Waarom een led antiparallel beter zou zijn dan een gewone diode, dat snap ik niet. Jij wel?
ik wil op een digitale uitgang van m'n decoders een aantal ledjes aansluiten, maar de uitgang is dan 16 volt, wat volgens mijn berekeningen kom je dan op een minimale weerstand van 700 ohm, welke E 12 820 ohm zou kunnen zijn. maar is de beredenatie van een voedingsspanning van 2 volt juist, of is dit heel anders? het gaat om gele en rode ledjes.bvd,Timo de Porto
ik wil op een digitale uitgang van m'n decoders een aantal ledjes aansluiten, maar de uitgang is dan 16 volt, wat volgens mijn berekeningen kom je dan op een minimale weerstand van 700 ohm, welke E 12 820 ohm zou kunnen zijn. maar is de beredenatie van een voedingsspanning van 2 volt juist, of is dit heel anders? het gaat om gele en rode ledjes.
....is het nu zo moeilijk om met wat ruimteaan te geven dat hij een weerstand van 1.5 k kan gebruiken.
Het is jammer dat dit draadje wordt gebruikt voor de bedweterigheid .....
Een gewone led geeft al aardig licht bij 10mA, boven de 15mA heeft weinig zin. Zo'n led kan meestal 50mA verdragen.......
zoals al aangegeven, ik snap er helaas geen K meer van. er worden met allerlei termen gegooid waar ik niet heel veel van snap.Timo
@Timo,over de berekening van een weerstand wordt vaak veel te krampachtig gedaan. Als je 16V hebt, en je neemt een weerstand van 1k, dan kan er nooit meer dan 16 mA gaan lopen. Dus mijn advies is: begin met 1k, kijk of het resultaat je aanstaat en neem een grotere of kleinere weerstand als je het licht te fel of te zwak vindt.