Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door MOVisser
Vandaag om 10:38:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Verkopen naar de USofA.  (gelezen 6244 keer)

Hobojohn

• Offline Offline
Verkopen naar de USofA.
« Gepost op: 07 March 2019, 19:06:13 »
Niet velen onder ons zullen vaak naar de US of A verkopen, zo schat ik in. Kopen natuurlijk wel vaker, denk ik.
Maar ik wil jullie mijn ervaringen met het verkopen daarheen eens delen.

Ik stuurde onlangs drie pakketten naar de Us of A. Een ervan was binnen 9 dagen op de plaats van bestemming.

Met twee anderen ging het heel anders. Ik heb één ervan op 28 februari j.l. via Post.nl verstuurd. Je denkt, nou die gaat de dag erna in het vliegtuig en is binnen no-time daarginds. Niets bleek minder waar.

Op een bepaald moment ging de koper met me emailen. Waar is het pakket? Gekeken op de Track-Trace van Post.nl ; daar stond  als laatse mededeling 28-2-2019 "Zending wordt verwacht, maar zit nog niet in sorteerproces". dan denk je wat is dit nu weer? Onduidelijk daarginds en hier natuurlijk. Tot twee keer toe Post.NL gebeld met de internationale verzending. Tot twee keer toe onduidelijke informatie maar wel met het idee: het pakket is onderweg. Wachten wachten en nog eens wachten; al iets vernomen daarginds? Nee natuurlijk niet. Is er dus wat aan de hand met het pakket?

Zo ben je dan 8 dagen bezig. totdat de verkoper ginds op een of andere wijze de verzending in beeld krijgt via een ander kanaal dan Post.nl. Ja hoor het pakket is onderweg . Sind 7 maart 2019. Hoe kan dit?

Nou, Douane nederland.Die bleek het pakket rustig 8 dagen te hebben vastgehouden. Natuurlijk om te zien of de zending wel 'goed' was, want ja, de nederlanders die versturen ook nog wel eens verkeerde dingen. Dat er In Nederland onderzocht wordt is kennelijk een afspraak met de US Government. Die wil graag en keurige paketten en keurige mensen in de vliegtuigen naar hun toe hebben. Nu is dat nog tot daar aan toe.

Maar waarom krijg je als verzender noch van Post.nl, noch van de overheid geen bericht dat het pakket in onderzoek staat? Is dit weer die almachtige nederlandse overheid die het recht weer aan zijn kant (meent) te hebben en maar kan doen wat ze willen met jouw spullen.  :police:

Bovendien: er 8 dagen over doen? ja ja ze hebben het druk die damens en heren, Brexit hè zo druk dat alles in geheimzinnigheid lijkt plaats te vinden en je als burger niet het lef moet hebben naar iets te vragen want ze zijn bijna onbereikbaar en onvindbaar. Maar (vinden zich) oh zo belangrijk !Communiceren? Wasda? ;D

Het andere pakket heeft eenzelfde behandeling ondergaan. Die dook vandaag op in de USof A , niet via Post.nl maar via een amerikaans Track-Trace systeem die de koper had gevonden. ja ja.
Nu willen jullie natuurlijk weten wat zat er in de dozen? Modelspoorspullen. Niet meer niet minder , oh ja en wat piepschuimsnippers. Zo eerlijk als wat.  ;D

Oh ja bij Post.nl staat tot op dit moment nog steeds: Zending wordt verwacht, maar zit nog niet in sorteerproces terwijl het pakket inmiddels wel aan de oostkust van de USof A zal zijn aangekomen. Lang leve Track-Trace van Post.nl

Ik dacht: ik wil jullie dit avontuur niet onthouden. Als je eens wat verstuurd die kant op, misschien heb je wat aan mijn ervaringen.

Groet aan U allen.
Jan.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2019, 19:16:57 door Hobojohn »

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
Re: Verkopen naar de USofA.
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2019, 19:11:14 »
Mocht het pakket mee gaan op een lijnvlucht, dan ben je blij als blijkt dat iemand in ieder geval gecontroleerd heeft dat het spul geschikt is om mee te gaan. Maar goed, daar heb jij niks aan. Zo te zien is het pakket wel bij een postpunt aangemeld, maar vanaf daar naar een sorteercentrum niet ingescand. Dat gebeurt wel eens en dan is het inderdaad wachten tot het pakket bij de volgende vervoerder opduikt.

Blij da’k bij briefpost zit, dat gaat wel altijd goed.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Nulspul

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2019, 19:17:29 »
Veel pakketten verstuurd naar Nieuw Zeeland,
Nooit problemen gehad maar als je die tv serie's ziet wat ze allemaal met die pakketten doen ::)
Maar ja er komt ook zoveel ttoep binnen,dus ik kan het ook wel begrijpen.

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2019, 19:24:39 »
Acht dagen. Het is maar waar je je druk om wil maken. Van die acht dagen waren er al twee weekenddagen, daar hoef je geen werk te verwachten. Blijven zes werkdagen over. Ik zie daar echt geen enkel probleem in, en al helemaal geen aanleiding om eens lekker populair af te geven op overheid en wat voor instanties dan ook.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2019, 19:27:15 door NS8714 »

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2019, 19:34:26 »
Jan,

Ik woon zelf in de US, en bestel regelmatig in Europa.

Alles wat je schrijft herken ik, en neem ik ondertussen als voor 'normaal' aan.

In het algemeen - 5-10 'werkdagen' onderweg. Dus soms binnen een week, soms 14 dagen. Dat is ongeveer het gemiddelde.

Dan de uitzonderingen:
1: Verstuurd op 14 November, aangekomen op 27 december, briefje bij de voordeur, opgehaald op het postkantoor alhier - PostNL
2: Besteld in Lippe, 2 nachten later op de deurmat - UPS
3: Besteld in Apeldoorn - via DHL naar Duitsland, daar een paar weken gelegen toen verstuurd, en weer terug omdat de verpakking niet OK was. Op nieuw verpakt in Apeldoorn. Total een paar maanden onder weg geweest.
4: Iets besteld begin December in NL, hier op 22 december aangeboden, geen briefje in de brievenbus. 8 januari maar eens gaan navragen alhier, bleek dat ze het de 27ste (samen met item 1) hadden aangeboden. Maar ja, tante post. Bij het ophalen van pakket 1 hebben ze dit pakket dus niet meegegeven en is terug gegaan naar NL. Heb dit bij de leverancier aangegeven, zit nog steeds op antwoord te wachten
5: Pakketje ter reparatie terug naar Duitsland, leverancier heeft er zelf achter aangemoeten om het op te hallen vanwege de douane.

Als het met postnl gaat, dan is mijn ervaring dat je het later hier kunt tracken als het in het land is binnen gekomen via www.usps.com , zelfde tracking nummer.
En ja, blijft vaak 'lang' liggen in NL, ik weet niet 100% of dat de douane is of wat anders. maar 5-7 dagen is meer regel dan uitzondering. Als het dan hier is, is het vaak slechts een dag of 3-4 onderweg: komt aan in San Francisco, moet naar Los Angeles, dan nog naar het locale sorteer center, en dan afgeven. Alleen als het hier echt druk is, zoals met de kerst, zie ik een delay alhier bij de douane.

....en soms zie je niets op de websites, en gaat ineens de deurbel, en staan ze voor de deur met het pakketje.

Dus het kan vriezen en het kan dooien. Denk ondertussen zeker 20 pakketjes ontvangen, maar ook terug gestuurd. Tot nu toe is er eentje 'zoek' - nummer 4.

Vandaag de dag verzamel ik veel in NL, en als ik er dan weer ben haal ik het op, en lekker met de KLM terug naar de USofA.
Of ik moet iets dringends nodig hebben om verder te kunnen.

Dus er is niet echt een regel waar je vanuit kunt gaan. Alles gebaseerd op wachten en vertrouwen....moet nog wel even achter dat pakketje nummer 4 aan, is al 2 maanden 'zoek'.

André

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2019, 19:51:28 »
Even voor mijn beeldvorming; je hebt op 28-02 een pakket verstuurd, dat dan op 01-03 bij de douane aankomt. Vervolgens is het acht dagen daar (tot morgen dus?) en komt het op 07-03 aan in de VS. Is dat nou echt een probleem?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2019, 19:52:53 »
#firstworldproblems  ;D

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2019, 20:36:28 »
Hoi,

Nou ik woon in Canada en de transit tijd van een pakje met PostNL was de laatste keer (jan/Feb 2019) en de keer daarvoor in de herfst van 2018 ook ongeveer 14 to 16 dagen.

Op de track en trace staat meer dan een week dat het onderweg is naar het land van bestemming, op dat moment vraag je af of het nog gevoed komt. Opeens duikt het op en wordt gescanned als zijnde ibij de douane en als het daaruit is ligt het de volgende dag voor de deur..

Met andere woorden verwacht niks binnen 10 - 12 dagen. Waar het pakje is gedurende de tijd dat het onderweg is naar het land van bestemming weet ik niet maar vermoed in een of ander douane centrum. En denkt dat dat best wel eens ergens in Europa kan zijn.

lippe met UPS is verreweg het snelst als ze de order op Maandag verwerken als het later in de week is duurt het iets langer vanwege het weekend.

DHL is een goede tweede maar wordt in Canada bezorgt met Canada Post.

1 keer een pakje kwijt geraakt, uit voor bezorging maar dus nooit bezorgd.

Trouwens ook uit Duitsland naar Nederland weleens 2 weken onderweg geweest....

Voor de rest wel met André eens. West kust duurt denk iets langer dan Oost zijde

Arjan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2019, 20:45:46 »
Volgens is het grootste probleem van Jan niet dat zo'n pakje lang onderweg is, maar dat niemand kan vertellen waar het uithangt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2019, 20:54:55 »
Waar het uithangt is simpel, ergens tussen NL en de US and A. Dat we nu van dag tot dag alles kunnen volgen via internet doet ons vergeten dat we vijftien jaar geleden gewoon een pakje verstuurden en er van uit gingen dat het gewoon aankwam. Waarom moeten we nu stennis gaan schoppen omdat we er eventjes geen zicht op hebben?

We zijn verwend geraakt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2019, 20:59:58 »
Het kan overigens best, gegarandeerd snel en met compleet zicht via Fedex of zo, maar dan praten we over andere verzendkosten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2019, 21:24:46 »
We zijn verwend geraakt.

Precies.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2019, 21:35:09 »
door je leeftijd kun je zeggen dat we verwend zijn, maar een 18 jarige van nu vind dit soort technieken heel alledaags en vind dat ze gewoon moeten werken.

Ik begon nog met een mini van 500 gulden, de jeugd van tegenwoordig leased een gloednieuwe pikanto of up. Tja. Verwend? Of gewoon de realiteit van nu?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2019, 21:47:19 »
Praat me niet van de verwende jeugd van tegenwoordig.
Vroeger, nee vroeger was dat heel anders.
https://www.youtube.com/watch?v=VKHFZBUTA4k

Nee, nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2019, 21:53:00 »
Ja, okay. Ik ben gewoon oud.  ;D