Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?  (gelezen 7078 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Gepost op: 19 maart 2019, 16:23:05 »
De EU is momenteel bezig met het hervormen van de copyright-wet. Met name artikel 13 zorgt voor onrust. Daarin staat volgend dutchcowboys.nl het volgend:
Artikel 13 behelst het introduceren van een uploadfilter waardoor "copyrighted" content automatisch geblokkeerd wordt. Dit houdt ook in dat bijvoorbeeld memes of parodieën kunnen worden gecensureerd.

Zij schrijven ook over artikel 11:
De linkbelasting. Het zou inhouden dat voor het linken naar materiaal voortaan betaald zou moeten worden.

Alpinforum.com is een duits/oostenrijks wintersportforum waar ik meelees. Daar wordt met banners duidelijk gemaakt dat zij tegen de wetswijziging zijn en vermelden ze ook dat zij donderdag offline gaan in het kader van #321EUOfflineDay.

Bovenstaande is slechts een deel van het hele verhaal, maar ik kan hier moeilijk een rapport uitschrijven. Maar, ik ben wel benieuwd hoe naar de mening van Beneluxspoor hierin, of zij dit als een bedreiging ziet en of hier al voorbereidingen voor worden getroffen? Daarnaast is iedereen uiteraard vrij om zijn of haar mening hier uiteen te zetten. Ik ben benieuwd. Ik heb namelijk niet het hele plaatje voor me van wat voor effect dit hier zou gaan hebben.


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2019, 17:05:55 »
Benieuwd hoe een filter herkent of ergens copyright op rust.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2019, 17:18:07 »
Je zou dit soort absurderie wellicht kunnen omzeilen door ieder lid van het forum bij deelname aan het forum (vooraf) te laten instemmen met de werkwijze aangaande afbeeldingen zoals we gewend zijn op dit forum. Men heeft op dit forum zelden tot nooit te maken met dat personen ongewenste afbeeldingen zouden plaatsen of auteursrechten zouden schenden.

Groeten Jake

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2019, 08:35:41 door Bert van Gelder »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2019, 17:58:47 »
Wellicht iets leesbaarder: <KLIK>

Citaat
Bovenstaande is slechts een deel van het hele verhaal, maar ik kan hier moeilijk een rapport uitschrijven. Maar, ik ben wel benieuwd hoe naar de mening van Beneluxspoor hierin, of zij dit als een bedreiging ziet en of hier al voorbereidingen voor worden getroffen.
Lijkt me lastig om op een half verhaal een mening te baseren, bovendien blijkt uit het door mij gelinkte artikel dat te wetstekst nog niet beschikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2019, 18:01:14 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2019, 18:33:54 »
Vanuit Duits(talig) oogpunt is het wel logisch dat forumbeheerders in de paniekstand schieten, er zijn een aantal modelspoor forums waar de beheerders nu al een dagtaak hebben aan het verwijderen van materiaal waar mogelijk copyright op rust (forum alte modellbahnen). Aangezien niemand bereid is om de financiele kop van jut te zijn in dit soort zaken gaat de boel dan voor de zekerheid helemaal op slot vrees ik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2019, 19:10:00 »
Men heeft op dit forum zelden tot nooit te maken met dat personen ongewenste afbeeldingen zouden plaatsen of auteursrechten zouden schenden.

Groeten Jake

Ik denk dat jij geen idee hebt van dit soort zaken...  ;)

Gr, Bert
Team moderatoren

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2019, 19:17:03 »
Zou je dat toe willen lichten Bert? In welke mate hebben jullie als moderatoren (aka forumbeheerders) te maken met dergelijke zaken? Zijn er nu al consequenties voor een forum op te noemen als hier niet op gelet wordt?

Ik vind het een erg interessante discussie met een blik op de toekomst en dus deze nieuw copyright-wet. Ben ook benieuwd of er toevallig vanuit het bestuur ook al een visie op dit onderwerp bestaat.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2019, 08:35:58 door Bert van Gelder »
Groet,
Berend

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2019, 19:18:25 »
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Is ook nergens voor nodig. Het belangrijkste is dat bestuur en moderatoren het in de hand hebben  (y)

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2019, 19:51:56 »
Hallo,

Zover ik heb begrepen uit de verschillende niet gerechtgeleerde websites:

Art13 heeft niet direct wat te maken met een uploadfilter. Art13 behelst de verantwoordelijkheid van de website/hoster voor het materiaal dat wordt opgeslagen. Hierdoor wordt de verantwoordelijkheid voor het materiaal van de poster naar de hoster overgedragen. Hosters moeten daarna bij eerste informatie van uit de overheid of door haar daar toe aangewezen organen, of recht hebbende (agenten van deze) het materiaal beoordelen en daarna beslissen of ze het laten staan of weghalen (ik meen ergens gelezen te hebben 13 uur, maar dat kan fout zijn).
Voor een relatief traag forum als Beneluxspoor.net met een uitermate goed gekwalificeerd moderator team, zou er eigenlijk niets aan de hand zijn. Kijk maar naar de draadjes die dreigen uit-de-hand te lopen (ongeacht of je het ermee eens bent of niet).
Websites als google (youtube) waar elke seconde bijna 10 uur aan video geupload. Dat is door mensen niet te doen. Deze sites hebben dus een 'probleem'.

Het probleem moet worden opgelost met software dat aan de hand van een finger print bepaald of data door een gebruiker geupload een probleem kan zijn of niet. Het resultaat kan zijn; geen probleem, niet toegestaan en iets daartussen in. Het stukje software leert (machine learning) al beslissend of iets goed of slecht is. Het grijs gebied er tussen in, wordt na menselijke beslissing goed/fout, terug in het systeem gestopt. De volgende keer dat de computer (bijna) dezelfde fingerprint tegen komt, weet ie dus wat het is. De ontwikkeling en gebruik is niet goedkoop.
 Grote bedrijven als google, amazon en microsoft, zullen dat op een gegeven moment aardig onder de knie hebben (ik ben optimistisch).
Middel grote bedrijven/sites die plotseloos 'hip' worden hebben dus groot probleem. Als de site op uitwisselling van data berust, zullen ze daaraan ten ondergaan, omdat ze niet snel genoeg de foute data weg kunnen halen. Of ze stoppen met het opslaan van data (upload filter), of er is een grote investering nodig of ze krijgen een boete en worden geblokkeerd door de internet providers (Piratebay, torrents etc.)

Een apart probleem is copyright. Dat is in elk land weer anders. Elk stukje data moet dan dus een vlaggetje krijgen waar het wel mag worden gebruilt/bekeken en waar niet (en dat ongeveer 195 keer). In Nederland mag je een klein stukje van een ander gebruiken, mits de orginele maker en herkomst wordt genoemd, om een betoog te houden, of de draak te steken. Dat zijn specifiek geen integrale delen uit datasets (film, TV, boek, raport, kunstwerk(...)). In veel landenkan dat dus weer niet. En wordt t weer lastig om daar een beslissing over te nemen (laten we het toe, of niet)

Voor zover art13, gebaseerd op wat ik gelezen heb en interesse, niet op diep gravend onderzoek van het artikel en of onderliggende rechtsmidellen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2019, 20:07:24 »
Hallo,

Zover ik heb begrepen uit de verschillende niet gerechtgeleerde websites:

Art11. Of dit artikel effectief is? Een snelle check levert bij mij dat al een kleine 100 links naar teksten die ik in de afgelopen (bijna) 30 jaar over marklin op het internet heb geslingerd. Vanaf het prille begin van de Marklin Mailing List. Ik zou graag willen dat ik daar nu eindelijk eens wat voor betaald krijg...

In praktijk zal het waarschijnlijk erop neer komen dat commerciele sites de mogelijkheid krijgen om het linken naar data op hun servers te blokeren. Het is een extra stok die deze sites krijgen om gebruik van hun data op andere manieren dan bedacht te voorkomen. Overigens zou dat bv goed kunnen zijn voor een site als Beneluxspoor.net.  Data hier (tekst/plaatjes/filmpjes) kan geld opleveren.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2019, 22:41:44 »
Iedereen kan en mag hier een mening over hebben; en mijn mening is hierin dat ik de werkwijze van de overheid op deze fronten niet een erg positieve wending vind hebben. Ik vind dat het veel te veel richting een politiestaat afglijdt. Maargoed; ieder zijn mening uiteraard.  (y)
Groeten Jake

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2019, 06:19:25 »
Misschien je drukker maken over de impact op je leven van grote hightech als Google of Facebook! Die hoeven nooit hun plannen voor te leggen aan wie dan ook. Ze voeren het verzet tegen dit artikel aan. Je weet zeker dat jouw informatiebronnen onafhankelijk van die bedrijven zijn?
Zo leuk complotten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2019, 08:29:55 »
Zou je dat toe willen lichten Bert? In welke mate hebben jullie als moderatoren (aka forumbeheerders) te maken met dergelijke zaken? Zijn er nu al consequenties voor een forum op te noemen als hier niet op gelet wordt?

Ik vind het een erg interessante discussie met een blik op de toekomst en dus deze nieuw copyright-wet. Ben ook benieuwd of er toevallig vanuit het bestuur ook al een visie op dit onderwerp bestaat.

Over het 'lenen' van plaatjes, bedoel je?
Ja hoor, vrijwel wekelijks krijgen we (binnen BNLS) meldingen dat een afbeelding niet is van diegene die het bericht plaatst, omdat er bijvoorbeeld een watermerk van een ander in staat. Wil niet direct zeggen dat het een schending is van de auteursrechten, want misschien is er wel toestemming van de eigenaar.

Het is dan ook ondoenlijk om alle afbeeldingen te controleren, dus we reageren alleen als we een melding krijgen, of zelf zien dat het een 'gestolen' afbeelding is.

Eens, naar schatting 1x per half jaar, krijgen we een brief/email van BUITEN  het forum waarin we gesommeerd worden een afbeelding weg te halen. Er is bijvoorbeeld een oud-gebruiker (die niet meer op het forum mag) die volgens mij alle afbeeldingen op BNLS controleert om te kijken of het niet zijn foto is.

Dus,
- plaats geen afbeeldingen op het forum waarvan je niet OF de eigenaar bent, OF toestemming hebt om deze te plaatsen.
- plaats je een foto onder de uitzondering van het auteursrecht (het "citaatrecht''), dan moet je wel heel goed weten wat wel of niet mag.
- een plaatje 'lenen' van het internet, of het nou MET of ZONDER bronvermelding is, is niet toegestaan (paar uitzonderingen daargelaten).

En ja, we geven in geval van geschil de gegevens van de plaatser aan de autoriteiten....

Gr, Bert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2019, 09:44:15 »
Ik vind dat het veel te veel richting een politiestaat afglijdt.


Tjonge zeg, wat heeft het beschermen van intellectueel eigendom nou te maken met een politiestaat?

Steyn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: EU Artikel 13: wat betekent dit voor Beneluxspoor?
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2019, 10:00:37 »
Het gaat over controle van de burgers door een (corrupte)  overheid en multinationals, zoals in "Animal farm", "1984" en "Brazil".
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH