52 »
 (y) Pas laat gezien en ik kom niet na met lezen momentaan maar ga dit zeker volgen. Heb ook zo zelfbouw ideetje in mijn hoofd.


EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2020, 19:38:50 »
Hoe staat het met je locje Wim?
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 13:52:08 »
Dit locje staat even te wachten op een meer geschikt en mooi lopend onderstel. Op zich is het niet zo heel moeilijk om iets te vinden, maar in veel gevallen zit het motortje pal in het zicht. Bij H0-locomotieven zijn we daar aan gewend en nemen het voor lief dat een heel machinistenhuis gevuld is met noodzakelijke narigheid, maar bij een 1:45-model wil ik dit soort dingen buiten beeld houden.
Ik blijf dus rustig doorzoeken en heb geen haast.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2020, 14:09:28 »
@Wim, wat is de asafstand en hoogte?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Daniel Caso

  • Gast
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2020, 09:23:47 »
Zeer goed idee de locje, Wim, en uitstekend resultaat.

 (y) (y) (y)

Daniel

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2020, 14:19:53 »
Dank voor jullie reacties.
@Wim, wat is de asafstand en hoogte?
Beste Bart,
Geef me even wat tijd dan kom ik erop terug.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing