Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits  (gelezen 10322 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Gepost op: 02 maart 2019, 13:47:29 »
De Nederlandse Spoorwegen willen uitproberen of duurdere treinkaartjes in de spits de drukte in de trein kunnen verminderen. Op een nog nader te bepalen traject wil de NS een proef doen met kaartjes die meer kosten op de drukste momenten en goedkoper zijn tijdens rustigere uren.

Veel reizigers zitten nu tussen 07.30 en 08.30 uur in de trein. De NS denkt erover om in deze zogeheten hyperspits op één traject een proef te doen met prijsprikkels. Welk traject is nog niet duidelijk, maar het zal op een plek zijn waar de capaciteit niet kan worden verhoogd door meer of langere treinen te laten rijden.

Lees meer op https://nos.nl/artikel/2274021-ns-overweegt-proef-met-duurdere-kaartjes-in-de-spits.html

ReneN

  • Gast
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2019, 14:05:21 »
Jammer dat NS alleen weer in termen van prijsverhogingen denkt. Van Boxtel vergeet gemakshalve dat de tarieven in januari sowieso al 2 procent zijn verhoogd vanwege "de inflatie" die ze dus zelf meecreëren en dat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is gegaan. Dit zou er dan nog bovenop komen. Niet moeilijk om zo een van de duurste ov-bedrijven van de EU te worden. Ik neem aan dat "goedkoper" hier betekent voor het huidige tarief, dus geen prijsverlaging... dat zou pas echt nieuws zijn  :(

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2019, 14:57:05 »
Buiten het feit om dat het NS extra geld oplevert,en dat is mijn inziens geen positief iets met alle recente prijs stijgingen.
Wat men denkt te bereiken werkt niet,waarom zouden juist de treinen (ik pak m nog iets ruimer) tussen 07:00 en 09:00u zo vol zitten ?
Juist,omdat of een school dan zn leerlingen in de klas wil hebben of omdat een baas je dan graag op je werk ziet verschijnen.
Die bij NS denken zeker dat men massaal voor de lol tussen die tijden de trein pakt  ::)
Dit gaat ze klanten kosten,dat extra tarief systeem gaat mank,je wil mensen die in die tijd met de trein MOETEN reizen voor school/werk extra straffen.
Wil je t fair doen,dan zou je moeten achterhalen hoeveel mensen er NIET VERPLICHT tussen die tijden met de trein reizen en die extra laten betalen.
(dat zijn meestal dagjes mensen die die hele dag voor hun lol op pad zijn)
Maar uiteindelijk is dit plan gewoon een manier om de melk koe nog meer uit te melken  :-\
De reiziger staat op 1 zolang er in hun portemonnee geld zit,daarna is de interesse weg.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2019, 15:14:17 »
Wat zich nu wreekt is een gebrek aan nieuwe infrastructuur gedurende de afgelopen 25 jaar. Behoudens wat prestige projecten is het basisnet al jaren hetzelfde. Maar niet klagen men heeft zelf voor dit beleid gekozen. In de kabinetten vooral asfaltridders en het liefst minder OV. Daarom moest de markt maar haar werk doen.En inderdaad de kiezers gingen massaal voor de afgunst en ikkikke partijen. En maar klagen over gebrek aan betaalbaar OV, te weinig sociale huurwoningen, afgeknepen zorg. Het is niet de schuld van de kabinetten maar van U als kiezer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2019, 15:27:57 »
Wil je t fair doen,dan zou je moeten achterhalen hoeveel mensen er NIET VERPLICHT tussen die tijden met de trein reizen en die extra laten betalen.
Hoe wou je dat praktisch realiseren?
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat NS alleen maar geld willen vangen. Ik denk dat ze serieus iets willen doen aan overvolle treinen, maar het middel wat ze nu voorstellen deugt niet. Zo ga je mensen straffen die geen andere keus hebben.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2019, 15:28:23 »
Juist,omdat of een school dan zn leerlingen in de klas wil hebben of omdat een baas je dan graag op je werk ziet verschijnen.
Die bij NS denken zeker dat men massaal voor de lol tussen die tijden de trein pakt  ::)

Wat zou helpen is meer flexwerken. Een heel groot deel van het volk dat in de spits met de trein reist is kantoorvolk. Als een werkgever die mensen de kans geeft naar eigen inzicht tussen 7 en 10 te beginnen en tussen 15 en 18 waar op huis aan te gaan, zou dat al meehelpen.

ReneN

  • Gast
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2019, 15:44:53 »
In Nijmegen is dit dus wel gelukt - hier heeft Arriva vorig jaar met de gemeente en de universiteit overlegd om de collegetijden aan te passen - deels een kwartier later, deels een kwartier vroeger en gebleken is dat in sommige ochtendspitstreinen tot bijna 25 procent minder mensen zaten, of beter gezegd niet meer opeengepropt stonden. Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet, want de bekende problemen rond de Maaslijn zijn dankzij het .............. provinciebestuur nog lang niet opgelost.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2019, 16:57:29 door Bert van Gelder »

Ronald1974

  • Gast
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2019, 17:14:05 »
Probleem is capaciteit van materiaal.
De SLT, Flirt 3 en de SNG zijn enkeldeks waardoor je minder personen kan vervoeren dan met dubbeldeks materiaal.
Als reden wordt vaak aangegeven dat het in en uitstappen vaak bij dubbeldeks materiaal vertragend werkt.

Als je er voor kiest als vervoerder de prijzen in de spits gaat verhogen, dan zullen veel mensen terug vallen op de auto.

Als mijn vrouw of ik zelf naar het ziekenhuis gaat met bus en trein dan is de kans groot dat ik om 8:00 uur een afspraak hebt.
Dan zou ik mijn afspraak moeten verzetten naar een later tijd stip omdat de NS liever heb dat ik na de spits reist.
Ik mag vaak al van geluk spreken dat het lukt om een afspraak te maken bij de dokter in het ziekenhuis.
Een afspraak verzetten houd in dat die 3 maanden wordt verplaatst laat in de middag en dan zit ik met de terug reis weer in de spits.

Als ik een dag er op uit gaat met het gezin dan pak ik de trein ook heel vroeg dus in de spits, anders is de dag maar heel kort.

Het probleem is en blijft te weinig capaciteit van het materiaal, of wel je laat mensen betalen voor een comfortabele zitplaats en moeten staan als een haring in een blik en hier dan nog meer voor laten betalen.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2019, 17:19:08 door Ronald Hofmeester »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2019, 17:36:37 »
Ik denk dat ze serieus iets willen doen aan overvolle treinen, maar het middel wat ze nu voorstellen deugt niet. Zo ga je mensen straffen die geen andere keus hebben.

Wat heeft het nu met straffen te maken? Ik ben voor vakantie nog altijd aangewezen op de schoolvakanties. Het hoogseizoen is best duur. Wordt ik nu gestraft? Dacht het niet, het is niet anders.

Feit is dat het beprijzen van spitsverkeer wel werkt, zowel bij ov als bij de auto. Veel effectiever dan eindeloos de capaciteit vergroten. Overal waar het is geprobeerd, blijkt dat er opeens toch meer keuze is dan van te voren werd geroepen. En wie wel in de spits moet rijden, betaalt wat meer. Nou en? Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen, maar bij mobiliteit is het opeens een schande.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2019, 18:29:06 »
Wat zou helpen is meer flexwerken. Een heel groot deel van het volk dat in de spits met de trein reist is kantoorvolk. Als een werkgever die mensen de kans geeft naar eigen inzicht tussen 7 en 10 te beginnen en tussen 15 en 18 waar op huis aan te gaan, zou dat al meehelpen.
Hmm, dat zijn wel lekker korte werktijden... (van 7 tot 15, pauze incl?). Bij mijn werkgever hebben we al ruim 20 jaar variabele tijden: beginnen tussen 7 en 9. Naar huis tussen 16 en 18. 
Het gros van de mensen bij ons op kantoor komt trouwens tussen 8 en 9 dus alsnog in de spits. Maar ik denk dat het zeker helpt als de reiskosten in de spits hoger zouden zijn.

Wat ik wel chique van NS zou vinden, is dat als ze de prijs van een kaartje in de spits iets verhogen, dan ook de prijs buiten de spits iets verlagen. Zodat het gemiddeld geen prijsstijging is. Dan krijgen ze ook meer draagvlak en onderbouwen ze hun eigen stelling dat ze iets aan de drukte willen doen en niet simpelweg meer geld willen cashen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2019, 19:06:12 »
Feit is dat het beprijzen van spitsverkeer wel werkt, zowel bij ov als bij de auto. Veel effectiever dan eindeloos de capaciteit vergroten. Overal waar het is geprobeerd, blijkt dat er opeens toch meer keuze is dan van te voren werd geroepen. En wie wel in de spits moet rijden, betaalt wat meer. Nou en? Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen, maar bij mobiliteit is het opeens een schande.

Nou en?  ??? 

Natuurlijk zullen zij die kunnen, vluchten voor de hogere tarieven, maar dan ontkennen dat zij die niet op een andere tijd kunnen beginnen niet gestraft worden en zelf roepen nou en? vind ik wel erg hoog uit je ivoren toren. Waarschijnlijk hoef je zelf niet per auto of openbaar vervoer naar je werk maar werk je om de hoek en ga je op de fiets of zo.

De vergelijking met schoolvakanties slaat trouwens ook nergens op. De vergelijking aangaan duidt hooguit er op dat jij in de schoolvakanties moeten wél als straf ervaart.
Overigens is dat geheel en al je eigen schuld  ;)
gr. Ed

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2019, 19:09:39 »
Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen,
Nou, ik ben dan niet overal want ik vind dat niet normaal. Ik vind dat je moet betalen voor wat iets kost, en het wil er bij mij niet in dat een product ineens duurder wordt omdat het schaars is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2019, 19:27:19 »
 ???  Vrijwel alle prijzen die jij betaalt worden mede bepaald door schaarste Kllaas.

Ze moeten het gewoon korting noemen buiten de spits. Of ze maken er een geld teruggeefactie van bij in/uitchecken buiten de spits. Worden mensen opeens ‘beloond’ in plaats van ‘bestraft’. Ze hebben hier weleens acties waarbij autoforenzen een paar euro krijgen voor iedere dag dat ze Utrecht buiten de spits passeren. Schijnt goed te werken en niemand die dan roept dat forenzen die wel in de spits rijden, worden bestraft. Terwijl het financiële effect echt precies hetzelfde is.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2019, 19:35:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2019, 19:45:04 »
???  Vrijwel alle prijzen die jij betaalt worden mede bepaald door schaarste Kllaas.
Dat kan best zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daarmee eens ben. :)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS overweegt proef met duurdere kaartjes in de spits
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2019, 19:53:13 »
Ik denk dat het traject Gronngen-Veendam een goed proef traject is ...  ;D

Maar als je het iets practischer bekijkt:
Veel bedrijven (en de gehele overheid) vergoed het woonwerkverkeer, bij openbaar vervoer de directe kosten, en bij andere vervoersmiddelen een vast Km-tarief.
Studenten die via DUO reizen krijgen ook geheel of gedeeltelijk (korting) terug.
Deze twee groepen vormen het grote meerendeel van ochtend spits.

De groep die wel te maken krijgt het spitstarief zijn de mensen die het vliegtuig moeten halen, als eerste de reclame items uit de winkel willen halen, of op een on-christelijke tijd een afspraak hebben met arts, en de pret-reiziger (treinenspotters?) etc.
Dit is dus een zeer beperkte groep, die daadwerkelijk met de negatieve gevolgen te maken krijgt.

Op een traject als Utrecht-Gouda-Den Haag of Amsterdam-Den Haag- Rotterdam gaat dit geen zoden aan de dijk zetten als er niets aan de compensatie wordt gedaan.

Jan-Peter

 
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.