BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Wim Corduwener op 02 april 2019, 21:36:29

Titel: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 02 april 2019, 21:36:29
De keuze aan diesellocs in 0e (smalspoor in 1:45) is niet zo heel erg groot. Fleischmann heeft één dieselloc in verschillende uitvoeringen en Märklin heeft ooit een wisselstroom versie onder de naam Minex uitgebracht. Verder is de keuze in 0n30 (1:48) een stuk groter, maar dat is voor het meerendeel Amerikaans materieel en dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb dus bedacht om zelf aan de gang te gaan en een Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5 na te bouwen. De meeste locomotiefbouwers bouwen een bestaand model na, maar het is weer eens iets anders... en ik vind dit een van de beter geslaagde veldbaan-locjes.

(https://myalbum.com/photo/oceljuMZRRdm/540.jpg)
▲ Dit Egger-Bahn diesellocje is bedacht door Herr Wolfgang Ziegler, de ontwerper van de vroege Egger-Bahnmodellen. Net als de meeste locjes van Egger-Bahn is het een fantasiemodel en is het in een ietwat aangepaste vorm ook uitgebracht door MiniTrains.

(https://myalbum.com/photo/WvIPAtStbg6A/540.jpg)
▲ Maar ik heb toch nog wel wat opmerkingen over dit fantasie-ontwerp:
• Dit diesel-locje heeft maar aan een zijde een deur en dat houdt dus in dat als je aan de verkeerde kant van de loc staat, je over de aangekoppelde wagons heen moet stappen om in de cabine te komen. Als Wolfgang de deur een raam had naar achteren had opgeschoven (daar waar nu de 4 staat), dan had-ie een trapje kunnen maken dat niet voor de achterste aspot zou zitten... hij heeft nu trouwens helemaal geen trapje.
• Aan de linkerkant zitten twee half in de cabine gebouwde perslucht-tanks. Ikzelf denk dat het meer realistisch zou zijn als ze in z'n geheel aan de buitenkant zouden zitten. Ondanks deze bedenkingen ga ik het dingetje toch bouwen.

(https://myalbum.com/photo/cx5oG6NlM3M1/1k0.jpg)
▲ Om dit project een beetje serieus op te pakken en een idee te krijgen van de grootte, ben ik eerst maar eens wat gaan tekenen en rekenen. Allereerst rijdt dit H0e-locje natuurlijk op 9 mm-rails en dat zou omgerekend naar schaal 1:43,5 18 mm moeten worden. Om de spoorbreedte naar 16,5 mm te krijgen, heb ik het onderstel iets smaller moeten maken. Verder heb ik de maten vrij scherp op papier.

(https://myalbum.com/photo/aXxgp2pWIlBp/1k0.jpg)
▲ In het H0e-locje zit een verhoging in vloer van dat houten bakje en die zit daar waarschijnlijk omdat daar onder de overbrenging van de motor naar de wielen zit. Die extra hoge instap heb ik bij het 0e-model weggelaten omdat ik denk dat ik de aandrijving onder de vloer kan wegwerken.
Enfin, tot zover.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Noordernet op 02 april 2019, 21:39:14
Hoi Wim,

Volgens mij moet je even kijken naar de creaties van Scratchbuilt, soms ook actief op dit forum.

Wolter
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: EricZmS op 02 april 2019, 22:02:09
Wim,

Gaaf project, inderdaad leuk lokje.
Wat voor aandrijving ga je gebruiken?
Wil eigenlijk ook wel eens een maatje groter bouwen maar kan helaas nergens mooi wielstel met aandrijving vinden. Magic train is dun gezaaid.

Succes in elk geval, blijf je volgen.

Eric
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Noordernet op 02 april 2019, 22:41:33
Over een maatje groter bouwen gesproken. Ik heb een kleine 20 jaar geleden in schaal Oe een witmetalen DIEMA DS40 gebouwd uit een kit van Chivers Finelines. De aanbevolen Tenshode SPUD bleek een drama: slechte, hakkelende loop en ook nog eens veel te snel. Omdat ik dacht met een maandagmorgenexemplaar te maken te hebben, heb ik nog een nieuwe SPUD besteld, maar die deed het net zo beroerd, ook na lang inlopen op mijn testcirkel.

Dus blijf en ga alsjeblieft bouwen, maar blijf weg van de SPUD.

Wolter




Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 03 april 2019, 11:12:22
Heren, dank voor de feedback.
Wat voor aandrijving ga je gebruiken?
Wil eigenlijk ook wel eens een maatje groter bouwen maar kan helaas nergens mooi wielstel met aandrijving vinden. Magic train is dun gezaaid.
Inderdaad is Magic Train dun gezaaid. De reden waarom ik toch voor 0e heb gekozen is dat het op H0-rails rijdt en ik dus ook vrij gemakkelijk (en goedkoop) H0-materieel kan ombouwen. Bovendien zijn er in schaal 1:45, 1:43,5 en 1:48 genoeg accessoires te vinden.

(https://myalbum.com/photo/VhYv9PXYUgk9/1k0.jpg)
▲ Ik kan dit Lima-onderstel wel gebruiken, maar de wielbasis heeft een andere maat en het is een twijfelachtig Lima-product. Bovendien is die dwarsgeplaatst motor veel te hoog. Het zou lullig zijn als na zoveel werk het locje met horten en stoten over de rails schiet omdat er een knullige aandrijving is ingebouwd.
Het onderstel voor dit Egger-Bahn-locje ga ik dus zelf in elkaar fröbelen en ik verwacht dat ik de gehele aandrijving kan wegwerken onder de vloer. Voordat ik met bouwen begin wil ik eerst met het chassis beginnen: dat moet goed lopen en voldoende gewicht hebben.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: MMTB op 03 april 2019, 11:19:37
Is deze Halling aandrijving niet iets als je er grotere wielen op zet?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/halling-staand.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/halling-staand.png)

De wielbasis is uit mijn hoofd 23mm

Groeten, Mark
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: moonlicht op 03 april 2019, 14:37:50
er zijn genoeg mogelijk heden , sloop eens een ho lok , en kijk eens wat er bruikbaar van is
nwsl heeft ook een kleine leuke aandrijving, en zo zijn er nog meer.

Cor
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 03 april 2019, 20:30:45
Is deze Halling aandrijving niet iets als je er grotere wielen op zet?
Dag Mark,
Bedankt voor de tip, maar ik probeer zoveel mogelijk kosten neutraal te werken. Of makkelijker gezegd: ik probeer zoveel mogelijk geld in mijn zak te houden.
En dan kom ik op wat Cor schrijft:
...sloop eens een ho lok en kijk eens wat er bruikbaar van is...

(https://myalbum.com/photo/u8m4jvbXv4Xg/1k0.jpg)
▲ En zo vond ik nog een prima motortje dat mooi langzaam en geruisloos loopt. Ik denk dat het uit een H0-Anna-locje komt. De wielen komen van Dapol en volgens mij gaat dit prima passen. Doordat ik de motor rechtop zet, heb ik in het chassis genoeg ruimte om met lood de boel te verzwaren zodat er wat druk op de wielen komt.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Scratchbuilt op 03 april 2019, 22:03:17
Wim,

In Oe zijn er diverse varianten van de Eggerloc.

https://www.youtube.com/watch?v=FUPtQtNcDFc (https://www.youtube.com/watch?v=FUPtQtNcDFc)

http://shpws.me/pppS  (http://shpws.me/pppS)

https://www.kostenloses-forum.com/board/egger-magictrain-kleindiesel-,nxu,01642644nx1878,t,7458.html (https://www.kostenloses-forum.com/board/egger-magictrain-kleindiesel-,nxu,01642644nx1878,t,7458.html)

Oude Anna, of Halling of Hornby onderstellen te kust en te keur. Bijna elke twee-asser is goed. Ik heb vier Anna's, drie Hornby (Billy en Ben), drie Bachmann Undergroundernie's (niet meer verkrijgbaar) en een Halling. En nog een andere Hornby en een drie-asser waarvan de herkomst onbekend is, maar het loopt.

Op Schmalspurtreff staan vele bouwsels van mij, maar even spitten of zoeken op bijdragen van 'Albert'.

Albert

Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: EricZmS op 03 april 2019, 22:10:47
Wim/Albert,

Zonder het draadje te willen kapen, toch even een vraag.
Zijn H0 wielen van bijvoorbeeld een Anna loc niet te klein voor 1:45?
Of zijn deze eenvoudig te wisselen?
Ben me aan het oriënteren vandaar de vraag
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Scratchbuilt op 04 april 2019, 07:13:04
Hoi Eric,

Begrijpelijke vraag, maar die wordt in de smalspoorwereld nooit gesteld. Bij smalspoor kan en mag alles en voor alles wat de modelbouwer/zelfbouwer/knutselaar bedenkt is in het echt altijd wel ergens een voorbeeld te vinden. Ikzelf heb bijvoorbeeld een veldspoorlokje in 1:35 wat rijdt op een Hallingaandrijving. Over kleine wielen gesproken.

Kijk even rond op het Duitse forum Smalspurtreff of op het Engelstalige NGRM rond. Daar kijk je je ogen uit. Mainstream klinknageltellers zijn er ook wel in smalspoorland maar die neem ik nooit serieus......  ;)  Bouw gewoon wat je leuk vind en wat een ander er fout aan vind (kleur/klinknagel/wiel fout) is volkomen irrelevant.

Albert
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: EricZmS op 04 april 2019, 07:42:31
Albert,

Hartelijk dank, ik ga opzoek en blijf dit draadje vol verwachting volgen.

Eric
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 04 april 2019, 10:14:23
In Oe zijn er diverse varianten van de Eggerloc...
Dankjewel voor de linkjes Albert.

Zonder het draadje te willen kapen, toch even een vraag.
Volgens mij is dit een topic-gerelateerde vraag... toch?

Citaat
Zijn H0 wielen van bijvoorbeeld een Anna loc niet te klein voor 1:45?
Of zijn deze eenvoudig te wisselen?
Het is eigenlijk wat Albert schrijft, als je van plan bent om in 0e een dieselloc in elkaar te fröbelen dan kun je de gangbare H0-wielen gebruiken of het complete onderstel van een H0-dieselloc. Neem dan in elk geval een goedlopend chassis en geen prul want anders is het zonde van je tijd.
Als je van plan bent om een stoomloc te bouwen dan zou ik persoonlijk omwille van de schaalverhoudingen van het drijfwerk wat grotere wielen gebruikenm of het complete onderstel van een bestaande H0-loc met grotere wielen.
Hoewel smalspoor en veldspoor beiden op H0-rails kunnen rijden is er wel een verschil: in smalspoor is het materieel een stuk breder en groter en wordt er op smalspoor vaker met stoom gereden dan bijvoorbeeld op veldspoor. Op veldspoor is het materieel vaak niet veel breder dan het spoor en is het meestal diesel wat er rondrijdt.
Als je in smal- of veldspoor gaat bouwen dan geldt er volgens mij maar één regel: het had in het echt kunnen bestaan.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 04 april 2019, 15:05:59
Kleine update
Ik ben even beziggeweest met het in elkaar fröbelen van een voorlopige opzet van het onderstel. En ik schrijf voorlopig omdat ik eerst wil zien of dit gevalletje een beetje wil rijden. Voor dit teststukje zit er een tandwiel op de as en een wormwiel op de motor. De eenvoudige opzet om mee te beginnen.

(https://myalbum.com/photo/ROuyQSqgHcyu/540.jpg)
▲ In het midden heb ik een soort vakje gemaakt. Natuurlijk om het spul bij elkaar te houden, maar ook om het te vullen met plakjes lood.

(https://myalbum.com/photo/QHmvm0WaSid2/540.jpg)
▲ Het motortje komt een stuk dieper te liggen. Over de koppelingen moet ik nog eens nadenken of ik niet beter op zoek kan gaan naar wat meer realistische smalspoor-koppelingen in plaats van die Fleischmann Profi-koppelingen.
Enfin, tot zover.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: moonlicht op 04 april 2019, 18:27:36
kadee, werkt leuk en zier er best goed uit
Cor
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Scratchbuilt op 04 april 2019, 18:33:08
Dapper! Ik volg het met belangstelling. Het is mij tenminste nooit gelukt een fatsoenlijk lopend onderstel te fabriceren. Ik neem aan dat je stroom uit de rails nodig hebt? (ik niet namelijk, vandaar) dan zal het noodzakelijk zijn de niet aangedreven as te compenseren. (Zodat hij een beetje speling heeft, anders rijdt je de halve tijd op drie wielen en neemt hij dus geen stroom af) En je zult veel meer gewicht nodig hebben vrees ik.

Succes!

Albert

edit: zie ik het goed dat je de assen zo in het plastic laat rollen? Dat gaat niet werken. Zorg voor iets van glij of puntlagers. Ik heb van die messing busjes, Romford shouldered pin-point bearings. Gaatje van 2 mm boren, bearing er in, druppeltje secondenlijm aan de buitenkant, klaar.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 04 april 2019, 21:58:49
kadee, werkt leuk en zier er best goed uit
Dankjewel Cor. Probleem bij die Magic Train vind ik een beetje dat die NEM-schachten onder de bufferbalk zitten en niet -waar ze volgens mij horen- óp de bufferbalk. Enfin, daar ga ik nog wat op verzinnen.

Dapper!
Welnee, gewoon proberen.
Citaat
Ik neem aan dat je stroom uit de rails nodig hebt?
Ja, op batterijen vind ik zelf wat lastig.
Citaat
...dan zal het noodzakelijk zijn de niet aangedreven as te compenseren. (Zodat hij een beetje speling heeft, anders rijdt je de halve tijd op drie wielen en neemt hij dus geen stroom af)
Nou, die mag je even uitleggen.  ???
Citaat
En je zult veel meer gewicht nodig hebben vrees ik.
Ja, vast en zeker. Maar vrees niets; ik heb nog lood zat.
Citaat
...zie ik het goed dat je de assen zo in het plastic laat rollen? Dat gaat niet werken.
Wat je op de foto’s ziet is een mock-up: een voorlopige opzet van hoe het onderstel er qua maatvoering ongeveer uit gaat zien.  “Dat gaat niet werken.” lijkt me dus in deze fase wat prematuur. Bovendien ben ik een overtuigd OM-denker: als iets al bij voorbaat niet gaat werken dan komt er nooit iets van de grond... eh, op de rails.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: moonlicht op 04 april 2019, 23:12:24
Zoek kadee maar eens op
Staat los van nem schacht
Cor
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Scratchbuilt op 05 april 2019, 00:02:32
Nou, die mag je even uitleggen.  ???

Wat je op de foto’s ziet is een mock-up: een voorlopige opzet van hoe het onderstel er qua maatvoering ongeveer uit gaat zien.  “Dat gaat niet werken.” lijkt me dus in deze fase wat prematuur. Bovendien ben ik een overtuigd OM-denker: als iets al bij voorbaat niet gaat werken dan komt er nooit iets van de grond... eh, op de rails.

Het bij voorbaat uitleggen van het compenseren van een as is in deze voorlopige fase nog wat prematuur. Als je in een volgende fase tegen het probleem aanloopt denk je er vanzelf wel OM.  ;)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 12 april 2019, 13:16:08
Na de eerste globale opzet van het onderstel ben ik even beziggeweest met de verdere ontwikkeling van het chassis.

(https://myalbum.com/photo/uu9qThtsLB0p/1k0.jpg)
▲ Zo had ik nog een geinig setje liggen dat ik tijdens een vakantie in het Verenigd Koninkrijk had gescoord: de Dapol C060 Drewery Shunter diesel loco kit. Aanvankelijk had ik het plan om dit diesellocje te motoriseren voor mijn H0-baan, maar de inzet wordt nu wat anders.

Kitbashing: het uit elkaar trekken van bestaande kitjes om iets nieuws te maken. Deze term is denk ik bedacht in 1977 toen voor de eerste Star Wars-film ontelbare Airfix-bouwpakketjes zijn geroofd voor het bouwen van Death Star (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Death_Star).

(https://myalbum.com/photo/FkdE8mH56vOt/1k0.jpg)
▲ Toeval bestaat niet? Dit chassis van het eerder genoemde bouwpakketje heeft precies dezelfde lengtemaat en dezelfde breedte. Het is van oorsprong een drie-asser, maar de twee buitenste assen hebben precies dezelfde wielbasis. De openingen voor de assen waren wel wat groot en die heb ik verjongd en het lijkt allemaal behoorlijk te passen. De behuizing van het motortje is mooi klein geworden waardoor er veel ruimte overblijft om in de cabine een interieur te maken. Voor de wielen komt natuurlijk nog een afdekplaat waar de bladveren en de aspotten op zitten, zoals bij het originele model.

(https://myalbum.com/photo/WvIPAtStbg6A/1k0.jpg)
▲ Tussendoor heb ik ook even een begin gemaakt met de cabine van dit locje.

(https://myalbum.com/photo/QXukyf83HCw8/1k0.jpg)
▲ Ik ben begonnen met de achterkant van de cabine. Een uitdaging omdat daar een uit lamellen opgebouwd ventilatierooster zit. Ik denk dat daar een radiateur voor de motor achter zou kunnen zitten. Links van het raam zit op het origineel een ladder mee gegotenen en lijkt het alsof-ie zit vastgelast op de behuizing. Waarom zit daar überhaupt een ladder? Ik denk dat ik de realiteit een beetje een kans ga geven en daar een losse ladder aan haken ga ophangen. Het is immers een vehikel dat gebruikt wordt om langs het spoor te kunnen werken.
Het ziet er nog allemaal een beetje rommelig uit, maar dat is ook een beetje omdat het een model wordt met uitdrukkelijk zichtbare gebruikssporen.

(https://myalbum.com/photo/E8rUyntyneM4/1k0.jpg)
▲ De achterkant, de rechter zijkant en een begin van de voorkant.

(https://myalbum.com/photo/C2kXKvw6cwy9/1k0.jpg)
▲ Voor de verhoudingen even met plakband het spul bij elkaar gezet.
Tot zover.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Tulpendaal op 09 juni 2019, 10:23:52
 (y) Pas laat gezien en ik kom niet na met lezen momentaan maar ga dit zeker volgen. Heb ook zo zelfbouw ideetje in mijn hoofd.

Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: EricZmS op 19 januari 2020, 19:38:50
Hoe staat het met je locje Wim?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 20 januari 2020, 13:52:08
Dit locje staat even te wachten op een meer geschikt en mooi lopend onderstel. Op zich is het niet zo heel moeilijk om iets te vinden, maar in veel gevallen zit het motortje pal in het zicht. Bij H0-locomotieven zijn we daar aan gewend en nemen het voor lief dat een heel machinistenhuis gevuld is met noodzakelijke narigheid, maar bij een 1:45-model wil ik dit soort dingen buiten beeld houden.
Ik blijf dus rustig doorzoeken en heb geen haast.  8)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: BartvD op 20 januari 2020, 14:09:28
@Wim, wat is de asafstand en hoogte?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Daniel Caso op 21 januari 2020, 09:23:47
Zeer goed idee de locje, Wim, en uitstekend resultaat.

 (y) (y) (y)

Daniel
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 22 januari 2020, 14:19:53
Dank voor jullie reacties.
@Wim, wat is de asafstand en hoogte?
Beste Bart,
Geef me even wat tijd dan kom ik erop terug.