Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Verkopen naar de USofA.  (gelezen 6254 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Verkopen naar de USofA.
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2019, 21:53:40 »
Waarom moeten we nu stennis gaan schoppen omdat we er eventjes geen zicht op hebben?
Omdat tegenwoordig een pakketje met track & trace gevolgd kan worden. Dan moet ook op elk moment duidelijk zijn waar het is. En als het 8 dagen bij de douane ligt dan horen ze dat bij PostNL te weten.

Ik ben oud genoeg om de goeie ouwe tijd nog te hebben meegemaakt. Het goeie aan die ouwe tijd was dat de Amerikanen nog niet zo moeilijk deden. Je stuurde iets weg, dezelfde avond was het op Schiphol en de volgende morgen was het in de States. Dat het daar vervolgens een week onderweg was kwam omdat de States iets groter zijn dan Nederland.
Nederland is zo ongeveer het enige land waar de meeste poststukken de dag na verzending worden afgeleverd. Wat dat betreft zijn we in dit land verwend en die verwennerij bestaat al heel lang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 March 2019, 21:54:05 »
Dank voor al jullie reacties. Positief als negatief.

Klaas vat het goed samen: het gaat mij er inderdaad niet om hoe lang het duurt.
Wel dat je in redelijkheid weet waar het pakket zich bevindt
Ook al is dat bij de Nederlandse Douane.
Wat is er mis om dat bij hun te scannen zodat dat in het track-trace systeem komt?
We zijn wat mij beteft helemaal niet verwend. Dat is versturen anno 2019
Maar het Post.NL track-trace system suggereert dat je het pakket volgen kunt.

Dat doet het dus niet. Daar doet de nederlandse overheid/douane dus gewoon aan mee.
"Because they have the law on their side".
Ooit is vastgelegd dat ze er voor en namens ons zitten.
Maar dat is inmiddels een studeerkamerwijsheid ;D

Maar goed toch fijn dat we, ondanks alles, toch spullen kunnen (blijven) versturen

Groet
Jan.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 07 March 2019, 21:59:45 »
De tijd dat het pakketje er overdoet, heeft verdacht veel weg van zeepost ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Niekleair

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 March 2019, 22:20:31 »
Ach, gelukkig staken de posterijen niet. Eind vorig jaar hadden we hier (in Canada) een staking van de posterijen. Ik geloof dat ze 3 maanden nodig hadden om de achterstand weg te werken. Misschien was de weken voor kerst ook niet het handigste moment om te gaan staken.

Het lijkt mij overigens dat het met de informatieverstrekking; zeker bij die luxe track & trace systemen, wel beter kan. Het is inderdaad verbazend dat "inspectie door doane" niet gewoon een item is in de T&T lijsten. Het is niet dat ze daar geheimzinnig over hoeven te doen.
Oeps!

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #19 Gepost op: 07 March 2019, 22:44:05 »
Track and trace is prima, alleen bij de douane verdwijnt het gewoon van de radar, simpel het wordt hier door de scanner gehaald en verzonden de USA en daar komt het weer in beeld als de vervoerder het door de scanner haalt. De tijd dat het in een depot van de douane ligt is het gewoon niet te traceren. Leef ermee, ik doe het ook en verscheep maandelijks aardig wat naar de VS.

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #20 Gepost op: 08 March 2019, 01:33:57 »
@Arjan

Citaat
West kust duurt denk iets langer dan Oost zijde

Een leuke ervaring/anekdote:

Een vriend van me werkt bij Vanderlande, uit NL. Hij was hier een jaar of twee geleden op bezoek bij DHL in de buurt van Los Angeles om wat SW te updaten, en ik heb de kans genomen om met hem mee te gaan.
Erg interessant zo'n sorteer centrum.

De pakjes worden 'op stad' voor de US gesorteerd, min of meer standaard binnen DHL al hier.
Langs zo'n baan staan dan zo'n 40 pallets met grote dozen, en het pakje komt in de doos terecht voor de stad die het dichtst bij je in de buurt ligt.
Denk aan:
- San Francisco
- Vancouver
- Toronto
- Miami
- etc. etc.
Alle grote steden voor USA en Canada.

Als de doos vol is, wordt hij dicht gemaakt, en verstuurd. En komt er een niewe pallet met doos voor in de plaats.
Dus als de doos voor New York net wat eerder vol is dan voor San Francisco, kan het zo maar zijn dat je het pakketje in New York net een dag eerder hebt dan in de San Francisco (gezien vanuit Los Angeles), terwijl SF toch echt veel dichterbij ligt.

Ik heb het dan over standaard pakketjes, dus niet die met een bepaalde lever garantie. Hier gaat het om efficientie.
Ik stel me hetzelfde voor vanuit Europa naar bijvoorbeeld de US. Kleinere pakjes doen er naar mijn ervaring al snel een paar dagen minder lang over dan grote.
Verder zie je bijvoorbeeld vaak dat voor DHL het eerst naar Duitsland gaat.

Trouwens lag deze lijn al ongeveer een week 'plat', dus de pakketjes lagen ook netjes een week te wachten.

Ze waren wel blij toen de SW het weer deed (maanden van de voren een IP omnummering gedaan, en de klant wat vergeten dit door te geven bij de leverancier van de sorteer machine, kwamen ze achter na een stroom uitval  ;D )
....en tevens nog een reden waarom het soms wat langer duurt...en je afvraagt, waarom geeft het systeem geen update na een paar dagen van m'n pakketje.

Ik denk dus dat er op de achtergrond nog veel meer gebeurd waar wij geen zicht op hebben: douane, volle pallets, vol vliegtuig, grote van de verschillende pakketen, aankomst tijden, pech onderweg,  waar bevind zich het sorteer centrum, etc. etc.

En zoals Martin het ook al zegt, als het dan weer eens om wat voor reden door de scanner gaat, weten we weer waar het is.

Mocht je ooit de kans krijgen om zoiets van dicht bij de te zien, neem die kans !

« Laatst bewerkt op: 08 March 2019, 01:36:03 door AndrevdG »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 08 March 2019, 07:13:42 »
Omdat tegenwoordig een pakketje met track & trace gevolgd kan worden. Dan moet ook op elk moment duidelijk zijn waar het is. En als het 8 dagen bij de douane ligt dan horen ze dat bij PostNL te weten.
Alleen lag het pakket niet acht dagen bij de douane, het was al onderweg. Tenzij je een beetje creatief telt en het pakketje door de tijd reist.

Klaas vat het goed samen: het gaat mij er inderdaad niet om hoe lang het duurt.
Wel dat je in redelijkheid weet waar het pakket zich bevindt
Ook al is dat bij de Nederlandse Douane.
Wat is er mis om dat bij hun te scannen zodat dat in het track-trace systeem komt?
We zijn wat mij beteft helemaal niet verwend. Dat is versturen anno 2019
Maar het Post.NL track-trace system suggereert dat je het pakket volgen kunt.

Dat doet het dus niet. Daar doet de nederlandse overheid/douane dus gewoon aan mee.
"Because they have the law on their side".
Ja, het is een grote samenzwering om pakketjes onvindbaar te houden:
Citaat van: Post.NL
Wilt u een zending volgen naar het buitenland? Dan kunt u via de website van International Parceltracking uw zending opzoeken. Selecteer het land van bestemming en vul de barcode in. Vervolgens klikt u op ’Vind pakket‘. De informatie verschijnt nu op uw scherm.

Heeft u geen resultaat gevonden? In veel gevallen is uw zending gewoon aangekomen. PostNL is voor de Track & Trace-gegevens afhankelijk van gegevensuitwisseling met onze internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om de bijbehorende Track & Trace-gegevens (tijdig) door te geven.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 March 2019, 07:45:18 »
Misschien was de weken voor kerst ook niet het handigste moment om te gaan staken.

Denk het wel eigenlijk.

Het lijkt mij overigens dat het met de informatieverstrekking; zeker bij die luxe track & trace systemen, wel beter kan. Het is inderdaad verbazend dat "inspectie door doane" niet gewoon een item is in de T&T lijsten. Het is niet dat ze daar geheimzinnig over hoeven te doen.

Denk het wel eigenlijk.

In ieder geval is de informatie er bij internationale verzendingen gewoon niet altijd. Afgelopen jaar een pakje uit Taiwan gekregen en eentje naar Australië verstuurd en dat gaat precies zo. Precies als Martin omschrijft. Er is een periode dat een pakje tussen twee informatiesystemen zit die om wat voor reden dan ook niet alle informatie uitwisselen.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2019, 08:08:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 08 March 2019, 08:28:24 »
De douane heeft wat wettelijke taken en het bijhouden van het track-and-trace systeem van een commercieel bedrijf maakt daar geen onderdeel van uit. Als ze dat wel doen komt er ongetwijfeld discussie dat we geen belasting betalen om de overheid werk voor een commercieel bedrijf te laten doen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #24 Gepost op: 08 March 2019, 09:00:11 »
Linksom of rechtsom, mensen zullen altijd zeiken.  ;)

Sinds ik in Denemarken woon en afhankelijk ben van PostNord voor mijn postbezorging, heb ik een staat van Nirwana bereikt. Opperste zen. Ik weet dat mijn post ergens is en ik weet dat deze ook altijd in mijn bus belandt. Dat is voor mij genoeg.  ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 08 March 2019, 09:46:56 »
De douane heeft wat wettelijke taken en het bijhouden van het track-and-trace systeem van een commercieel bedrijf maakt daar geen onderdeel van uit.
Nee, voor de douane is dat geen taak, maar wel voor PostNL. Die kunnen aangeven dat het pakket bij de douane is afgegeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wies

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 March 2019, 10:21:55 »
@ Klaas. Zo zie ik het ook, een taak voor de vervoerder. Dus waarom afgeven op de douane/overheid (zie openingsbericht en verdere reactie van Jan)?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 March 2019, 11:34:23 »
Al zou het wel netjes zijn als de track en trace aangaf dat het in het douane depot ligt denk ik toch dat als een pakje in een “land” arriveert de vervoerder het pas in “ontvangst” neemt nadat hetis vrij gegeven door de de douane  en zodoende pas weer wordt gescanned na vrijgeving. Daarom is er misschien wel de periode waarom het niet zichtbaar is. Toch vindt ik 16 dagen transit van NL naar Canada erg lang.

Het moet dus ergens liggen te wachten op verder transport  bij de vervoerder die het verzend nadat de transport eenheid vol is of bij de douane.

Als ik op Maandag een pakje bij PostNL aanbied in week 1 en het pas aan het begin van week 3 bezorgd krijg is het toch 9 to 10 werkdagen voor dat het gescanned wordt in Canada. De laatste scan is meestal aan het einde van week 1 en de hele week 2 is het ergens in transit en op de Maandag van week 3 komt het door de douane en dan meestal Dinsdag / Woensdag bezorgd.

Het zou wel eens interessant zijn om te weten welke route er gevolgd wordt van A naar B en hoe het hele proces werkt.

Bij U.S. post kan je wel goed zien de route is met hun track en trace. Die route is soms ook omslachtig. Bijvoorbeeld van Atlanta, Ga naar Miami, Fl vervolgens naar Louisville, Ky, En dan naar Canada.

Zolang het maar aankomt.....

Arjan

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 08 March 2019, 11:58:58 »
In Nederland kan je dat ook prima volgen. Binnen de EU gaat het ook, inclusief een mededeling dat een pakket is overgedragen aan een bij name genoemde andere vervoerder. Alleen bij verzending buiten de EU komt de douane eraan te pas en die noemen ze nooit. Als dat zo algemeen is, dan zal daar wel een reden voor zijn. Ik weet niet welke reden, maar ik heb nog wel genoeg vertrouwen in de wereld om te veronderstellen dat het een goede reden is, totdat het tegendeel is bewezen.  :)

De douane heeft verder beperkte capaciteit en heeft ook andere dingen te doen. De douane opplussen naar het niveau dat gewone pakjes altijd vrijwel direct kunnen worden doorgestuurd, lijkt me niet erg doelmatig. Het kan wel gegarandeerd sneller, maar dan moet je de meerkosten in de praktijk zelf betalen.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2019, 12:02:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #29 Gepost op: 08 March 2019, 13:26:17 »
PostNL geeft aan dat het verzonden is naar het land van bestemming en daarna ontvangen in land van bestemming. Tevens komt er bij mij vrijgegeven door de douane te staan. Das toch meer dan genoeg...