Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frico Gbs Piko wel of geen rembordes door prutser
Vandaag om 22:05:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:04:37
Helix in baanplan door evexel
Vandaag om 21:56:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door prutser
Vandaag om 21:55:15
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 21:51:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:42:29
NME 2019 door barry1972
Vandaag om 21:33:11
Piko 2019 door barry1972
Vandaag om 21:12:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:12:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 21:06:05
MB-module "Dolce far N-te" door Marc tramt
Vandaag om 21:03:43
Buitenlust door Marc tramt
Vandaag om 20:53:15
Petitie MBV de Wissel door Frank Hillebrand
Vandaag om 20:44:18
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door Chrisjantje
Vandaag om 20:37:27
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 20:36:10
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:13:07
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 19:46:38
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 19:44:07
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Floris Dilz
Vandaag om 19:28:05
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door wee
Vandaag om 19:23:27
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door wpinkhof
Vandaag om 19:16:17
NS sproeitrein in h0 door RikJ
Vandaag om 18:20:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:33:03
25 jaar geleden door clickmaniac
Vandaag om 17:08:22
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door St00mboy
Vandaag om 15:16:38
Raadplaatje door little feat
Vandaag om 12:39:54
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:54:22
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 09:49:18
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 09:44:40
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
  

Auteur Topic: Verlichting in wagons zonder verlichting  (gelezen 836 keer)

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Verlichting in wagons zonder verlichting
« Gepost op: 05 maart 2019, 11:45:35 »
Ik ben een complete nieuweling als het op modeltreinen aankomt en ik heb natuurlijk plannen te over. Een baan ga ik op m’n gemak uitpuzzelen, maar intussen zou ik wel graag alle wagons van verlichting voorzien.

Ik heb me even verdiept in wagonverlichting met ledstrips. Het stroomschema is duidelijk overal online te vinden, met de brug en cendensator en weerstand, dat komt wel goed.
Maar nou wil ik natuurlijk verlichting in wagons waarin nog geen verlichting zit. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. En er is dan weer weinig te vinden over hoe ik de stroom van de rails in de wagon krijg.
Wat ik heb kunnen vinden gebruikt slepers die op de assen leunen en dan met een kabeltje in de cabine gaan.

Ik snap nog wel dat ik de plastic assen dus moet vervangen. Maar moet ik, behalve op formaat, nog ergens op letten bij de assen?

En het deel dat ik niet snap: hoe krijg ik een + en - signaal als beide assen contact maken met beide rails? Waarschijnlijk iets heel logisch, maar als nieuweling met modeltreinen snap ik even niet hoe dat werkt.

Is er een nadeel aan om elke wagon van zijn eigen stroomvoorziening/sleper te voorzien? Je ziet ze wel eens gekoppeld met kabels van wagon naar wagon, maar ik vraag me af waarom je het niet per wagon zou doen.

Alle adviezen zijn zeer welkom.
Was getekend,

Dennis, MrBully

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18209
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2019, 11:54:48 »
Tweerail? En je moet kunststof wielstellen vervangen?
Metalen wielstellen voor tweerail zijn meestal eenzijdig geïsoleerd. Dus één wiel is elektrisch verbonden met de as en het tweede wiel niet. Stroomafname met stroomafnemers op de assen gaat meestal per draaistel. Dus in het ene draaistel zitten beide niet geïsoleerde wielen aan de ene kant, bij het andere draaistel aan de andere kant. Op die manier neemt je bij ieder draaistel van één railstaaf stroom af.

Stroomafname betekent enige rolweerstand. Hoewel je daar veel aan kan doen, betekent een trein vol stroomafnemers meer rolweerstand.
Verder is stroomafname over de assen minder betrouwbaar, omdat maat de helft van de wielen meedoen. Dat kan ook een reden zijn de rijtuigen elektrisch te koppelen.
Bij stroomafname op de wielen is het mogelijk om alle wielen mee te laten doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4991
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2019, 12:00:01 »
Hoi MrBully  ;)  Welkom op het forum. Ik heb niet direct een antwoord voor je maar als je met 3-rail rijdt (in de wandelgangen wisselstroom of ~ genoemd, daar ga ik even vanuit dat jij dat hebt) dan vinden sommige mensen het prettiger om de stroomvoorziening van hun rijtuigen te koppelen middels een stekkertje van wagon naar wagon. Anders moet je elk rijtuig voorzien van een aparte sleper en dat maakt volgens mij nogal wat herrie tijdens het rijden. Zo krijg je trouwens ook de + en - naar binnen. De één via de wielen (ook al zijn ze verbonden met een metalen as) en de ander via de sleper in het midden. Die sleper mag dan uiteraard niet in verbinding staan met de metalen as die de wielen verbindt want dan krijg je kortsluiting. Als je 2-rail rijdt (wat in de wandelgangen gelijkstroom of = wordt genoemd) dan gelden er weer andere regeltjes :)

Met vr. groet, Martijn.

P.S. Misschien kun je wel ondertekenen met je voornaam. Dat vinden veel mensen wat prettiger en dan leg je ook sneller contacten :)

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2019, 12:01:02 »
Het is inderdaad tweerail gelijkstroom, was ik vergeten te melden.
Die geisoleerde wielen dat was deze nieuweling dus nog niet bekend. Maar dan snap ik inderdaad wel hoe je de + en - krijgt nu. Bedankt voor de tip Henk, op zoek naar de goede maat geisoleerde assen dus.

Die stroomafname op de wielen ben ik nog niet tegengekomen. Misschien ook weer meteen een stuk moeilijker.

Rolweerstand had ik niet aan gedacht. Met de gekoppelde wagons vindt ik  het zo’n nadeel dat je dan aan die configuratie vastzit en niet meer of minder wagons kan kiezen.
Was getekend,

Dennis, MrBully

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2019, 12:03:44 »
Martijn, ik ben nog zo nieuw dat ik de handtekening nog niet eens had ingevuld, dat zal ik zometeen gaan regelen.

Maar ik gebruik dus geen wisselstroom maar gelijkstroom. Het idee van koppelen met een stekkertje zou evengoed moeten kunnen, als ik maar handige en kleine stekkertjes kan vinden.

Dennis
Was getekend,

Dennis, MrBully

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
  • Moppersmurf
    • Richie's homepage
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2019, 12:10:39 »
Hallo Dennis,

Er zijn ook stroomvoerende koppelingen die te ontkoppelen zijn.
Voor stroomafname op alle wielen kun je ook de esu 50507 gebruiken. Deze zijn makkelijk aan de onderkant te plaatsen.

Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4991
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2019, 12:18:19 »
Als je in een beetje goed gesorteerde winkel aangeeft welke wagons het betreft dan kunnen zij er volgens mij wel de juiste assen bij vinden hoor. En je hebt overigens ook stroom doorvoerende koppelingen. Die kun je ook gebruiken en dan heel makkelijk de wagons loskoppelen. Zie o.a. hier: 

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73218.0    (bericht #8 )

https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387112

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2019, 12:34:26 »
Zoals ik die koppelingen zie zijn die voor een ander soort wagon. Ik heb simpele Lima NS wagons met redelijk wat tussenruimte. Daar zijn misschien wel oplossingen voor, maar ik denk dat ik het mezelf dan wat te moeilijk ga maken.

Ik heb 5 wagons, dus dan maar misschien gewoon 2 setjes maken, 1 van 2 gekoppeld, en 1 van 3 gekoppeld. Of als het me goed afgaat, dat ik dan 1 set van 3 gekoppelde maak, en de andere twee beiden met eigen stroomafnemers. Dan kan ik mooi experimenteren met de weerstand bij die 2 losse (ga ik het mezelf toch weer moeilijk maken).

Wel super dat ik al zo snel alle vragen beantwoordt heb hier. Ik zal nog wel met genoeg vragen komen aangezien ik pas met 44 met m’n eerste treinbaan begin  ;)
Was getekend,

Dennis, MrBully

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4991
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2019, 12:40:32 »
Gewoon op je gemak lekker klooien, doe ik ook altijd :) Dit is trouwens ook een handig topic over verlichting inbouwen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77183.0

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2019, 13:24:31 »
Das zeker een mooi topic. Lekker duidelijk uitgelegd en goede foto's. Das een mooie leidraad voor als ik ga knutselen.

Ik heb heel basic Lima personenwagons bij een tweedehands startsetje gekregen en die zijn goed om mee te beginnen. Als er dan wat mis gaat, dan is dat geen ramp. En als die 2 werken, dan kan ik makkelijk doorgaan met de Lima NS wagons die ik heb.

Met de baan begin ik ook nog wel, maar eerst de verlichting..
Was getekend,

Dennis, MrBully

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2019, 14:59:39 »
Zijn alle assen/wielen dan eigenlijk geisoleerd? Ik kom er een hoop tegen waar het niet specifiek vermeldt staat, terwijl er wel HO DC vermeldt staat.
Was getekend,

Dennis, MrBully

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4991
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2019, 15:39:16 »
Je kunt er vanuit gaan dat als er DC bij staat dat ze dan geïsoleerd zijn. Als er AC bij staat dan zijn ze waarschijnlijk niet geïsoleerd.

En als ze geïsoleerd zijn dan is dat in de meeste gevallen op één kant/wiel.