Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS 2200 in spoor-0 door 1795
Vandaag om 11:44:35
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 11:40:08
Zie ginds komt de sinttrein... door Syb030
Vandaag om 11:37:23
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
Vandaag om 11:31:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 11:29:32
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 11:29:12
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:48:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:44:14
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 10:30:08
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 10:26:14
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door ns.1200
Vandaag om 10:17:29
Projekt 083-338 door tuurtje
Vandaag om 10:10:08
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 09:39:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 09:36:28
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 08:45:54
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:05:28
Raadplaatje door Kronefan
21 september 2019, 23:28:02
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door FritsT
21 september 2019, 22:40:06
Rijnmondlijn door Sebas5998
21 september 2019, 22:32:21
De fabriek door Marc tramt
21 september 2019, 22:24:01
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
21 september 2019, 21:48:17
Decoder instellen Trix Mobile Station door Sharan83
21 september 2019, 21:37:11
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door Arno49
21 september 2019, 20:38:34
Roco BR215 decoder door Nijboer
21 september 2019, 20:37:08
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
21 september 2019, 18:05:06
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
21 september 2019, 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
21 september 2019, 17:29:02
  

Auteur Topic: Verlichting in wagons zonder verlichting  (gelezen 945 keer)

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Verlichting in wagons zonder verlichting
« Gepost op: 05 maart 2019, 11:45:35 »
Ik ben een complete nieuweling als het op modeltreinen aankomt en ik heb natuurlijk plannen te over. Een baan ga ik op m’n gemak uitpuzzelen, maar intussen zou ik wel graag alle wagons van verlichting voorzien.

Ik heb me even verdiept in wagonverlichting met ledstrips. Het stroomschema is duidelijk overal online te vinden, met de brug en cendensator en weerstand, dat komt wel goed.
Maar nou wil ik natuurlijk verlichting in wagons waarin nog geen verlichting zit. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. En er is dan weer weinig te vinden over hoe ik de stroom van de rails in de wagon krijg.
Wat ik heb kunnen vinden gebruikt slepers die op de assen leunen en dan met een kabeltje in de cabine gaan.

Ik snap nog wel dat ik de plastic assen dus moet vervangen. Maar moet ik, behalve op formaat, nog ergens op letten bij de assen?

En het deel dat ik niet snap: hoe krijg ik een + en - signaal als beide assen contact maken met beide rails? Waarschijnlijk iets heel logisch, maar als nieuweling met modeltreinen snap ik even niet hoe dat werkt.

Is er een nadeel aan om elke wagon van zijn eigen stroomvoorziening/sleper te voorzien? Je ziet ze wel eens gekoppeld met kabels van wagon naar wagon, maar ik vraag me af waarom je het niet per wagon zou doen.

Alle adviezen zijn zeer welkom.
Was getekend,

Dennis, MrBully

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18338
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2019, 11:54:48 »
Tweerail? En je moet kunststof wielstellen vervangen?
Metalen wielstellen voor tweerail zijn meestal eenzijdig geïsoleerd. Dus één wiel is elektrisch verbonden met de as en het tweede wiel niet. Stroomafname met stroomafnemers op de assen gaat meestal per draaistel. Dus in het ene draaistel zitten beide niet geïsoleerde wielen aan de ene kant, bij het andere draaistel aan de andere kant. Op die manier neemt je bij ieder draaistel van één railstaaf stroom af.

Stroomafname betekent enige rolweerstand. Hoewel je daar veel aan kan doen, betekent een trein vol stroomafnemers meer rolweerstand.
Verder is stroomafname over de assen minder betrouwbaar, omdat maat de helft van de wielen meedoen. Dat kan ook een reden zijn de rijtuigen elektrisch te koppelen.
Bij stroomafname op de wielen is het mogelijk om alle wielen mee te laten doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2019, 12:00:01 »
Hoi MrBully  ;)  Welkom op het forum. Ik heb niet direct een antwoord voor je maar als je met 3-rail rijdt (in de wandelgangen wisselstroom of ~ genoemd, daar ga ik even vanuit dat jij dat hebt) dan vinden sommige mensen het prettiger om de stroomvoorziening van hun rijtuigen te koppelen middels een stekkertje van wagon naar wagon. Anders moet je elk rijtuig voorzien van een aparte sleper en dat maakt volgens mij nogal wat herrie tijdens het rijden. Zo krijg je trouwens ook de + en - naar binnen. De één via de wielen (ook al zijn ze verbonden met een metalen as) en de ander via de sleper in het midden. Die sleper mag dan uiteraard niet in verbinding staan met de metalen as die de wielen verbindt want dan krijg je kortsluiting. Als je 2-rail rijdt (wat in de wandelgangen gelijkstroom of = wordt genoemd) dan gelden er weer andere regeltjes :)

Met vr. groet, Martijn.

P.S. Misschien kun je wel ondertekenen met je voornaam. Dat vinden veel mensen wat prettiger en dan leg je ook sneller contacten :)

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2019, 12:01:02 »
Het is inderdaad tweerail gelijkstroom, was ik vergeten te melden.
Die geisoleerde wielen dat was deze nieuweling dus nog niet bekend. Maar dan snap ik inderdaad wel hoe je de + en - krijgt nu. Bedankt voor de tip Henk, op zoek naar de goede maat geisoleerde assen dus.

Die stroomafname op de wielen ben ik nog niet tegengekomen. Misschien ook weer meteen een stuk moeilijker.

Rolweerstand had ik niet aan gedacht. Met de gekoppelde wagons vindt ik  het zo’n nadeel dat je dan aan die configuratie vastzit en niet meer of minder wagons kan kiezen.
Was getekend,

Dennis, MrBully

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2019, 12:03:44 »
Martijn, ik ben nog zo nieuw dat ik de handtekening nog niet eens had ingevuld, dat zal ik zometeen gaan regelen.

Maar ik gebruik dus geen wisselstroom maar gelijkstroom. Het idee van koppelen met een stekkertje zou evengoed moeten kunnen, als ik maar handige en kleine stekkertjes kan vinden.

Dennis
Was getekend,

Dennis, MrBully

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2285
  • Moppersmurf
    • Richie's homepage
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2019, 12:10:39 »
Hallo Dennis,

Er zijn ook stroomvoerende koppelingen die te ontkoppelen zijn.
Voor stroomafname op alle wielen kun je ook de esu 50507 gebruiken. Deze zijn makkelijk aan de onderkant te plaatsen.

Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2019, 12:18:19 »
Als je in een beetje goed gesorteerde winkel aangeeft welke wagons het betreft dan kunnen zij er volgens mij wel de juiste assen bij vinden hoor. En je hebt overigens ook stroom doorvoerende koppelingen. Die kun je ook gebruiken en dan heel makkelijk de wagons loskoppelen. Zie o.a. hier: 

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73218.0    (bericht #8 )

https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387112

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2019, 12:34:26 »
Zoals ik die koppelingen zie zijn die voor een ander soort wagon. Ik heb simpele Lima NS wagons met redelijk wat tussenruimte. Daar zijn misschien wel oplossingen voor, maar ik denk dat ik het mezelf dan wat te moeilijk ga maken.

Ik heb 5 wagons, dus dan maar misschien gewoon 2 setjes maken, 1 van 2 gekoppeld, en 1 van 3 gekoppeld. Of als het me goed afgaat, dat ik dan 1 set van 3 gekoppelde maak, en de andere twee beiden met eigen stroomafnemers. Dan kan ik mooi experimenteren met de weerstand bij die 2 losse (ga ik het mezelf toch weer moeilijk maken).

Wel super dat ik al zo snel alle vragen beantwoordt heb hier. Ik zal nog wel met genoeg vragen komen aangezien ik pas met 44 met m’n eerste treinbaan begin  ;)
Was getekend,

Dennis, MrBully

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2019, 12:40:32 »
Gewoon op je gemak lekker klooien, doe ik ook altijd :) Dit is trouwens ook een handig topic over verlichting inbouwen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77183.0

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2019, 13:24:31 »
Das zeker een mooi topic. Lekker duidelijk uitgelegd en goede foto's. Das een mooie leidraad voor als ik ga knutselen.

Ik heb heel basic Lima personenwagons bij een tweedehands startsetje gekregen en die zijn goed om mee te beginnen. Als er dan wat mis gaat, dan is dat geen ramp. En als die 2 werken, dan kan ik makkelijk doorgaan met de Lima NS wagons die ik heb.

Met de baan begin ik ook nog wel, maar eerst de verlichting..
Was getekend,

Dennis, MrBully

MrBully

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Beginner, helemaal nieuw in de modeltreinwereld.
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2019, 14:59:39 »
Zijn alle assen/wielen dan eigenlijk geisoleerd? Ik kom er een hoop tegen waar het niet specifiek vermeldt staat, terwijl er wel HO DC vermeldt staat.
Was getekend,

Dennis, MrBully

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
Re: Verlichting in wagons zonder verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2019, 15:39:16 »
Je kunt er vanuit gaan dat als er DC bij staat dat ze dan geïsoleerd zijn. Als er AC bij staat dan zijn ze waarschijnlijk niet geïsoleerd.

En als ze geïsoleerd zijn dan is dat in de meeste gevallen op één kant/wiel.