Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 19:43:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
  

Auteur Topic: Relais schakelen met Lenz LS150  (gelezen 5326 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Relais schakelen met Lenz LS150
« Gepost op: 01 April 2019, 21:48:19 »
Hallo,

Ik wil mbv een Lenz LS150 decoder die ik nog heb liggen een aantal Tortoises schakelen die een continue gelijkspanning nodig hebben. Dit wil ik doen met een 2 polig bistabiel relais. Echter, de Lenz LS150 geeft een wisselspanning puls aan de uitgangen. Ik denk dit simpel op te lossen door zowel op de plus als de min van de wisseluitgang een diode te zetten waardoor er een soort van gelijkstroompulsje ontstaat waarmee het relais wordt aangestuurd. Of denk ik nu te simpel/te moeilijk?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2019, 22:02:25 »
Wat je wil kan zonder meer. Bij de meeste bistabiele relais kun je zelfs op één van de twee spoelen sturen. Die sluit je dan aan als een motorwisselaandrijving volgens fig. 1 van de handleiding van de LS150.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2019, 00:39:44 »
Tortoises wissel aandrijvingen kun je met 2 diodes rechtstreeks aansluiten op de LS150.

Handleiding  Lenz Ls150 https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_11150_def.pdf.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2019, 08:21:59 »
Hoi, bedankt voor jullie reacties.

@Klaas volgens mij kan ik met 1 polig bistabiel relais het als volgt aansluiten:



@FHJ Seller ik kan hem rechtstreeks aansluiten, maar ik wil de Tortoise ivm Tillig wissels onder stroom laten staan en de LS150 kan max 20 seconden een spanning op de uitgang zetten dus vandaar het relais.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2019, 10:35:32 »
Cambalou

Wij gebruiken meer dan 30 van de wissel aandrijvingen.
Bij ons blijven ze niet onder stroom staan dit heeft nog nooit tot enige problemen geleid.

Bij gebruik van de juiste dikte van verenstaal en lengte staat er genoeg spanning op om de wisseltong
zodat deze niet verschuift.


Ik zou in Uw geval een 2 polig bistabiel relais nemen waar bij de spoel geschakeld wordt door de LS150.
en de wissel door de door een externe voeding van 12v.

   

   
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2019, 10:49:55 »
Cambalou

Wij gebruiken meer dan 30 van de wissel aandrijvingen.
Bij ons blijven ze niet onder stroom staan dit heeft nog nooit tot enige problemen geleid.


Hallo Seller,

en welke modelwissels sturen jullie aan?
Ik neem aan omdat u aangeeft dat u de wissels gezamenlijk gebruikt, dat u dit binnen een vereniging doet. Om welke vereniging gaat het in dit geval?

Groeten,

Christoph

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2019, 11:29:04 »
Cambalou

Wij gebruiken meer dan 30 van de wissel aandrijvingen.
Bij ons blijven ze niet onder stroom staan dit heeft nog nooit tot enige problemen geleid.

Bij gebruik van de juiste dikte van verenstaal en lengte staat er genoeg spanning op om de wisseltong
zodat deze niet verschuift.
Ik heb ook de ervaring dat de wisseltong over het algemeen wel in de goede positie blijft als de spanning eraf gaat, daar heb je gelijk in.

Citaat
Ik zou in Uw geval een 2 polig bistabiel relais nemen waar bij de spoel geschakeld wordt door de LS150.
en de wissel door de door een externe voeding van 12v.
Zoals in onderstaand schema? Wat is het voordeel van een 2 polig relais tov van een 1 polig relais?

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2019, 12:51:24 »
hallo Christoph,

Peco wissels,

Voorheen de openbaar toegankelijke Treinen Club Midden Nederland. (TCM).

 Hallo Cambalou,


Net even gemeenten op de polen van de LS150 staat bij mee op de 3 polige wissel aansluiting als volgt de spanning

Bij schakelen op de buitenste altijd -  en de middelste altijd de +

Bij een roco wissel spoel is dit bij de LS 150 rood en groen wisselend - en de zwarte draad altijd +
In dat opzicht klopt Uw tekening al niet.
Bij mij weten heeft het meest gebruikte  en makkelijkste Bistabiel relais in de trein modelbouw 4 spoel aansluitingen.
Dit kan intern wel een spoel zijn,
Bij aansluiting op de een wissel decoder, worden dan 2 contacten samen gevoegd (bv zwarte draad) en de overige 2 aan gesloten op de twee buitenste polen ( rood en groen). plus doides zijn overbodig deze zitten al in LS schakelmodules.

in uw schema is C dit moet + zijn volgens mij.
Bij een Bistabiel relais met 2 spoel contacten zult u zelf de polariteit in de spoel moeten omkeren.

Ik zie dat in uw sschema niet gebeuren.

Handleiding  Lenz Ls150 https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_11150_def.pdf.


Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2019, 12:55:52 »
Ik heb ook de ervaring dat de wisseltong over het algemeen wel in de goede positie blijft als de spanning eraf gaat, daar heb je gelijk in.

Toch ben ik hier ook benieuwd naar je merk wissels, want de genoemde Tillig Elitte wissels wijken af van de algemeen verkrijgbare wissels van andere leveranciers.
Peco wissels hebben een andere constructie dan de Tillig wissels, bij een Peco wissel zit er in de tong een scharnier.
Bij de Tillig wissels is dit realistiser door een doorlopende tong vanaf het hartstuk. Daardoor staat er meer spanning op de tongen dan bij de andere fabrikanten.

Groeten,

Christoph

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2019, 17:50:30 »
Net even gemeenten op de polen van de LS150 staat bij mee op de 3 polige wissel aansluiting als volgt de spanning

Bij schakelen op de buitenste altijd -  en de middelste altijd de +
Dan is dat exemplaar waarschijnlijk stuk. Volgens de handleiding komt er wisselspanning uit de uitgangen. De + en de - bij de aansluitklemmen slaan alleen op de stand van het wissel, heeft niks met de polariteit van de spanning te maken.

@Cambalou, dat schema in reactie #3 is precies wat ik bedoel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2019, 17:58:42 »
Klaas Zondervan

Dan zal mijn meter wel kapot zijn.
In de stand DC 20 volt is bij mij de midden pool toch echt de plus.
Net als bij de oude LS100 en LS110.

Kan het niet helpen is zo'n goedkoop merk koste niet meer dan € 15.00

Neem direct aan dat je gelijk hebt.

   
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2019, 08:27:21 »
Dan is dat exemplaar waarschijnlijk stuk. Volgens de handleiding komt er wisselspanning uit de uitgangen. De + en de - bij de aansluitklemmen slaan alleen op de stand van het wissel, heeft niks met de polariteit van de spanning te maken.

@Cambalou, dat schema in reactie #3 is precies wat ik bedoel.
Dank! Die aanduiding +/- is inderdaad een beetje verwarrend, R/L of iets dergelijks was handiger geweest. Ik heb de aanduiding uit de handleiding aangehouden. Ik zit me alleen te bedenken waarom de dioden ten opzichte van elkaar omgekeerd gepoold moeten zijn, zouden ze niet gelijk gepoold moeten zijn zoals ook https://www.tt-board.de/forum/threads/relais-am-ls150-von-lenz.38330/#post-594366 hier staat beschreven
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2019, 11:02:45 »
Ik zit me alleen te bedenken waarom de dioden ten opzichte van elkaar omgekeerd gepoold moeten zijn,
dat is omdat bij een enkelspoelig bistabiel relais de stand bepaald wordt door de stroomrichting. Er zijn ook bistabiele relais met twee spoelen waar je hetzelfde effect kunt bereiken op één spoel. De andere spoel heb je dan niet nodig. Als je al zo'n relais in huis hebt zou je het kunnen proberen met een analoge treintrafo. Sluit een spoel aan  op de railuitgang en draai de regelknop heen en weer. Het relais zal dan heen en weer schakelen.
Er zijn ook tweespoelige relais waarbij dit trucje niet werkt. Dan moet je echt met beide spoelen werken en zal de polariteit niet uitmaken. Gewoon een kwestie van wat mee spelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2019, 11:11:53 »
Cambalou,

Dit werkt zeker.

LS150 aan de 3 polig connector.
De 12 volt voeding aan V-In.
Turtel aan de overgebleven terminals.
Relais 2 spoelen BiStabiel. (Relais Takamisawa Bi 2 spoelen RALD12W-K).

Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Relais schakelen met Lenz LS150
« Reactie #14 Gepost op: 06 April 2019, 11:13:40 »
Waarom moet het een bistabiel relais met één spoel zijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.